Căpreni – cea mai mare staţie de prelucrare a gazelor din Estul Europei – Investiţia Petrom OMV, ţinută departe de ochii lumii

2417

omv1Austriecii de la OMV sunt arhicunoscuţi la Căpreni. Investiţiile făcute de ei în comuna condusă de Emil Cătănoiu, se pare că depăşesc o sută de milioane de euro. Staţia de gaze, o construcţie gigant, la care accesul jurnaliştilor este strict interzis.

Bogăţiile naturale cu care se poate lăuda judeţul Gorj au atras, de-a lungul timpului, nenumăraţi investitori străini. La Căpreni se află „cea mai mare staţie de comprimare şi uscare a gazelor naturale din Estul Europei”, conform declaraţiei edilului, Emil Cătănoiu. Oamenii locului susţin că investiţia sare de o sută de milioane de euro. Cifra reală nu am reuşit să o aflăm, întrucât reprezentantul din partea OMV la staţia din Căpreni, inginerul Laurenţiu Constantinescu, ne-a răspuns scurt: “nu pot să dau detalii de niciun fel. Pentru informaţii legate de proiectul nostru aici, puteţi să scrieţi o adresă la Grup Zăcăminte Brădeşti, către domnul director. Eu nu sunt îndreptăţit să vă spun nimic.”

Secretomanie

conductaDespre lucrările OMV-ului la Căpreni am aflat numai frânturi de adevăr, obţinute din răspunsuri voalate şi date cu o reticenţă care te face şi mai curios să afli detalii. Toată această secretomanie, ne-a determinat să facem un drum până la faţa locului să vedem cum stau lucrurile în fapt. Ajunşi acolo, am fost surprinşi de ospitalitatea primarului Emil Cătănoiu. Primarul ne-a vorbit despre venirea investitorilor străini în comuna condusă de domnia sa şi despre beneficiile aduse comunei. Mai mult, ne-a pus la dispoziţie un om care ne-a însoţit până la staţia de gaze, însă accesul în interiorul staţiei este interzis pentru persoane străine, astfel că nu ne-am putut nici apropia. Am vizitat, însă, împrejurimile şi am reuşit să montare conducta 2realizăm şi câteva imagini foto. Din păcate responsabilul Petrom OMV, Laurenţiu Constantinescu era plecat la Craiova şi nu ne-am putut întâlni să discutăm. Ne-a solicitat, în schimb, prin intermediul domnului primar, de această dată, (care l-a sunat să-l informeze că am ajuns în zonă şi dorim să facem câteva poze şi să discutăm), să scriem directorului o scrisoare pentru a afla informaţii.

Specialişti şi angajaţi aduşi din afara Gorjului

Construcţia staţiei este într-adevăr gigantică. Am fost nevoiţi să urcăm un deal pentru a reuşi să cuprindem cu obiectivul aparatului de fotografiat întregul complex de aparatură necesar prelucrării gazelor. Dimensiunile acestor lucrări au necesitat şi forţă de muncă pe măsură. “Sunt mulţi oameni din comună angajaţi acolo, în special la firma de catering şi firma de pază.

Dar sunt aduşi şi din alte zone, chiar din Moldova. Bineînţeles că sunt şi specialişti nemţi şi austrieci”, ne-a declarat Emil Cătănoiu, edilul comunei Căpreni.

O parte din angajaţi sunt cazaţi chiar în incinta staţiei, în module aduse special pentru această destinaţie.Restul sunt transportaţi zilnic cu autocarul.

Beneficii aduse comunei

statie departareConform declaraţiei primarului, “venirea austriecilor a adus numai beneficii. Pe lângă banii intraţi la bugetul local (cu ajutorul cărora s-au realizat o serie de investiţii, precum asfaltări de drumuri sau introducerea reţelei de apă potabilă în toată comuna), a crescut şi preţul terenurilor (actualmente un metru pătrat de pământ se vinde cu 2,5 euro). Unii oameni au casele închiriate muncitorilor de la OMV. Mai mult, cel puţin trei sute de persoane beneficiază de bani de pe traseul conductelor (doi lei pe metru pătrat)”. Afirmaţiile sale sunt susţinute şi de localnici, care sunt foarte mulţumiţi de ce se întâmplă în comună după sosirea străinilor. În plus, “cei de la Petrom OMV se implică în diverse acţiuni benefice pentru comună. Ne-au sprijinit şi susţinut la modernizarea unei grădiniţe şi a unei şcoli (sperăm cât de curând să înceapă reabilitarea cu spaţii de joacă şi tot ce mai este necesar). Împreună cu ei am avut, chiar la începutul lunii mai, o acţiune de strângere a gunoaielor, la care au fost angrenaţi copii de la şcoală şi serviciul de salubrizare. Până la sfârşitul anului vom asfalta, tot cu ajutorul OMV-ului patru kilometri de drum”, a completat Emil Cătănoiu. De asemenea, “tot Petromul, la iniţiativa primăriei, o să construiască un drum de acces şi un pod peste râu pentru a ajunge la cătunul numit Sat Scurtu sau Alunişi, unde sunt câteva case ai căror proprietari sunt încântaţi de iniţiativa autorităţilor”, după cum spunea un localnic. Iată, aşadar, că investiţia făcută de OMV la Căpreni este privită de toată lumea cu ochi buni şi satisfacţie.

Autorităţile locale au oferit sprijin austriecilor

statie omvÎnainte de a se bucura de beneficiile venirii investitorilor străini, autorităţile locale au fost nevoite să îi ajute să se instaleze. Primarul ne-a mărturisit că “austriecii s-au bucurat de la bun început de sprijinul nostru. I-am ajutat cu tot ce a fost necesar: acte, avize, terenuri. Vreo două luni, mai – iunie 2009, am lucrat numai pe fond funciar pentru a rezolva problema proprietăţilor. Le-am închiriat unu-două hectare unde ei şi-au instalat staţia, o bază de aprovizionare, ateliere şi aşa mai departe”.

