Proiect educativ ,,Violența nu educă” campania 19 zile de prevenire a abuzurilor și violenței asupra copiilor și tinerilor

1708

Și în acest an școlar, la Școala Gimnazială Nr. 1 Motru, s-a desfășurat, în perioada 1-19 noiembrie, Campania 19 zile de prevenire a abuzurilor și violenței asupra copiilor și tinerilor.
În cadrul campaniei peste 390 de elevi, 300 de părinți, 15 cadre didactice, reprezentanți ai Detașamentului 5 Jandarmi Motru, Poliției Motru, Spitalului Municipal Motru, Direcția de Sănătate Publică Gorj, Casa de Cultură Motru, C.J.R.A.E. Gorj, Asociația Partida Romilor Pro-Europa, Primăria Motru, Consiliul Reprezentativ al Părinților, Consiliul Elevilor au învățat să spună NU violenței, să recunoască formele de abuz (inclusiv prin intermediul comunicării online) şi neglijare, trafic de persoane, consum de droguri sau alte substanţe ilicite, etc. şi să intervină, alături de alţi specialişti în educaţie şi sprijinirea copiilor (psihologi, medici, asistenţi sociali, etc.) în prevenirea acestor forme de atentare la viaţa, siguranţa şi securitatea copiilor, și mai ales să petreacă timp de calitate împreună. La activități au participat si doamnele Predescu Mariana și Vlădău Andreea, asistente comunitare și domnul Mișcodan Florin, președintele Consiliului Reprezentativ al Părinților din școală.
,,Povestea unui copil începe cu părinții lui,, – a fost o activitate-suport cu părinţii elevilor clasei a IV-a A, reprezentanți ai părinților din Consiliul Reprezentativ al Părinților, din școala noastră, consilierul educativ Bejenaru Felicia, consilierul școlar Bușoi Camelia și cadrele didactice, Gionea Daniela, Crăciun Dorina și Albici Luminița, deoarece mediul familial are o influență covârșitoare asupra dezvoltării copilului.
Împreună au învățat să nu mai eticheteze negativ copilul, deoarece eticheta conține și o așteptare implicită referitoare la felul în care se va purta copilul. Astfel, acesta preia așteptările și își modifică comportamentul. De asemenea, părinții au înțeles că prin învățarea observațională copilul adoptă comportamente pe care ei sau cei din familie le manifestă. În cadrul activității ,,Violența nu educă!” doamna doctor Avram Alina a atras atenția asupra faptului că drogurile, alcoolul și violența ne destramă societatea, generează infracțiuni și ne ucid tinerii și viitorul.
În prezentarea de excepție, doamna a vorbit „pe limba” copiilor despre comportamentul vicios şi adictiv. Fără a-i traumatiza pe cei mici, le-a prezentat cazuri concrete de persoane care au o problemă cu viciile, explicându-le efectele devastatoare pe care aceste vicii le-au avut asupra acestor persoane. Plăcerea tinerilor în a consuma băuturi alcoolice, tutun, droguri îi poate transforma în oameni de nerecunoscut. O beție omoară sute de neuroni, capacitatea unui tânăr de a se concentra și de a memora se diminuează de la un pahar la altul. De la consumul de alcool la violență este un pas foarte mic. În încheiere, doamna dr. Avram și-a exprimat regretul că din ce în ce mai multe persoane au devenit dependente de alcool, de tutun, de droguri… și sunt foarte puțini cei care iau atitudine. Oricare ar fi motivele pentru care tinerii și copiii consumă alcool, fumează sau consumă droguri nu sunt cu siguranță motive cu temei, așa că ceva din toate activitățile desfășurate în cadrul acestei campanii, exemplele altora care au trăit astfel de experiențe ar trebui să le dea de gândit. În cadrul activității ,,Alege să fii fair -play”, domnul sublocotenet Moroșanu Cosmin din cadrul Detașamentului 5 Jandarmi Motru, a prezentat prevederile din legea nr. 4/2008 privind prevenirea și combaterea violenței cu ocazia competițiilor și a jocurilor sportive.
