Educaţia…şi Lecţia de viaţă! – Violenţa în post-pandemie şi proliferarea cazurilor de…«babilonie»!

1259

Criza generală a unei societăţi care se descompune vizibil de la o zi la alta şi se scindează tot mai mult în funcţie de interesele de clanuri de tip mafiot şi de grupurile infracţionale vizibile sau mai puţin vizibile, ei, bine, o asemenea criză se regăseşte în gradul cel mai înalt prin manifestările de violenţă socială, aşa-zis domestică în spaţiul public, dar de o sălbăticie neverosimilă cu deosebire în rândul tinerilor, pe fondul crizei educaţionale şi al colapsului crizei morale! Din păcate, într-o societate în care predomină analfabetismul funcţional, oficialităţile şi opinia publică iau în calcul doar evenimentele ca atare ce se produc, adică efectele devastatoare ce scot în evidenţă raporturile dintre instinct şi raţiune, fără a merge până la cauzele care produc aceste evenimente, pentru că aplanarea stărilor de violenţă nu se rezumă la investigaţiile superficiale şi neprofesioniste ale unor poliţişti care în diferite situaţii sunt depistaţi ei înşişi ca fiind corupţi sau chiar consumatori de droguri, ci, mai mult ca oricând, credem că este nevoie de analize ştiinţifice şi de cercetări de specialitate de tip sociologic şi psiho-sociologic pe care autorităţile locale şi judeţene trebuie să le aibă în vedere, în primul rând, prin crearea unei comisii judeţene de analize şi investigaţii a fenomenelor de violenţă, direct subordonată Consiliului judeţean Gorj, care să conclucreze activ cu unităţile de învăţământ, cu administraţiile publice locale şi cu posturile de poliţie pentru a centraliza o serie de date statistice privitoare la persoanele cu antecedente infracţionale şi la focarele latente de violenţă juvenilă! Ceea ce s-a întâmplat la Clubul «Babilon» din Țicleni, nu este un caz singular şi nici unul izolat, domnilor demnitari aflaţi în funcţii de decizie, ci, reprezintă «vârful aisbergului» care ameninţă şi «Titanicul» unor potentaţi care se cred a fi nişte dumnezei atotputernici, dar, care nu cunosc îndeajuns faptul că aşa cum spune cartea sfântă: «Ieşi-va duhul lor şi se vor întoarce în pământ, iar, atunci, vor pieri toate gândurile lor», în timp ce populimea paralizată de frica pandemică, nu va face altceva decât să ia în calcul numărul înţepăturilor de cuţit sau poate şi mai grav, numărul persoanelor care îşi pierd viaţa prin proliferarea cazurilor de…«babilonie»!

