Managementul lui Marian Negrescu la Teatrul Dramatic “Elvira Godeanu” din Târgu-Jiu a fost unul defectuos și în dauna bugetului local. O spun auditorii Camerei de Conturi Gorj, care au demonstrat cu cifre, după un control de o lună, că, numai în anul 2016, teatrul, sub bagheta maestrului cheltuirii banului public(pentru hrănirea orgoliului propriu și umplerea buzunarelor apropiaților respectivului), a reușit să realizeze venituri de doar 5% din cât a estimat în proiectul de management, în timp ce instituția a angajat cheltuieli de aproape 2.400.000 de lei, subvențiile în această sumă fiind primite de la bugetul local. Numai în acel an, Primăria Târgu-Jiu a plătit, fără întrebări ori acte doveditoare, 120.190 de lei, pe contracte de colaborare avizate de Negrescu, banii reprezentând regii artistice și asistență regie pentru persoane fără pregătire de specialitate, pe metoda patentată deja de fostul inculpat.
Și în anul 2016, deși se cunoștea situația penală a lui Marian Negrescu, aflat atunci încă în proces cu ANI, Teatrul Dramatic “Elvira Godeanu” a continuat să încheie contracte de colaborare pentru activități și prestații artistice cu persoane din instituția de cultură, pentru care s-au plătit ilegal peste 120.000 de lei. Din analiza contractelor, auditorii Camerei de Conturi Gorj au constatat că din cele opt contracte, șapte au fost încheiate cu persoane din teatru care nu au pregătirea necesară pentru a desfășura activitățile menționate în documente, atât Ion Alexandrescu (folosit de Negrescu pe post de suveică), cât și Cosmin Brehuță Ciobănuc având studii doar în specializarea actorie și nu de regie.
Negrescu și-a făcut parte din onorariul lui Alexandrescu?!
Cu toate acestea, pentru punerea în scenă a piesei “Sânziana și Pepelea”, a cărei regie artistică a fost realizată de Brehuță, respectivul a încheiat un contract de colaborare pe 11 februarie 2016, fiindu-i plătiți 6500 de lei net.
Pentru asistență regie, în aceeași zi s-a încheiat un alt contract de colaborare cu Ion Alexandrescu- șeful actorilor din teatru, onorariul său fiind de 34.000 de lei net, suma fiind de 5,36 de ori mai mare decât a actualului manager interimar al teatrului din Târgu-Jiu. “La solicitarea echipei de audit, entitatea(teatrul) a pus la dispoziția acesteia o situație din care rezultă doar data premierei și numărul spectacolelor, fără documente care să susțină cele prezentate în situație”, se arată în raport. Pentru piesa “Scufița Roșie”, regia artistică a fost asigurată, anul trecut, de “inegalabilul” Alexandrescu, care deși fără studii de specialitate, a reușit să încheie, cu doar o zi înainte de contractul anterior, adică pe 10 februarie 2016, un alt contract super avantajos, onorariul aprobat pentru prestația sa fiind de 25.000 de lei. Pentru prestația artistică, primăria îi plătește astfel lui Alexandrescu 24.750 de lei la care se adaugă un impozit pe venit de 1400 de lei.
Mai exact, în doar două zile, Alexandrescu a reușit să bifeze două contracte cu o valoare totală de 59.000 de lei, bani pe care, cu siguranță, nu i-a dus pe toți acasă. După ușa teatrului îl aștepta Negrescu…
Pentru aceeași Scufiță, pardon piesă, Primăria Târgu-Jiu a mai plătit alți 4000 de lei net actualului manager interimar Brehuță (acesta a încasat în final 3500 de lei net), care a avut de data aceasta un onorariu de 6,25 de ori mai mic decât a lui Alexandrescu. Evident că nici în acest caz, auditorii nu au primit explicații de la responsabilii teatrului pe situațiile prezentate mai sus.
CL Târgu-Jiu a aprobat 30.000 de lei, dar Negrescu a cheltuit dublu, doar pe onorarii
Șocant este că, anul trecut, Consiliul Local Târgu-Jiu nu a solicitat niciun fel de explicații, legat de felul cum s-au cheltuit banii prevăzuți în bugetul teatrului, asta deși prin HCL NR.53 din 1 februarie 2016 s-a aprobat pentru “teatrul pentru copii” suma de 30.000 de lei, cu care ar fi urmat să se pună în scenă 4 piese, adresate acestei categorii de public.
În 2016, conform auditorilor, managerul Negrescu notat cu 9,95, anul trecut, pentru activitatea sa de management, nu numai că a pus în scenă două piese în loc de patru, respectivul reușind să cheltuiască pentru cele două, nu 15.000 de lei cum ar fi fost normal, ci 69.500 de lei, bani aprobați numai pe onorarii.
La această sumă i se mai adaugă și salariile actorilor distribuiți în cele două spectacole și cheltuielile materiale punerii în scenă a acestora.
Spectacolele lectură au mâncat alți 44.000 de lei! Banii, în buzunarul lui Alexandrescu
De parcă nu era suficient că i se aprobase în februarie 2016 acordare a 59.000 de lei pentru regiile a două piese, Alexandrescu mai găsește o altă metodă de a suge bani din bugetul teatrului, sumele urmând, cu siguranță, să ia același drum deja cunoscut.
Mai exact, Alexandrescu stabilește să facă niște spectacole-lectură la biblioteca județeană, iar contractele, avizate de “partenerul” Negrescu, se semnează în septembrie, octombrie și noiembrie 2016.
Alexandrescu face astfel regia artistică a spectacolului lectură “O scrisoare pierdută” pentru care ia 11.000 de lei net. Ce face mai exact Alexandrescu pentru suma în cauză?
