Brânza, un aliment sănătos

1005

branzaLactatele constituie alimente de bază în hrana oamenilor de foarte multă vreme. Ele sunt o importantă sursă de proteine şi calciu, de care avem nevoie zilnic. Brânza poate fi făcută din lapte gras, cu un conţinut scăzut de grăsime, degresat sau combinaţii ale acestora.

Indiferent de tipul de lapte utilizat pentru a crea brânza, aceasta este o sursă concentrată de nutrienţi naturali găsit în lapte, în special calciu.

Brânzeturile sunt foarte bogate în grăsimi şi calorii, de aceea nutriţioniştii recomandă un consum raţional. Din punctul de vedere al conţinutului în grăsimi avem brânzeturi grase (care conţin peste 40% grăsimi), brânzeturi semigrase (20%-40% grăsimi) şi brânzeturi slabe (sub 20% grăsimi).
Valoarea energetică a brânzeturilor este condiţionată de conţinutul de grăsime al produsului.
Brânza joacă un rol important în alimentaţia omului. Ea reprezintă o sursă importantă de factori nutritivi, cu valoare biologică ridicată, concentraţi într-un volum mic şi cu digestibilitate crescută. Valoarea nutritivă a brânzeturilor este dată de conţinutul ridicat de substanţe proteice şi grăsimi uşor asimilabile, săruri minerale de calciu, fosfor, magneziu, sodiu şi clor precum şi vitamine.
Prin concentrarea de grăsimi în coagulul obţinut din precipitarea cazeinei, brânzeturile devin o sursă de vitamine liposolubile A, D, E, K mai importate decât laptele.
Proteine
Brânza este o sursă excelentă de proteine “de primă clasă”. Acestea conţin mulţi aminoacizi şi sunt utile în producerea de ţesuturi sănătoase. Se pare că doar 70 de grame de brânză Emmental conţin la fel de multe proteine ca 100 de grame de carne sau cât 2 ouă. Proteinele din brânză sunt esenţiale pentru acei vegetarieni care acceptă lactatele, dar şi pentru vegetarienii mai stricţi – care au acum la dispoziţie o gamă largă de brânzeturi cu adevărat vegetale.
Vitamine
Brânza este un depozit de vitamine, conţinând din belşug vitamine esenţiale ca A, B2, B12 şi D. Pe lângă multitudinea de vitamine conţinute, brânza este şi o sursă complexă de calciu. În brânză este reţinută majoritatea calciului din laptele utilizat la fabricare, dar există şi surse de zinc şi fosfor. Calciul este esenţial pentru copii şi pentru femeile aflate la menopauză, care din lipsă de calciu pot suferi de osteoporoză (subţierea oaselor).
Lactoza
Mulţi adulţi suferă de intoleranţă la lactoză şi nu pot bea lapte. Brânza însă (în special cea veche) conţine foarte puţină lactoză şi este astfel o sursă importantă de substanţe nutritive pentru aceste persoane.
Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here