Tehnologie uimitoare la Căpreni

„Cine se pune cu nemţii şi austriecii?” Este o întrebare pe care şi-o punea un localnic din Căpreni, înainte de a începe să ne povestească impresiile sale vizavi de tehnologia folosită de investitori la realizarea staţiei de uscare a gazelor. “Vedeţi, dumneavoastră, aici lucrează acum sute de oameni. Peste câteva săptămâni, când staţia va deveni funcţională, vor rămâne doar un operator şi un inginer pe tură. Totul este computerizat şi nu este nevoie de mai mulţi oameni, fiindcă toate acţiunile şi comenzile se dau pe calculator. Eu am un cumnat care lucrează aici şi a fost instruit de austrieci la Craiova şi de la el ştiu aceste detalii. Tehnologia de care dispun cei de la OMV ne-a uimit pe toţi. Releul acesta, cât e de mare (foto), a fost ridicat în doar trei zile. Într-o singură zi au săpat un şanţ în pantă, au montat în el o conductă şi l-au şi astupat. Vă daţi seama de ce aparatură şi tehnică dispun! Nu se compară cu ce avem noi, românii!”, ne-a mărturisit Costel, un cetăţean din Căpreni fascinat de realizările austriecilor. Legat de tehnologia folosită de aceştia pentru realizarea lucrărilor, ceva interesant ne-a relatat şi primarul Emil Cătănoiu: “S-a forat pe sub pădure, de la baza dealului şi până în vârf, montând o conductă de dimensiuni impresionante şi nedistrugând arborii”. Pentru susţinerea celor declarate, domnul Cătănoiu ne-a pus la dispoziţie şi câteva poze de la faţa locului, făcute chiar când se lucra la montarea respectivei conducte.

Ce operaţiuni se fac la staţia de la Căpreni?

Cum spuneam şi la început, nu am reuşit să aflăm concret ce se întâmplă la Căpreni, întrucât nu toţi cei implicaţi au fost receptivi la solicitările noastre. Totuşi, din sursele citate de noi, respectiv primarul Emil Cătănoiu şi locuitori ai comunei, ne-am format o oarecare părere. Astfel, “la această staţie se purifică şi se usucă gazele, după care se pompează în magistrală. Mai mult, aici se colectează gazele de la Bustuchin, Stoina, Turburea…cam de prin toată zona şi se prelucrează, apoi intră în conducta naţională”, a adăugat edilul din Căpreni.

Mai multe firme implicate în lucrările OMV-ului

La realizarea grandioasei lucrări de la Căpreni colaborează mai multe nume de firme. Contractorul general se pare că este MAN Ferrostaal, el având altele subcontractate. “Este o firmă de catering, mai este una de pază şi protecţie, Civitas. De asemenea Maserati lucrează cu OMV”, ne-a spus Emil Cătănoiu. La un asemenea proiect, este evident că era necesar să conlucreze mai multe societăţi.

Dian Popescu, un “preferat” al OMV

dian-popescu2Resursele de gaze din subsolul comunei Căpreni se pare că sunt suficient de consistente, încât să se poată face extracţii câţiva zeci de ani de acum înainte. Dacă nu ar fi fost aşa, cu siguranţă nu ar fi constituit o atracţie pentru străini. Întrebat despre cantitatea de gaze existentă la Căpreni, primarul comunei nu a ştiut, iniţial, să ne spună o cifră exactă. Ulterior, domnia sa a declarat că „până prin anul 2050 se pot extrage gaze de aici.” Şi Dian Popescu preşedintele firmei Maserati, este de părere că acolo sunt resurse importante, declarându-ne că “se pune mare accent pe resursele locului. Această staţie va funcţiona ani buni. Asemenea investiţii nu se fac pentru un an sau doi. Vorbim, totuşi, despre cea mai mare staţie de acest gen din Europa.”

Cu Dian Popescu, patronul societăţii Maserati, am avut o convorbire telefonică. Dian ne-a răspuns cu amabilitate şi promptitudine, relatându-ne următoarele: “Numele Maserati apare la Căpreni întrucât am un contract cu OMV. În baza acestuia, le dau materiale şi prestări servicii (precum fundaţii, canalizare şi alte lucrări specifice activităţii firmei)”.

Gaze comprimate la Căpreni, măsurate la Hurezani

Înainte de a fi pompate în magistrala despre care vorbeau sursele citate anterior, gazele prelucrate la Căpreni sunt măsurate în comuna vecină. “Gazele care se comprimă la Căpreni se măsoară în staţia amplasată la noi, după care trec în conducta naţională”, a afirmat Gheorghe Cîrstea, primarul comunei Hurezani. În această localitate, celor declarate de edilul Cîrstea, “OMV-ul are organizarea de şantier şi o staţie de măsurare a gazelor naturale”.

Beneficiile OMV, se simt şi la Hurezani

Ca şi la Căpreni, construcţia staţiei de măsurare de la Hurezani a adus şi aici o serie de avantaje. Unii localnici şi-au găsit un loc de muncă, “pe partea de pază şi cantină sunt angajate zece persoane din comuna noastră. Astfel, sunt persoane care obţin nişte venituri de acolo. Tot de la OMV ne intră şi la bugetul local bani, din impozitul pe venit, suplimentându-ne în acest mod fondurile”, a completat Gheorghe Cîrstea, primarul comunei Hurezani.

Minodora SUCEA

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here