Ce ar trebui să faci pentru a avea un ficat sănătos

176
fructe pt ficatŞtiai de la doctor că anumite disfuncţii ale ficatului sunt uşor de recunoscut după o simplă analiză a ochilor (hepatita). De asemenea ai observat cum oamenii devin mai nervoşi în primăvară şi că în acelaşi anotimp se înmulţesc cazurile de hepatită sau alte boli ale ficatului. Toate acestea se întâmplă datorită influenţei pe care o are mediul exterior asupra ficatului. Se spune că ficatul te iartă multă vreme deşi nu te gândeşti la sănătatea lui, însă de la un punct încolo este posibil să nu o mai facă, şi să ai probleme serioase de sănătate.

Oboseala, mâncatul “aiurea”, la ore nepotrivite , alimentaţia defectuoasă, tutunul, cafeaua în exces, alcoolul, toate sunt suportate cu stoicism de ficat, până când nu reuşeşte să se mai regenereze şi ajungi să te simţi rău.

Sigur, este greu să îţi schimbi stilul de viaţă, dar măcar din când în când este recomandată o cură de “sănătate”.
Dincolo de dietă, importantă este odihna.
Încearcă din răsputeri să dormi cât mai mult. Poate nu vei putea mereu să te culci la 10 seara şi să te trezeşti la 8, dar e bine să dormi măcar 7 ore şi, dacă ai posibilitatea, să te odihneşti după-amiaza. Dacă simţi că ai o stare generală proastă, poate un concediu ar fi util. Şi atenţie, dacă te culci foarte târziu, înspre dimineaţă şi te trezeşti după-amiaza nu este tocmai bine. Organismul nu se odihneşte normal, ci forţat, aşa că respectă orele acelea de somn din copilărie, măcar de câteva ori pe lună.
Renunţă – sau diminuează considerabil – cantităţile de cafea şi tutun pe care le consumi. Înlocuieşte cafeaua cu ceaiuri verzi sau de fructe, de preferat neîdulcite, şi iaurt.
Mănâncă fructe şi legume proaspete, cât mai multe, în special cele cu pigment închis.
Evită grăsimile saturate, pentru că îngreunează funcţionarea ficatului. Aşa că nu mai folosi ulei, carne grasă, conserve, prăjeli, caşcaval gras. Cele nesaturate le găseşti în peste, nuci, ulei de măsline, seminţe (neprăjite), fructe uscate etc.
Ştii deja asta dar trebuie să şi ţii cont: mănâncă natural, şi uită de sosurile artificiale (orice se găseşte la plic),coloranţi, sucuri acidulate.
Ouăle sunt bune, dar nu prea multe, pentru că ficatul munceşte apoi prea mult.
Legumele înăbuşite – broccoli, varză, conopidă, sunt recomandate.
Şi nu uita să te hidratezi. Apă, ceai de plante, sucuri făcute de tine din legume şi fructe, iaurt (aici intrând şi laptele bătut, sana, chefir; dacă poţi găsi ceva făcut în casă, cu atât mai bine).
Un sfat foarte important este: fără stres. Elimină-l printr-o atitudine cât mai zen. O organizare mai bună a timpului şi activităţilor, mai mult timp petrecut acasă sau in aer liber (că tot a venit primăvara) pentru a te relaxa este de preferat cluburilor gălăgioase şi pline de fum. Măcar o perioadă.
S-a subliniat că acelaşi efect negativ îl are şi acoperirea vaselor cu capace de plastic în vederea gătirii mâncării în cuptorul cu microunde. Este indicat folosirea unui şervet de hârtie.
Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here