Citește piesa în bibliotecă, stând pe scaun, în fața unui public format din persoanele care se perindă prin instituție, evenimentul fiind realizat chiar de “noaptea bibliotecilor”.
Publicul lui Alexandrescu nu poate fi cuantificat, peste 100 de persoane trecând prin sala de lectură a bibliotecii în acea zi. “Deși durata contractului a fost stabilită pentru <<1 zi+1 an>> plata onorariului, în cuantum de 10.800 a fost efectuat în două luni(7300 de lei în octombrie și 3500 în noiembrie)”, se arată în raport cu mențiunea că s-a realizat un singur astfel de spectacol.
În octombrie, Alexandrescu semnează regia artistică la o a doua piesă. Este vorba despre “O noapte furtunoasă”, ținută tot la bibliotecă, pentru 15.000 de lei net.
Banii se încasează tot în două luni, 9500 în octombrie, 4250 în noiembrie, tot pentru un singur spectacol cu un public foarmat din 30 de spectatori.
Pentru “D’ale Carnavalului”, același Alexandrescu mai încasează 18.000 de lei, plata fiind făcută tot în două luni, 11.700 în noiembrie și 6000 de lei în decembrie, publicul fiind la fel de insignifiant, în jur de 30 de persoane aflate în trecere prin sala de lectură a bibliotecii județene.
Auditorii mai semnalează că Alexandrescu a jucat un singur rol de actor în tot anul 2016, în piesa “Sânziana și Pepelea”, acesta fiind șeful secției artistice a teatrului.
Tot în 2016, numai din colaborări, Alexandrescu, fără salariul lunar, a încasat din teatru, ilegal, peste un miliard de lei vechi.
Mai exact, Negrescu a mai bifat contracte de colaborare în teatru, doar în 2014, pentru care s-a sesizat deja ANI, acesta recuperând, în schimb, banii pierduți din colaborările pe care nu și le mai putea aproba, el având un proces pe rol, semnând contracte similare pentru apropiații săi.
Joc în fals: 4 premiere în loc de 8!
În 2016, potrivit raportului de activitate a lui Negrescu, la teatru s-au pus în scenă 4 premiere, deși din documentele puse la dispoziția auditorilor, fostul manager, subliniază că au fost premiere la toate cele opt contracte, aprobate de instituție.
Nu este însă singura inadvertență sesizată de auditori.
Aceștia constată și că în 2015, piesa pusă în scenă de regizorul Cristian Ioan, pentru care s-a plătit un onorariu de 22.150 de lei, nu se știe când s-a jucat. Negrescu spune, inițial, că pe 7 noiembrie 2011, deși tot spune, în raportul său de activitate, că în acea perioadă nu s-a jucat nimic în teatru, sala fiind predată constructorului pentru reamenajare. Banii pentru regizor s-au plătit însă, dar eșalonat.
Auditorii constată, pe final, că teatrul a plătit în 2015-2016, ilegal, pe contracte de colaborare pentru persoane fără studii de specialitate suma totală de 213.690 de lei. O situație similară fiind înregistrată și în 2014 și în 2013.
“Valoarea totală a plăților efectuate fără temei legal, în perioada 2014-2016 este în sumă de 409.929 de lei. 191.540 au fost plătiți pe activități și prestații artistice aferente contractelor încheiate cu personalul propriu al teatrului, care nu are pregătirea necesară pentru desfășurarea acestor activități, în timp ce 22.150 de lei sunt plăți pentru activități și prestații artistice aferente contractelor încheiate cu personal din afara entității, adică cu regizori, fără temei legal, în perioada septembrie-decembrie 2015”, se arată în raportul de audit, în care se subliniază că bugetul teatrului din Târgu-Jiu a fost aspru prejudiciat.
Scuza lui Negrescu: Box-office-ul colaboratorilor
Întrebat de auditori pe ce considerente a aprobat aceste sume, unor persoane fără pregătire de specialitate, Negrescu a răspuns, arogant, vizibil deranjat, că nu prea e treaba lor să îl întrebe aceste lucruri sensibile. “Din start trebuie să vă spun că toate întrebările dvs. legate de Legea 8/1996 a drepturilor de autor demonstrează, fără drept de tăgadă, faptul că nu aveți nici cea mai vagă idee despre această lege și despre contractele încheiate în baza ei”, răspunde fostul inculpat, destituit din funcție în această primăvară pe motive de incompatibilitate, legate tot de felul în care a înțeles să interpreteze legea respectivă.
“Criteriile care stau la baza fixării prețului pentru o prestație artistică sunt: negociere și box-office-ul. Rămâne strict la aprecierea managerului valoarea de box-office în domeniul artistic al respectivelor colaborări”, a completat Negrescu.
Ne întrebăm însă care este box-office-ul lui Ion Alexandrescu, actor al teatrului, fără premii profesionale la activ, fără prestații pe marile scene ale lumii, de a primi peste un miliard de lei vechi, bani publici, pentru prestații artistice pentru care nu are pregătirea necesară.
Să nu mai spunem de studiile îndoielnice ale respectivului, absolvent al unei facultăți private, și licențiat la stat cu o notă puțin peste 5. Întrebarea este valabilă și pentru actualul manager interimar al teatrului, Brehuță Ciobănuc.
Poate se întreabă aceste lucruri și consilierii municipali și poate actualul primar Marcel Romanescu, asta măcar înainte de a le aproba acestor actorași sume incredibil de mari pentru spectacole cu 30 de persoane!
(Va urma)
Anamaria Stoica