Avantajele consumului de ciocolată

166

ciocolataSe găsesc din ce în ce mai multe informaţii pe internet care preaslăvesc ciocolata, încurajând consumul de ciocolată pentru efectele benefice. Aceste informaţii sunt adevărate? Cât de important este să ne pregătim ciocolata de casă?

Ciocolata are antioxidanţi

Polifenolii şi taninul din cacao, substanţe care rezistă la prepararea termică. Din această cauză, produsul final, chiar şi unul rafinat, conţine pigmenţi antioxidanţi. Dar, singurii antioxidanţi din ciocolată sunt cei de tipul pigmenţilor, iar nivelul ridicat şi concentraţia de antioxidanţi din ciocolată este sub nivelul din sursele naturale: cătina, fructe de pădure, struguri, morcovi, dovleac, kiwi etc. Cacaoa are în componenţa sa teobromina, cofeina si salsolinol care acţionează direct asupra sistemului nervos. Teobromina din cacao acţionează asupra sistemului nervos, are o acţiune mai uşoară, dar pe perioadă mai mare decât cofeina (cofeina este mai puţină în cacao). Cofeina elimină calciul, şi de aceea nu se recomandă copiilor; adulţii nu trebuie să abuzeze de consumul de cofeină. Excitanţii din cacao măresc ritmul cardiac, dar pe de altă parte cacaoa acţionează ca un bun vasodilatator şi diuretic (în special se datorează teobrominei). Din această cauză, acţiunea asupra tensiunii arteriale nu este lămurită (depinde de cantitatea consumată dar şi de consumator). Dacă se consumă puţină ciocolată, aceasta are rol de a reduce tensiunea arterială, ţinându-se cont de combinaţia cacao – zahăr.

Atenţie, la grăsimi!

Ciocolata are în compoziţia sa şi grăsimi rele precum şi glucide rafinate, care după cum bine ştim sunt nocive. Ciocolata amăruie (neagră, cu conţinut mare de cacao) conţine în general mai puţin zahăr. Astfel, se recomandă consumul moderat de ciocolată neagră persoanelor care nu au probleme de sănătate, atunci când se depune un efort intelectual şi/sau fizic susţinut. Ciocolata amară se consumă cu moderaţie şi în sezonul rece dar nu este indicat consumul de ciocolată amară pe caniculă. De asemenea, consumul diverselor sortimente de ciocolată, cu un nivel de cacao redus, nu aduce sănătăţii numai beneficii (dar asta nu înseamnă că trebuie să se renunţe definitiv la consumul ei, ci trebuie consumată în cantităţi reduse – eventual atunci când pofta este mai mare, dar nu trebuie să consumaţi prea multă). Ciocolata amară este bună mai ales pentru cardiaci, în special în sezonul rece. Dar, dacă aveţi probleme cu inima este mai bine să cereţi sfatul medicului cardiolog personal în privinţa consumului de ciocolată, deoarece există anumite situaţii când ciocolata este chiar interzisă.

Dacă v-ţi hotărât să vă pregătiţi ciocolata acasă e bine să ţineţi cont de anumite sfaturi:

– folosiţi mai puţin zahăr sau indicat ar fi să înlocuiţi zahărul cu mierea;

– adăugaţi la ciocolata de casă mai multă cacao;

– puneţi migdale, nuci, stafide la prepararea sa;

– folosiţi untul (în cantităţi reduse), în locul margarinei.

Dacă preferaţi ciocolata din comerţ:

– ciocolata nu conţine aditivi periculoşi aşa cum au multe alte produse din comerţ. Ciocolata premium e foarte bună: multe feluri de ciocolată premium nu au aditivi nocivi;

– ciocolata de calitate superioară nu conţine, de regulă, grăsimi hidrogenate. Restul sortimentelor de ciocolată obişnuită conţin în general, astfel de grăsimi. indicat este să citiţi ambalajul înainte de a achiziţiona produsul;

– consumaţi mai mult ciocolata amară simplă sau cu nuci şi mai puţin pe cea amară cu fructe stafidite.

Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here