Ce alegem: sarea de mare sau de masă?

237

sareCurentul bio a ajuns chiar şi la cel mai banal aliment din lume, sarea. Persoanele care se gândesc la sănătatea lor înlocuiesc sarea de masă cu cea de mare, care se spune că ar fi naturală.

Dar, se pare că nu este prea mare diferenţă între tipurile de sare.

Amândouă au aceeaşi compoziţie chimică, NaCl (clorura de sodiu). Diferenţele constau mai puţin în compoziţia chimică şi mai mult în gust, culoare. Dar diferă modul de obţinere.

Sarea de mare este rezultatul evaporării apei de mare sau ocean. O anumită cantitate de apă se pune într-un recipient, iar când se evaporă, rămâne sarea în stare solidă. Prin procesare rămân şi anumite minerale, dar în cantităţi destul de mici. Aceste minerale conferă gustul şi culoarea, care pot fi diferite, în funcţie de apa folosită. De exemplu, sarea de mare poate să aibă o tentă rozalie, gri sau neagră, datorită combinaţiei mineralelor pe care o conţine. Cei mai buni bucătari spun că aceste minerale nu au rolul numai de a săra mâncarea, dar îi dau şi o aromă deosebită.

Sarea de masă se obţine din mină. Înainte de a ajunge spre comercializare, sarea extrasă din mină intră prin anumite procedee complexe de prelucrare, care au rolul să înlăture impurităţile. Ceea ce cumpărăm noi de la magazine este clorură de sodiu în stare pură, care nu are alte minerale. În schimb, are şi câteva chimicale, care îi dau culoarea albă şi care să împiedice formarea de bulgări.

Sarea şi rolul ei pozitiv pentru sănătate

Se ştie că orice mâncare are gust dacă e şi puţin sărată, dar sarea are un rol pozitiv şi pentru sănătate, dar nu în exces. Sodiul asigură echilibrul electrolitic, menţine buna funcţionare a sistemului muscular şi nervos, ţine sub control tensiunea arterială şi acestea sunt numai câteva din funcţiile sale. Sodiul este foarte bun în alimentaţie, dar avem nevoie de foarte puţin. Cei mai mulţi consumă cantităţi mult prea mari, ceea ce poate provoca edeme, hipertensiune, boli de rinichi şi ficat.

Sarea de mare, are şi anumite minerale, iar sodiul este mai diluat. Deci sarea de mare poate să conţină 60% sodiu, în timp ce sarea de masă conţine sodiu în proporţie de 95%. Din această cauză se consideră că sarea de mare e considerată mai sănătoasă. Dar cine o foloseşte a observat faptul că e nevoie de o cantitate mai mare pentru a da gust mâncării, deci cantitatea de sodiu consumată este aceeaşi.

Dar de fapt nu sarea pe care o folosim la mâncare este responsabilă pentru excesul de sodiu, ci alimentele procesate, care au în compoziţie E-uri care conţin această substanţă. Se vehiculează că aproximativ 60% din cantitatea de sodiu consumată în fiecare zi provine din alimente procesate. Şi astfel se face că depăşim 1500-2400 miligrame de sodiu, cantitatea indicată de specialişti.

Astfel, înlocuirea sării de masă cu cea de mare nu este un indiciu ca să eviţi bolile cronice. În primul rând ar trebui să nu mai consumi alimente procesate.

Un dezavantaj al sării de mare este faptul că nu conţine niciodată o cantitate suficientă de iod. În schimb la sarea de masă, producătorii sunt obligaţi prin lege să o suplimenteze cu iod, ca o prevenţie împotriva bolilor tiroidiene. Sarea de mare poate să aibă o cantitate de iod variabilă, mai mare sau mai mică, în funcţie de sursă.

Cristina Răscol

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here