Săptămâna testărilor pentru elevi

299

bunilaa (1)Şcolile şi liceele din municipiul Motru intră în săptămâna testărilor, după ce au repetat de mama focului tot ceea ce au învăţat anul trecut. Elevii din clasele a III-a şi a IV-a nu au de dat examen decât la 3 materii, însă nu se ştie cum le vor da, probabil că zilnic: luni, marţi, miercuri.

Cei din clasele a V-a şi a VI-a vor fi testaţi la cinci materii, probabil că: luni, marţi, miercuri, joi, vineri. Iar cei din clasele VII- VIII la şapte materii şi probabil că dacă nu se vor da examene la două materii într-o zi vor trebui aduşi de acasă şi în week-end. Deocamdată, după câte se pare, examenul va dura cât ora de curs şi va fi dat pe formulare tipărite, după modele aprobate de minister şi apărute pe site-ul acestuia. Un lucru mi se pare imposibil: susţinerea unor lucrări de calitate, în condiţiile în care nicăieri în lume examenele nu se dau în perioade atât de scurte şi, mai ales în fiecare zi, unul după celălalt. Este un fel de şoc emoţional pe care elevii de la şcolile primare n-au cum să-l suporte. Mai mult ca sigur, cei emotivi vor claca, se vor bloca şi întreg eşafodajul examenului ar putea să fie neconcludent. Reforma învăţământului a bulversat atât de mult procesul de educaţie, întâi prin încărcarea programelor de învăţământ cu date peste limita de suportabilitate a psihicului copilului şi, datorită acestui amănunt, ne aflăm deja în faţa unei generaţii anxioase şi cu mari dificultăţi de adaptare la severitatea vieţii cotidiene. Nici nu mai poate fi vorba de consolidarea unei personalităţi stabile, care să ofere siguranţă celorlalte procese din etapele de dezvoltare umană. Mă îndoiesc că Ministerul Educaţiei şi Cercetării a cerut o expertiză socio-psihologică a măsurilor prin care a dorit să implementeze reforma! Luat ca element separat, acest examen este un tip de presiune, care nu va avea efect în creşterea calităţii nivelului de intelectualitate necesar în viitor. După o discuţie telefonică purtată cu directorul Şcolii Generale Numărul 2 din Motru, Ion Sanda, care este şi consilier local, dar şi un administrator de excepţie al şcolii, atât în ceea ce priveşte baza materială, cât şi resursa umană şi mulţimea copiilor, am aflat următoarea: „pentru copiii din şcoala noastră avem nevoie de zece mii de pagini tipărite, care vor trebui distribuite copiilor pentru examen, apoi corectate de colectivul de profesori evaluatori, arhivate ca dovadă a procesului şcolar realizat, elemente care nu pot fi încă definite ca valoare materială şi timp şi nici cuantificate ca bază de date pentru evaluarea gradului de pregătire al elevilor. Este un efort pe care noi, cei maturi îl putem duce, însă mă tem pentru copii, chiar dacă este un element de noutate, pentru că lor le va veni greu să recupereze aproape o lună de zile de studiu într-un viitor apropiat”. Desigur, profesorul Sanda are experienţa examenelor pe care le-a gestionat de-a lungul timpului şi are o părere autorizată, la fel ca mulţi dintre profesorii motreni, care au trecut în ultimii 20 de ani prin toate catacombele unei reforme a învăţământului care nu se mai termină şi nu se mai stabilizează. Piaţa muncii cere specialişti de calitate, nu diplome obosite de fel şi fel de examinări.

Constantin Bunilă

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here