Colegiul Tehnic Motru, implicat într-un parteneriat internaţional

388

IMG_0922Profesoara Ramona Lungu şi-a asumat responsabilitatea de a accesa unul dintre proiectele Uniunii Europene – proiectul de parteneriat şcolar multilateral Comenius cu titlul „The European Tradesman”, împreună cu şcoli similare din Belgia, Germania, Cipru, Cehia şi Grecia.

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii, Colegiul Tehnic Motru beneficiind de un grant de 15000 de euro pentru realizarea activităţilor propuse în proiect, în perioada 2010-2012. Proiectul „The European Tradesman” are ca scop reunirea profesorilor din şase ţări europene diferite pentru a produce un curs comun şi teste comune cu privire la predarea instalaţiilor electrice pentru spaţii rezidenţiale; acest curs va fi apoi tradus din engleză în limbile locale şi va fi IMG_0920predat elevilor din fiecare ţară în limba locală. Pe parcursul celor doi ani, cadrele didactice şi elevii din fiecare şcoală implicată în proiect vor participa la reuniunile organizate pe rând de fiecare ţară parteneră.

Profesorii motreni, prezenţi la prima întâlnire a „The European Tradesman”

În perioada 08-12 noiembrie 2010 a avut loc prima reuniune de proiect, în Thessaloniki, Grecia, la care au participat cadre didactice din cele şase ţări partenere. Colegiul Tehnic Motru a fost reprezentat de doamnele profesoare Lungu Ramona-Maria – coordonator de proiect, şi Gîlcescu Maria-Rocselana – membru în echipa de proiect. Rolul acestei întâlniri a fost de a cunoaşte IMG_0889partenerii, de a prezenta produsele realizate de către echipa din Cipru şi de a distribui sarcinile de lucru pentru fiecare echipă parteneră.

Colegiul Tehnic Motru trebuie să lucreze la traducere de module de curs finale în limba română, din februarie până în mai, urmând ca în mai modulele să fie evaluate. Din mai până în septembrie reuniunea de proiect se produce în Cehia. În Germania se întâmplă prima fază de punere în aplicare a cursului în toate şcolile partenere. La sfârşitul anului, continuarea punerii în aplicare a cursurilor agreate de toţi partenerii se pune în practică, urmând ca în februarie 2012, în Belgia, să se realizeze proiectul testului final în limba engleză, test care urmează să fie tradus în toate limbile ţărilor participante, iar în luna mai cursanţii – elevii de la toate şcolile implicate în proiect, urmează să fie IMG_0914testaţi. Faza finală este proiectată pentru insula Cipru, unde vor participa 12 elevi (câte doi din fiecare ţară) care vor primi şi certificatele de clasificare.

Scopuri şi obiective

Proiectul în sine oferă oportunitatea desfăşurării mai multor activităţi, şi vizează dezvoltarea utilizării paginilor de web, crearea unor module comune de predare şi chiar un manual în domeniul instalaţiilor electrice rezidenţiale, cetăţenia globală, compararea competenţelor în vederea optimizării participării viitorilor specialişti pe piaţa muncii din Europa. Proiectul are o componentă tehnică dar şi elemente de sociologie managerială, elemente privind locul şi câmpurile de muncă. Parteneriatul prevede excursii educaţionale iar scopul său este îmbunătăţirea competenţelor lingvistice ale formatorilor, în cazul nostru profesori. Toţi partenerii vor planifica împreună activităţile de proiect şi vor conveni asupra modului de predare şi evaluare a cursurilor. Fiecare şcoală trebuie să asigure minim 13 condiţii esenţiale pentru buna desfăşurare a proiectului, şi anume: sănătate şi siguranţă la locul de muncă şi în atelier; bazele intelectuale în domeniul energiei electrice; dicţionar tehnic de instrumente şi materiale; dispozitive electrice de alimentare şi protecţie; tablouri de distribuţie; circuite de iluminat; instalaţii de priză şi circuit; echipamente electrice non-mobile; surse regenerabile de energie; curentul electric în băi şi circuite externe; aparate de măsură şi testare; protocoale de testare a instalaţiilor. Cel de-al treisprezecelea punct – testul final – este redactat şi realizat în limba fiecărei şcoli în parte.

Aceste tipuri de programe par la început extrem de complicate, însă ele contribuie la universalizarea sistemelor de învăţământ şi la raţiunea acceptării unui învăţământ de tip nou care, probabil, ne va lămuri şi în legătură cu valabilitatea unei legi a educaţiei atât de contestată în aceste momente.

Episodul Motru

Delegaţia profesorilor reprezentativi ai şcolilor din ţările partenere în proiect a sosit la Motru pe 25 ianuarie a.c. Personalul didactic de la Colegiul Tehnic, în frunte cu direcţia acestei şcoli şi, bineînţeles, cu primarul Dorin Hanu, un personaj nelipsit din viaţa şcolii, i-au întâmpinat pe oaspeţi cu pâine şi sare. Directoarea Elena Booveanu, împreună cu directorul adjunct Nicolae Ruşeţ şi profesoarele Niculina Chiţulescu şi Ramona Lungu i-au primit pe oaspeţi cu flori şi cu discursuri scurte care au stârnit ropote de aplauze. Socializarea a început cu salutul în toate limbile, oferit de directoarea motreană. După aceea primarul Dorin Hanu a prezentat oraşul cu o obiectivitate demnă de remarcat şi de către localnici, precizând cu acurateţe sinusoida economică străbătută vreme de 40 de ani de aşezarea din stânga Motrului. Primarul Hanu şi directoarea Booveanu a primit daruri din partea delegaţiei greceşti, după care oaspeţii s-au prezentat, fiecare în parte. Programul acestora în municipiul Motru cuprinde ore de curs cu elevii Colegiului Tehnic, discuţii şi idei de proiect care urmează să fie colectate pentru contribuţia şcolii din Motru şi, bineînţeles, dineuri.

Curiozitatea elevilor

Colegiul Tehnic este una dintre şcolile mari ale municipiului Motru, o şcoală unde emanciparea este la ea acasă. Adolescenţii din acest colegiu au un grad ridicat de inteligenţă şi de adaptare, fapt care îi va ajuta să participe la proiect şi, posibil, să se înscrie printre laureaţi. De altfel, clasele selecţionate pentru participarea în proiect au fost monitorizate vreme îndelungată de către corpul didactic iar faptul că profesoara Ramona Lungu, un cadru didactic tânăr, a găsit sprijinul colegilor ei pentru a accesa proiectul şi a se înscrie într-o asemenea întreprindere dificilă îi motivează şi ambiţionează pe elevi. După episodul de prezentare din cancelarie elevii şi profesorii i-au captivat pe profesorii străini, mai ales pentru faptul că mulţi dintre tinerii motreni sunt deja buni vorbitori de limbă engleză.

Vom reveni cu amănunte privind desfăşurarea pe etape a întregului program.

Constantin Bunilă

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here