Ce presupune alimentaţia sănătoasă a copiilor

139

alimentatia copiiloTrebuie să ştii faptul că alimentaţia zilnică a copilului trebuie obligatoriu să conţină, în proporţii normale, proteine, carbohidraţi, calciu, fructe şi legume. Desigur, şi gustarea pe care copilul o va servi la şcoală trebuie să fie echilibrată din acest punct de vedere.

Pentru a-şi lua necesarul de proteine, poţi pune la pacheţelul celui mic sandviciuri cu salată de pui, ouă, şuncă, brânzeturi. De asemenea şi tonul şi pastele conţin proteine. Dacă e să ne referim la carbohidraţi, va trebui să cunoşti faptul că acei carbohidraţi complecşi menţin nivelul de energie, eliberând caloriile foarte uşor.

Dar nu acelaşi lucru putem spune despre carbohidraţii rafinaţi (care sunt prezenţi în pâinea albă, biscuiţi sau prăjituri) şi care dau energie pentru scurt timp, deoarece au o viaţă foarte scurtă. Pâinea neagră, pastele, bananele sau orezul sunt alimentele care conţin carbohidraţii complecşi.

Deoarece micuţii au mare nevoie de calciu, trebuie să le oferi iaurturi, brânzeturi, etc. Şi de asemenea trebuie să amintim, aşa cum ne sfătuiesc nutriţioniştii, de includerea a cinci porţii de fructe şi legume în meniul nostru zilnic.

Dacă micuţul tău nu adoră fructele, poţi să le faci mai atrăgătoare. Prepară-i o salată de fructe cu diverse sortimente sau poţi încerca frigărui din fructe. În schimb, poate îi plac fructele confiate, care sunt la fel de sănătoase ca şi celelalte. Caisele uscate, de exemplu, au numeroase vitamine şi minerale.

Ce nu trebuie să-i dai!

Sunt alimente care par că nu fac rău copiilor, dar adevărul este altul.

Batoane de cereale. Majoritatea batoanelor de cereale au peste 40% zahăr şi 20% grăsimi. În timp ce, în cazul cerealelor cu lapte, zahărul se dizolvă, cel din batoanele de cereale se prinde de dinţi, provocând o serie de probleme.

Iaurt cu fructe. Din nefericire, foarte multe mărci de iaurturi cu fructe conţin mai mult de 3, 4 linguriţe de zahăr.

Snacks-uri. Acestea conţin în proporţie destul de mare grăsimi saturate şi sare. Ca să dăm un exemplu, doar o pungă de snacks-uri are cantitatea de sare necesară unui copil pentru întreaga zi!

Sfaturi pentru o gustare excelentă!

Oferă-le fructe. În general copiii nu agreează fructele. Încearcă nişte frigărui din fructe, punând pe o frigăruie bucăţele din portocale, mandarine, mere, banane, kiwi, etc. Dacă e ceva colorat s-ar putea să-i atragă!

Sare cât mai puţină! Cei mici consumă sare mai mult decât ar trebui. Vina o putem da pe snacks-uri, chips-uri, dar şi şuncă sau brânzeturile de un anumit sortiment.

Dar prin consumul de fructe care au potasiu (bananele sau caisele uscate), poţi echilibra cantitatea de sare din organism.

Ia în considerare gusturile copilului tău! Vorbeşte cu el şi întreabă-l ce i-a plăcut şi ce nu din ce i-ai gătit data trecută. Verifică alimentele cu care copilul vine acasă. Întreabă-l ce consumă colegii lui de şcoală şi dacă vrea să-i pregăteşti aşa ceva.

Ceva cald. Pentru că este iarnă, e bine să-i oferim copilului ceva cald chiar şi la şcoală. Într-un termos mai mic putem să pune ceai cald sau chiar supă.

Alimente procesate, cât mai puţine! Acest tip de mâncare este lipsit de nutrienţi, dar bogat în sare, zahăr, aditivi şi grăsimi saturate.

Dacă copilul tău preferă foarte mult chips-urile, poţi, totuşi, să-i pui câteva într-un recipient ca să fii sigură că nu va mânca o pungă întreagă.

Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here