O petiţie intitulată “Spune «nu» discriminării cadrelor didactice”, lansată în urmă cu doar câteva zile, strânge rapid semnături din toată ţara. Autorul petiţiei cere factorilor de decizie să existe cel mult şapte trepte de salarizare raportate la vechimea în învăţământ, iar nivelul maxim de salarizare conform treptei profesionale corespunzătoare să se realizeze la o vechime în învăţământ de cel mult 25 de ani.
Autorul petiţiei invocă mai multe motive pentru solicitările sale. Este vorba de: principiile prevăzute în proiectul Legii – cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice care stipulează la art. 3 litera c) ”echitatea și coerența prin crearea de oportunități egale și remunerație egală pentru muncă de valoare egală”, iar la art. 5 litera a) ”armonizarea sistemului de salarizare a personalului din sectorul bugetar, principiul constituțional al egalității în drepturi, necesitatea eliminării tuturor formelor de discriminare a unei categorii socio-profesionale în raport cu altele în cadrul sistemului bugetar, existența prevederilor, în proiectul Legii-cadru privind salarizarea personalului din fonduri publice, conform cărora în celelalte sectoare bugetare (cu exceptia învățământului) atingerea nivelului maxim al salarizării se face până la o vechime de cel mult 25 de ani, dar şi existența, în proiectul Legii-cadru privind salarizarea personalului din fonduri publice, a cel mult 6 trepte de salarizare raportate la vechimea în muncă pentru celelalte sectoare bugetare (cu excepţia învățământului). Autorul petiţiei mai menţionează în textul petiţiei şi faptul că, “la nivel european, media vechimii în învățământ la care se atinge nivelul maxim al salarizării este de 25 de ani, conform studiului “Teachers and School Heads salaries and allowances in Europe 2014/15” realizat de EACEA, Education and Youth Policy Analyssis”, precum şi “necesitatea stabilirii unui orizont de timp rezonabil la care un salariat poate atinge nivelul maxim de salarizare, ceea ce ar contribui inclusiv la motivarea tinerilor bine pregătiți de a intra în sistemul educațional și de a nu-l părăsi”. Având în vedere toate aceste motive, autorul petiţiei solicită „tuturor factorilor de decizie – Președintelui României, Parlamentului României și Guvernului României, ca Legea-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice să conțină, pentru personalul didactic, cel mult 7 trepte de salarizare raportate la vechimea în învățământ (în prezent sunt 11 trepte de salarizare), iar atingerea nivelului maxim de salarizare conform treptei profesionale corespunzătoare să se realizeze la o vechime în învățământ de cel mult 25 de ani (nu de 40 de ani ca în proiectul de lege)”.
Peste 700 de semnături în doar câteva zile
Ieri, numărul semnăturilor depăşise cifra de 700. „Neaplicarea legii salarizării decât pentru câteva categorii de bugetari, excluzând cadrele didactice, este încă o discriminare la adresa personalului didactic. Se face mare publicitate pe mărirea de salariu în învăţământ, dar ce valoare înseamnă 15% la un salariu de profesor calificat debutant nu se spune. Majoritatea profesorilor nu şi-au recuperat nici măcar contravaloarea navetei de câţiva ani în urmă. Materialele didactice sunt din ce în ce mai puţine. Manuale pentru elevi sunt puţine, iar pentru clasele a XI-a şi a XII-a nici măcar la materiile de bacalaureat. Cred că educaţia a ajuns pe ultimul loc în ţara noastră”, consideră unul dintre semnatari. “Lucrez de 34 de ani ca învăţător şi la gradul didactic I am un salariu de referinţă de 1500 de lei. În Europa nici măturătorii de stradă nu sunt plătiţi astfel!”, se plânge un alt semnatar.
Roxana Lupu