Aveţi grijă la calorii!

187

caloriiÎn urma unor studii efectuate preţ de câţiva ani, cercetătorii sunt aproape siguri că o calorie de grăsime determină o valoare similară de creştere în greutate ca şi o calorie de carbohidraţi. Apar, însă, unele întrebări interesante. De exemplu, care din cele două diete ne face să mâncăm mai mult?

Cel mai bun mod de a obţine un răspuns a fost corelarea studiilor în cadrul cărora au fost alese aleator persoane aflate la dietă bazată fie pe grăsimi multe şi carbohidraţi puţini, fie pe grăsimi puţine şi carbohidraţi mulţi.
Acest gen de studiu a luat în considerare şi posibilitatea ca unul dintre cele două regimuri alimentare prevede mai multă saţietate.
Ai grijă la aşa – numitele trans grăsimi
De luat în considerare sunt şi dovezile recente privind trans grăsimile. Cercetătorii au constatat că persoanele care mănâncă mai multe trans grăsimi iau mai mult în greutate, chiar şi atunci când numărul total de calorii a fost acelaşi.
Există totuşi o anumită rezervă, având în vedere că oamenii de ştiinţă nu pot fi siguri că pot măsura suficient de precis consumul real de calorii. E greu pentru oameni să-şi urmărească mărimea porţiilor până la nivelul gramelor, sau chiar să fie siguri ce anume mănâncă, atunci când merg la restaurant.
În ultimii cinci ani de studii în laborator, s-a observat că un regim cu un nivel ridicat de grăsimi trans determină o creştere în greutate cu aproximativ 7% din greutatea corpului. Prin comparaţie, un regim cu un nivel mic de grăsimi trans determină o creştere în greutate cu doar 1,5% din greutatea totală a corpului.
Nu există date pentru a explica de ce caloriile de grăsimi trans determină creşteri mai mari în greutate decât caloriile de oricare alt fel. Există posibilitatea ca o dietă pe bază de multe grăsimi trans, să ducă la asimilarea acestora în celulele de grăsime mai degrabă decât în celulele musculare – iar muşchii ard calorii 24 de ore pe zi. Pe termen lung, asta ar putea face diferenţa în scăderea sau creşterea în greutate. Dar e încă o speculaţie.
Calorii care pun în pericol sănătatea
De asemenea, specialiştii au mai observat că procentul caloriilor de grăsime sau de carbohidraţi în dietă nu determină diferenţe în ceea ce priveşte riscurile atacurilor de cord, diferitelor tipuri de cancer sau accidentelor vascular cerebrale.
Totuşi, tipul grăsimilor şi carbohidraţilor este foarte important. Cercetătorii au descoperit că grăsimile trans sunt deosebit de dăunătoare pentru diabetul de tip 2 sau pentru bolile de inimă. Pe de altă parte, grăsimile nesaturate sunt chiar benefice.
Acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul carbohidraţilor. Consumul ridicat de amidon rafinat şi zahăr creşte riscul bolilor de inimă şi diabet, în timp ce carbohidraţii din cerealele integrale sunt recomandaţi. Asta nu este totuşi o veste surprinzătoare, având în vedere că se ştie faptul că aportul ridicat de zahăr şi amidon rafinat are un efect advers asupra nivelului glicemiei.
Aşadar, calitatea dietei este cea cu adevărat importantă. Făcându-ţi probleme ce să alegi între carbohidraţi şi grăsimi, pierzi din vedere lupta adevărată.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here