Domnul Moroșanu i-a îndemnat pe părinţi să-și încurajeze copiii să facă sport, în primul rând, pentru sănătatea lor fizică şi psihică, nu neapărat pentru înalta performanţă. Sportul promovează recunoaşterea regulilor, respectarea adversarului, canalizând surplusul de energie în scopul benefic al câştigării unui meci, nu al lovirii unui coleg. Sportul are un rol deosebit de important în prevenirea violenţei şi a intoleranţei, putând canaliza şi îndepărta agresivitatea, promovând integrarea socială, îndeosebi prin jocurile de echipă.
A împărțit pliante informative și a purtat discuții interactive cu micuții despre contravențiile și infracțiunile din sport. Domnul agent șef principal, Scurtu Grigore a vorbit copiilor despre importanța respectului și înțelegerii între oameni. I-a îndemnat să folosească cuvinte frumoase atunci când comunică între ei, să fie politicoși, calmi și răbdători și să se ajute la nevoie, dar mai ales să-și controleze comportamentul, să-și gestioneze furia fără să apeleze la agresiune. Atenționează părinții să ofere copiilor un trai decent într-un mediu favorabil, deoarece mediul violent afectează copiii, atât fizic, cât și emotional, iar consecințele se vor vedea pe tot parcursul vieții. Domnul Scurtu i-a încurajat pe cei prezenți să nu rămână indiferenți la actele de violență, să sesizeze autoritățile competente și atunci când sunt victime și când sunt martori. În cadrul campaniei s-au organizat expoziţii de desene tematice împotriva violenţei, ,,Spune STOP violenței prin artă!”
Prin creațiile lor, elevii din ciclul primar, coordonați de doamnele prof. Bejenaru Felicia, Voicu Alina, Adeiu Aurora, Tîrlea Ana, Mladen Mihaela, Văduvescu Delia, Bărbulescu Aurora, Gionea Daniela, Tîrlea Ramona, Semenescu Alina, Crăciun Dorina, Brândușescu Mariana, Maimuț Simona, Guran Alexandra și Grosu Daniela, au reușit să transpună, în mod artistic viziunea proprie cu privire la fața întunecată a violenței de orice fel.
Micuții au creat imagini cu impact emoțional, ce conțin mesaje care promovează nonviolența și încurajează la o atitudine împotriva violenței asupra copiilor și tinerilor.
Lucrările au fost expuse pe holurile școlii și la Casa de Cultură.
Cadrele didactice au invitat părinții la dezbateri pe linia prevenirii violenței în familie. Au urmărit filme educativ -preventive menite să sublinieze faptul că extremele educaționale, precum pedepsele grave sau permisivitatea crescută a părinților, crește riscul pentru consumul de alcool, tutun și droguri.
Elevii din clasa a IV-a A și cei din Consiliul Școlar al Elevilor au fost angrenaţi activ de doamna prof. consilier educativ, Bejenaru Felicia în pregătirea unor piese de teatru cu mesaj preventiv, pe care le-au prezentat colegilor, părinților și reprezentanților comunității locale la Casa de Cultură Motru. Personajele interpretate de copii i-au ajutat să înțeleagă diverse situații de viață și să învețe care sunt consecințele comportamentului agresiv și violent, dar mai ales, care sunt alternativele la un asemenea comportament.
Scenetele au fost adevărate lecții antiviolență, în care s-a arătat că violența nu este necesară în lume, iar dacă vrem, putem să o înlăturăm pentru că ,,Iubirea nu naște violență”. Copiii așteaptă de la noi iubire, înțelegere, protecție ca să poată avea încredere în ei și în ceilalți. Nu suntem toți la fel, din fericire, dar avem dreptul cu toții la aceleași lucruri. De mici îi învățăm să nu ignore ceea ce nu pot controla singuri, să ceară ajutor adulților și să nu permită nimănui să se poarte urât cu ei. Întotdeauna există un adult cu care tinerii și copiii pot vorbi. Emoțiile au fost mari, dar au trecut în momentul în care publicul a apreciat efortul depus.
