Cât de des trebuie să mâncăm

166

a manca2Încă din copilărie ne aducem aminte de îndemnurile bunicii de a respecta cele trei mese principale pe zi, uneori chiar foarte severe, fără gustări pentru a mânca “bine” la masă. Apare ca o necesitate esenţială pentru menţinerea sănătăţii organismului, condiţia ca să respectăm cele trei mese pe zi.

Ce se întâmplă când auzim de programe nutriţionale recomandate de specialişti, şi pe care-i credem pe cuvânt şi care recomandă 5-6 mese pe zi, uneori chiar mai mult.

Dar nu trebuie să uităm faptul că ne referim la oameni diferiţi de normal (bineînţeles nu anormali), adică oameni care vor să slăbească sau să îşi mărească masa musculară.

În zilele noastre majoritatea oamenilor servesc micul dejun pe la 7-8 dimineaţa, urmând ca prânzul să fie servit în jur de orele 14-15 şi cina pe la orele 20-21, astfel va exista un interval de 6-7 ore în care organismul nu este alimentat. Dar aceasta este o situaţie fericită, ţinând cont de faptul că omul zilelor noastre mănâncă mai mult pe fugă dimineaţa şi apoi spre miezul nopţii când se întoarce de la afacerile lui. Acest interval destul de mare în care nu se consumă nimic însemnă un grad de supresie a metabolismului, acţionând negativ echilibrul de azot din organism, induce oboseala şi lipsa de energie şi senzaţia mare de foame care este de cele mai multe ori satisfăcută cu alimente hipercalorice, dar sărace în substanţe nutritive.

Dar iată avantajele adoptării unui program cu mese dese.

Accelerarea metabolismului atunci când consumi câte ceva. Metabolismul devine mai alert, deoarece are loc digestia, ceea ce face să consume energie. Deci, cei care spun că au un metabolism lent, pot să-l accelereze pur şi simplu mâncând mai des.

O digestie mai bună. Prin consumarea de mese dese şi în cantitate mică, se oferă organismului posibilitatea de a procesa complet alimentele.

Energia. Se ştie că mai multe mese înseamnă şi aport de energie mai mare. Carbohidraţii şi lipidele sunt cei doi macronutrienţi importanţi pentru energie. Antrenamentele de forţă şi aerobicul sunt metodele prin care se consumă depozitele energetice ale organismului, de aceea e foarte important ca ele să fie refăcute într-un timp scurt.

Nivel normal de insulină. Atunci când există un aport mare de carbohidraţi, cu indice glicemic mare, secreţia de insulină este foarte mare.

Echilibrul azotului în organism. Se ştie că masa musculară se dezvoltă într-un mediu bogat în azot. Deoarece prezenţa azotului în structurile proteice este absolut obligatorie. Dacă în alimentaţie includeţi frecvent şi constant proteine, veţi dobândi acest azot, de care are nevoie masa musculară pentru a se dezvolta şi a se menţine.

Foamea. Mâncând frecvent nu te confrunţi cu accese de foame. Atunci când îţi e foarte rău foame, există posibilitatea să mănânci orice, şi de cele mai multe ori alegi alimente care nu au nicio valoare nutriţională, de exemplu junk-food.

Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here