Cât de sănătos este laptele

490

lactateLaptele are în compoziţia sa proteine de calitate (caseina), săruri minerale de care corpul nostru are mare nevoie şi vitamine.

Mineralele cu un procent mai ridicat sunt potasiul, calciul, magneziul şi sodiul. Fierul care se găseşte în lapte (chiar şi cel mai îmbogăţit cu fier) este insuficient.

De asemenea laptele conţine numeroase vitamine, dar cantităţile sunt moderate. Se găseşte şi vitamina C, dar în proporţie destul de mică (care prin fierbere aceasta este distrusă). Vitaminele A, D, E, K sunt în cantităţi mai mari în laptele integral (în comparaţie cu cel semidegresat/degresat).

Dar laptele prezintă şi un dezavantaj şi anume acela că în compoziţia lui se găsesc grăsimi saturate. Mai mult, sunt adulţi care dezvoltă intoleranţă la lactoză – o glucidă esenţială din lapte.

Deşi ştim că înainte erau numeroase comunităţi pentru care consumul de lactate era esenţial (şi în zilele noastre sunt populaţii pentru care laptele este alimentul cel mai important), astăzi ştim că laptele este pentru mulţi un “rău oarecum necesar”. Măreşte colesterolul, are o contribuţie la apariţia afecţiunilor cardiace, dar are calciu şi proteine de calitate. Pentru a reduce consumul de lapte ar fi bine să diversificăm sursele de calciu şi indicat ar fi să mâncăm mai mult peşte, carne slabă pentru ca sănătatea noastră să nu fie afectată.

Laptele (dar şi lactatele în general) nu trebuie exclus(e) din alimentaţie, ci consumat(e) în limite normale.

Care lapte este mai bun, cel crud, fiert, pasteurizat (la temperaturi joase) sau laptele UHT?

Laptele crud este singurul care îşi menţine enzimele bune pentru organism. Pe de altă parte, laptele crud are în componenţa sa microorganisme patogene care pot declanşa diverse boli, chiar antrax, tuberculoză etc. Din această cauză, laptele crud nu este cea mai bună alternativă pentru consum.

Sterilizarea laptelui se face fie la o temperatură mai mică fie la temperatură mare (de peste 100 de grade Celsius) pentru un timp scurt. Eficienţa sterilizării este la fel la toate tipurile de lapte, fiert, pasteurizat şi sterilizat UHT, fiind toate considerate sigure pentru consum.

În ceea ce priveşte menţinerea calităţilor nutritive, afectate de nivelul de temperatură – putem spune că vitamina B1 şi B5 se menţine cel mai bine prin procedeul UHT.

Dar cel mai sănătos este să încălzim laptele cât mai puţin, indiferent dacă este la o temperatură mai ridicată (UHT).

Laptele de vacă are un procent mai scăzut al nutrienţilor de bază – proteine, lipide şi glucide. Ceea ce ne interesează este raportul masic dintre proteine şi grăsimi (şi care vrem să fie cât mai mare), aproape la fel pentru laptele de vacă, de capră şi de oaie, în jur de 1 (laptele de oaie, fiind puţin defavorizat având un raport puţin subunitar).

În ceea ce priveşte laptele degresat (şi lactatele degresate) datorită faptului că sunt lipsite de grăsimi saturate, dar nu reprezintă nici avantajul vitaminelor liposolubile.

Dacă e să punem în balanţă grăsimile şi vitaminele, cel mai bine ar fi să alegem lactatele uşoare, dar integrale (nu degresate, nici semidegresate).

Dacă ţineţi regim, atunci alegeţi laptele şi iaurtul semidegresate.

Cristina Răscol

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here