Știm cu toții că tinerii și copiii pot face multe lucruri, dar nu întotdeauna le aleg pe cele mai bune. Ar trebui să meargă la teatru, la film, la balet, etc. dar în orașul nostru nu pot face acest lucru. Cei mai mulți dintre ei își petrec timpul în fața blocului, în parcuri sau stau singuri în casă. Părinții, dar și profesorii uită cât de important este să petreacă timp împreună cu copiii. Uită că joaca este una din activitățile lor preferate, că ei învață jucându-se, că violența poate fi stopată prin implicarea elevilor în activităţi precum muzică, dans, teatru, dezvoltare personală, abilităţi practice; dezvoltarea relaţiei elev-profesor; dezvoltarea competenţelor de comunicare asertivă, nonviolentă; dezvoltarea imaginii de sine a elevilor; valorizarea elevilor.
De aceea cadrele didactice: Bejenaru Felicia, Pîrvulescu Eduard, Gionea Daniela, Crăciun Dorina, Văduvescu Delia, Ardeiu Aurora, Voicu Alina, Tîrlea Ana, Maimuț Simona, Brândușescu Mariana, Semenescu Alina, în colaborare cu directorul Casei de Cultură, domnul Popescu Daniel, împreună cu doamna Pop Melania, domnul Pauliș Gabriel și domnul Bălan Nicolae au organizat o seară de poveste pe care au numit-o ,,Mami, tati, petrece o oră cu mine!”.
În cadrul activității copiii au fost stăpâni pe situație și s-au simțit confortabil. Îmbrăcați în personaje de poveste au cântat, au dansat, au recitat, au interpretat roluri memorabile, s-au jucat împreună cu părinții și profesorii. Nu numai că s-au relaxat, dar au învățat o mulțime de lucruri utile.
Timpul petrecut împreună a făcut ca relația creată între copii, părinți și profesori să se consolideze. Toți am înțeles că trebuie să petrecem mai mult timp cu micuții noștri, să-i antrenăm în ceva constructiv pentru că lipsa de ocupație îi determină pe unii să recurgă la violență.
Am înțeles că este momentul să ne implicăm, să dăm dovadă de mai multă responsabilitate și de un angajament ferm pentru a combate violența.
Este responsabilitatea noastră, a tuturor, este ceea ce trebuie să facem pentru o lume mai bună. Dacă nu ajutăm copiii să-și contureze stima de sine, devin vulnerabili în fața alcoolului, drogurilor, traficului de persoane.
Cei mai mulți se refugiază în lumea virtuală, încercând să capteze atenția, măcar acolo. În aceste condiții riscul de a deveni victime este mult mai mare.
De aceea, în cadrul activității ,,Pericolele comunicării virtuale”, elevii au vizionat materiale despre pericolele comunicării pe internet, şi-au exprimat părerea și au purtat discuții interesante cu profesorii Bejenaru Felicia, Bușoi Camelia, Pîrvulescu Eduard.
Tot în cadrul Proiectului Educațional “Campania 19 zile de prevenire a abuzurilor și violenței asupra copiilor si tinerilor”, elevii clasei a VIII a E, coordonați de doamna prof. Bușoi Camelia au desfășurat urmatoarele activități:
-dezbateri având ca temă prevenirea abuzului, inclusiv a bullying-ului, neglijarea fizică și emoțională, abandonul, efectele oricărei forme de abuz pe termen scurt și lung;
-realizarea unor desene, colaje cu mesaje antiviolență;
-dezbaterea unor studii de caz;
-organizarea unor întâlniri cu reprezentanți ai I.P.J. Gorj și reprezentanți ai Departamentului Antidrog, Gorj;
-realizarea de pliante și fluturași cu mesaje antiviolență și distribuirea acestora în rândul elevilor, dar și în rândul cetățenilor;
-întâlnire comună părinți – copii cu tema “Invitație la dialog”.
Considerăm că activitățile desfășurate și-au atins scopul, că s-au produs schimbări de atitudine față de violența împotriva copiilor din comunitatea noastră, au generat schimbări de paradigmă în educația copiilor prin înlocuirea practicilor violente cu metode educaționale pozitive, prin respectarea copilului și renunțarea la indiferență.
C.P.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.