Protecţia Consumatorilor impune noi reguli băncilor

486

Potrivit unui proiect întocmit de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client doreşte să le efectueze cu un card de debit sau credit.

„Prestatorii de servicii care efectuează operaţiuni de plată prin intermediul cardurilor de debit şi a cardurilor de credit la terminalele ATM au obligaţia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, taxelor şi oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu contractul de prestări servicii”, se arată într-un proiect de ordin publicat pe site-ul ANPC. Astfel, pe ecranul  video al monitoarelor specifice terminalelor ATM, vor fi înscrise, în ordinea operaţiunilor efectuate de către consumator, toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei (în suma exactă), dându-i acestuia posibilitatea de a renunţa asupra efectuării acesteia sau a oricăror operaţiuni ce presupun eliberare de numerar, transfer din cont, plata facturi, sau oricare alte servicii solicitate în mod expres de către consumator şi efectuate prin intermediul ATM.
Ordinul reglementează şi situaţiile de blocare, respectiv reţinerea cardului de debit sau credit la terminalul ATM propriu. Astfel, prestatorii vor avea obligaţia de a informa consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la următoarele: termenul maxim în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat sau reţinut; indicarea numărului de telefon la care consumatorul trebuie să apeleze în cazul în care cardul a fost blocat sau reţinut, precum şi intervalul orar în care se poate contacta prestatorul de servicii de plată. Ordinul se află în dezbatere publică de la 1 septembrie şi este afişat pe site-ul ANPC.
Băncile percep comisioane chiar şi de 0,25% din valoarea operaţiunii pentru retragerile de numerar de la ATM-urile proprii, în timp ce pentru tranzacţiile efectuate de clienţi la bancomatele altor bănci au ajuns să afişeze comisioane şi de 1%. Nici consultarea soldului contului curent la bancomat nu este gratuită decât în cazul câtorva bănci. Comisionul pentru această operaţiune simplă poate fi şi de 2 lei în anumite cazuri. Consiliul Patronatelor Bancare din România reclamă timpul relativ scurt de dezbatere publică acordat de ANPC, precum şi faptul că nu au fost consultate anterior publicării proiectului legat de comisioanele ce trebuie afişate la bancomate.
I.M.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here