Ce este uleiul alimentar?

238
uleiUleiul este un aliment indispensabil funcţionării organismului, datorită substanţelor nutritive pe care le conţine. Uleiul alimentar reprezintă materii grase provenite şi surse vegetale, utilizate în bucătărie pentru a găti sau pentru a asezona unele mâncăruri. Ele sunt compuse din 99% lipide (sau acizi graşi) şi sunt lichide, la temperatura camerei.

Una dintre caracteristicile lor principale este aceea că nu se amestecă împreună cu apa. Acestea sunt lichide grase, vâscoase, de origine vegetală. În funcţie de procedeul de fabricaţie utilizat, se disting uleiuri virgine şi uleiuri rafinate.

Calităţile nutritive ale uleiurilor
Uleiurile sunt indispensabile pentru sănătatea organismului, indiferent de vârstă. În mod normal, acestea ar trebui să constituie 30% din aporturile energetice zilnice. Constituite din acizi graşi (Omega 3 şi Omega 6), uleiurile sunt surse de energie indispensabile funcţionării corpului. De fapt, ele conţin toţi acizii graşi (saturaţi, mononesaturaţi şi polisaturaţi) în proporţii diferite în funcţie de fiecare tip de ulei.
Odată absorbiţi, aceşti acizi graşi esenţiali asigură membranelor celulelor nutrienţii necesari pentru funcţionarea eficientă a unui creier sănătos. Alţii sunt necesari formării moleculelor pentru activităţile de tip hormonal sau asigură funcţii precum coagularea sângelui. Deşi sunt compuse 99% din materii grase, uleiurile deţin şi vitamine importante pentru sănătatea organismului, precum Vitamina E şi D, dar şi polifenoli (antioxidanţi foarte puternici).
Cât ulei poţi să consumi
Nu trebuie să suprimi uleiul din alimentaţie, de teamă că este un produs foarte gras, însă ai grijă să consumi o cantitate limitată. Cantitatea necesară care poate acoperi nevoile zilnice este de 2 linguri de ulei.
Truc: variază uleiurile pentru a profita din plin de beneficiile lor nutriţionale şi de gustul acestora.
Uleiuri pentru gătit: pentru că deţin mai puţin acizi graşi polisaturaţi, uleiurile de măsline şi de arahide sunt foarte stabile în ceea ce priveşte prepararea termică (până la 200 °C). Alte uleiuri cum sunt cele de porumb, struguri şi floarea-soarelui sunt mai sensibile şi nu trebuie preparate la mai mult de 180°C.
Uleiuri pentru asezonat: mult mai bogate în acizi graşi polinesaturaţi, uleiurile de nuci, soia şi rapiţă rezistă foarte greu la preparare termică (degajă un miros neplăcut) şi trebuie folosite doar pentru prepararea salatelor. De asemenea, uleiurile de porumb, măsline, struguri şi floarea soarelui pot fi utilizate fără probleme pentru a asezona anumite mâncăruri.
Conservarea uleiurilor necesită respectarea câtorva principii simple:
Păstrează uleiurile într-un mediu răcoros, ferit de lumina puternică a soarelui, în sticle bine închise pentru a preveni oxidarea şi râncezirea;
Pentru a evita apariţia compuşilor chimici nedoriţi, nu prăji uleiul la mai mult de 180°C;
Filtrează-l după fiecare utilizare şi schimbă-l după 8-10 prăjeli.
Mituri false despre uleiuri
Uleiul este mai puţin caloric decât untul
FALS. Uleiul conţine 100% materii grase şi 900kcal/100g fata de 81% materii grase şi 740/100g pentru unt.
Uleiul de măsline este mai puţin gras decât alte uleiuri
FALS. Toate uleiurile conţin 100% materii grase.
Uleiul de măsline este uleiul ideal
FALS. Nu există un ulei ideal. Uleiul de măsline deţine mai multe calităţi nutritive, deoarece este bogat în acid oleic, însă conţine foarte puţini acizi graşi alfa – linolenic, o substanţă nutritivă esenţială pentru organism. Pentru a echilibra balanţa nutriţională, trebuie asociat cu alte tipuri de ulei: ulei de rapiţă, de soia, de germeni de grâu sau de nuci.
Dacă ai colesterol, reduci toate materiile grase
FALS. Soluţia cea mai bună este să alegi eficient grăsimile. Consumă cu moderaţie alimentele bogate în grăsimi animale (unt, smântână) şi optează pentru variante mai uşoare. Privilegiază uleiurile vegetale pentru a beneficia de acizi graşi nesaturaţi. Foloseşte o cantitate mică de ulei de măsline pentru prepararea mâncărurilor şi optează pentru diverse tipuri de peşte, de două-trei ori pe săptămână, datorită faptului că este un aliment bogat în acizi graşi omega 3.
Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here