Ce consumăm în zilele caniculare?

151

ce bemPentru a suporta mai uşor zilele caniculare şi a trece mai uşor peste acestea trebuie să ne hidratăm suficient şi să consumăm alimente corespunzătoare.

Zilele excesiv de călduroase sunt şi ele un stres în plus, căruia organismul îi face faţă cu greu. Apar stări de nervozitate exagerate, dureri de cap, ameţeală, palpitaţii, precum şi deshidratarea. Ce hrană va trebui să adoptăm?

Alimente permise

Va trebui să pregătim meniuri uşoare şi, foarte important, să nu „sărim” peste nicio masă. Alimente recomandate în zilele caniculare sunt legumele, fructele şi produsele lactate. Laptele dulce face parte din dieta anticaniculă, deoarece astfel se va menţine echilibrul calciu-magneziu, care este afectat datorită transpiraţiei exagerate. De asemenea brânza telemea menţine echilibrul sodiului pe care organismul îl elimină prin transpiraţie. Pentru a nu pierde şi glucidele din organism, va trebui să mâncăm cât mai multe cereale, orez şi porumb. Nici carnea nu trebuie să lipsească din alimentaţie, cea recomandată fiind cea de pui, peşte sau de vită, fiartă sau pregătită la grătar. Carnea de peşte este cea mai recomandată fiind mai uşoară prin conţinutul scăzut de grăsimi şi un procent mare de apă faţă de alte tipuri de carne. Printre alimentele recomandate se regăsesc şi fructele de mare, având în compoziţie substanţe proteice şi cât mai puţine lipide. Nutriţioniştii recomandă şi fasole verde preparată sub diverse moduri.

Ciocolata este şi ea un aliment bun în acest sens, recomandată fiind cea care are mai multă cacao în compoziţie, deoarece conţine magneziu şi antioxidanţi. Pentru pregătirea salatelor indicat este uleiul extravirgin, iar supele (de roşii, de castraveţi şi mărar) reprezintă alimentul minune în aceste zile caniculare.

Alimente nerecomandate

Nu se va servi sub nicio formă carnea de porc, mezelurile, în special afumăturile, meniurile fast-food şi conservele, untul, brânza topită. Ouăle trebuie consumate cu mare atenţie, numai dacă sunt proaspete, dar nu mai mult de o lună. De altfel, pe lista produselor interzise se află, spre surprinderea multora, îngheţata, produsele de patiserie sau prăjiturile cu cremă.

Ce bem?

Pentru ca organismul nostru să fie cât mai hidratat se vor consuma lichidele la temperatura camerei. Se va consuma, în special apă plată, cel puţin doi litri pe zi, dar nu se va depăşi 4 litri. Foarte bune sunt şi ceaiurile de plante, conţin multe vitamine, precum şi sucurile naturale de fructe. Socata este băutura minune în aceste zile toride, deoarece accelerează procesul de transpiraţie şi elimină toxinele din organism. Limonda este o altă băutură recomandată, datorită faptului că mineralizează organismul, prin conţinutul de calciu, fosfor şi magneziu al lămâilor. Se va obţine din sucul câtorva lămâi, apă plată şi miere. Alcoolul nu este permis, nici berea, deoarece produce deshidratarea. Nepermise sunt şi băuturile care au în compoziţie cafeină sau zahăr (sucuri carbogazoase). Cafeaua, trebuie şi ea evitată deoarece conţine zaharoză şi cafeină: zaharoza absoarbe apa din organism, iar cafeina are un efect diuretic. Nici băuturile energizante nu sunt recomandate în zilele foarte călduroase, datorită conţinutului de zahăr, dar şi de cafeină. În plus, în special în perioadele caniculare, băuturile energizante sunt total nepermise persoanelor anemice, celor cu probleme cardiovasculare, deoarece măresc rapid tensiunea arterială.

Trei mese obligatorii pe zi

Cele trei mese pe zi sunt recomandate tuturor persoanelor, pe timp de caniculă, micul dejun reprezentând masa principală.

Iată un exemplu de meniu pentru care poate fi adoptat în zilele caniculare.

Micul dejun: lapte cu cereale, iaurt, pâine, brânză de vaci, orice fel de legumă.

Prânz: supă de legume, legume la grătar, salată combinată dar care să aibă şi fasole verde, nuci şi iaurt.

Cină: piept de pui la grătar asezonat cu fasole verde.

Cristina Răscol

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here