,,Efectele apar din cauze, dar mai sunt efecte care apar din defecte”! (David Boia)
În calitate de cunoscător al situaţiilor din localitatea mea natală, aş putea spune că scandalul cu pricina nu e doar pe fondul consumului de alcool şi al unor mai vechi răfuieli între cele două grupări de tineri, unii din Țicleni și alții din Târgu-Cărbunești, pentru că tinerii din cele două găşti au învăţat la aceeaşi instituţie «academică» din Ţicleni unde cei mai mulţi elevi sunt racolaţi din alte localităţi limitrofe, pentru că absolvenţii de gimnaziu din Ţicleni, nici nu vor să audă de «liceul tehnologic» unde tinerii vorbesc fără sfială despre consumul de droguri! Deci, tinerii de la aşa-zisul club de noapte de la «Babilon» se cunoşteau mai demult, din vremea şcolirii, aşa cum aceiaşi tineri ştiu foarte bine că în locurile de destrăbălare din Ţicleni se consumă şi droguri, dar s-a atras atenţia, ca şi de această dată, să nu se facă mare tam-tam de acest scandal, ca să nu se deranjeze «prestigiul» autorităţilor locale, mai ales că în localul respectiv de pierzare au mai fost asemenea evenimente anterior trecute cu vederea! Ce să facem? Adevărul, ca întotdeauna supără şi deranjează, aşa că că e de preferat minciuna, că doar s-a învăţat «lecţia» minciunii din vremea pandemiei şi a şcolirii…de-a vacanţa! Ar fi bine să se implice poliţia judeţeană în investigarea acestui caz, pentru că eu l-am atenţionat mai demult pe domnul Inspector-şef Decebal Drăghia despre situaţiile conflictuale din Ţicleni, motiv pentru care a fost prezent în oraşul Petroliştilor anul trecut, chiar de ziua internaţională a copilului! Îl aşteptăm pe domnul Comisar-şef să vină de la Olt şi să se gândească la faptul că întotdeauna cauza este producătorul unui efect, în timp ce un efect este produs de o cauză sau de mai multe cauze, aşa cum cauza poate să fie doar o singură persoană, un obiect, o situație sau un eveniment care poate duce la ceva tragic prin consecinţe imprevizibile, în timp ce un efect este rezultatul acțiunilor persoanei sau rezultatul unui anumit lanț de evenimente care s-au întâmplat în decursul timpului! Mai întotdeauna, cauza ar putea explica într-un fel motivul pentru care efectul s-a întâmplat în primul eveniment, când cauza cauzează în mod natural un efect, ca să folosim un joc de cuvinte, în timp ce efectul va urma întotdeauna cu necesitate! Desigur, în tot ceea ce facem, în tot ceea ce se întâmplă, în plan personal, în ţară sau în afara ţării, în spaţiu şi timp, există întotdeauna un rezultat, iar, aşa cum lucrurile pe care le facem sunt uneori rezultatul unui eveniment specific şi poate imprevizibil care ne-a determinat să facem acest lucru, facem lucruri pentru că simțim că este bine să facem ceva bun! Când plecăm pe un anumit drum, ne gândim la destinaţie, la locul unde dorim să ajungem, ca şi la motivul pentru care ne deplasăm, iar, în felul acvesta lanţul evenimentelor pare nesfârșit, din vreme ce bunul simţ se dovedeşte suficient pentru a demonstra imposibilitatea unei etici induse din peisajul uman cotidian.
Accentuăm această analiză pentru că în orice efect, există întotdeauna o cauză, aşa cum pentru o persoană, moartea ei ar putea însemna sfîrșitul întâmplărilor din viața sa, dar moartea care a reprezentat drama momentului poate fi cauza evenimentelor care se vor întâmpla oamenilor din jurul lui şi care le pot influența viața. Relația dintre cauză și effect, ar trebui să fie întotdeauna supusă dezbaterii pentru că ambele sunt legate de schimbări și în esenţă reprezintă două evenimente în care efectul poate să fie înțeles ca rezultat al cauzei sau al cauzelor! Cauza și efectul pot implica persoane, obiecte, procese, proprietăți, variabile, fapte și stări de lucruri, mai ales dacă personajele implicate merg întotdeauna împreună sau se despart intempestiv, dar ele se leagă de două evenimente diferite, mai ales că pentru a înțelege câte ceva şi despre relația lor este important să știți mai multe despre ele şi despre autorii evenimentelor! Oare, i-a întrebat cineva pe tinerii din cele două găşti, unde au făcut şcoala sau dacă au făcut vreo şcoală? Da, cauza este producătorul unui effect!
O persoană ar putea să lovească pe altcineva deoarece este supărat pe el, mânia lui este cauza acțiunii sale și este cu siguranță ceva care a provocat furia dezlănţuită şi încheiată cu tentativă de crimă! Dar, oare, constituie ocazia, agentul sau starea în care efectele sunt puse în mișcare, făcându-le posibile la un moment dat? Aceasta face ca efectul să fie evident sau vizibil în rezultatele pe care le-a provocat evenimentul respectiv! De bună seamă, efectul este ceva produs de o cauză, reprezintă consecința sau rezultatul unui eveniment care s-a întâmplat. De aceea, o acțiune sau o cauză, ca un lucru sau o situație sau chiar o persoană, pot produce direct un efect, trebuie văzut dacă efectul va urmări logic o cauză la fel ca lanțul de evenimente sau secvența de timp în care desluşim faptul că legea morală este doar o urmă lăsată pe pământ de paşii cuiva care umblă în conformitate cu un anumit reper intenţional! Spre exemplu, o persoană ar putea fi rănită dacă va conduce în stare de ebrietate, chiar dacă s-a îmbătat din cauza unui motiv cum ar fi sărbătoarea unei promoții sau a unui eveniment special.
Desigur, afectarea acelei persoane este efectul faptului că a băut la o anumită sărbătoare şi după aceea a condus un vehicol pe drumul public, dar, dacă ne gândim la violenţa verbală care este cea mai răspândită formă: certuri, conflicte, injurii, ameninţări, intimidare, hărţuire, batjocură, jigniri, situaţia ca atare, va apare ca o manifestare «obişnuită» în cadrul unui comportament care de multe ori este tolerat în cazul persoanelor care îşi pierd viaţa prin proliferarea cazurilor de…«babilonie»!

,,Dincolo de păreri apar o mulţime de iluzii”! (David Boia)
Studierea efectelor violenţei asupra fizicului şi psihicului unui individ se poate realiza pornindu-se de la dihotomia victimă-agresor, având în vedere faptul că unele grupuri de adolescenți şi de tineri se reunesc pentru a forma bande infracţionale sau bande de stradă, cu scopul de a ameninţa, de a asalta oameni sau de a comite acte criminale, cum ar fi jafuri izolate la indivizi sau establishments! De asemenea, un motiv de alarmă când unii adolescenți spun că se bucură și se distrează ca să facă rău animalelor fără stăpân, pentru că există multe videoclipuri care au fost colectate de la bătăile unor animale fără apă, ducând la daune ireparabile și chiar la moarte, că-ţi vine să te întrebi, care este omul şi care este animalul? Poate că acest comportament agresiv faţă de animale nu ar trebui perceput în nici un moment ca un comportament normal, legat de stadiul adolescentului sau al tânărului, dar, poate fi un motiv bun pentru a efectua un studiu psihologic al adolescentului și, dacă este necesar, pentru a efectua o intervenție specifică în acest sens! Aceasta este o problemă cu care tinerii trebuie să se confrunte acum, deoarece acțiunea agresorilor lor nu se încheie când orele de școală se termină, iar, hărțuirea poate apărea prin mesaje amenințătoare, publicarea fotografiilor sau videoclipurilor degradante, tachinarea și insultele publice în rețelele sociale etc. Se pare că în ultimii ani au existat cazuri în care au apărut videoclipuri ale fetelor care fac sex, iar, aceasta este o altă formă de violență, deoarece amenință intimitatea și integritatea adolescentului în cauză. Trebuie să diferențiem diferitele manifestări ale violenței care se regăsesc printre tinerii adolescenţi, unele dintre ele putând să treacă neobservate! În cazul scandalului de la Ţicleni, putem aprecia că violența verbală se anormalizează în societatea noastră, mai ales atunci când este percepută în rândul tinerilor care au confruntări aparent neimportante din anii de şcoală! Câteva exemple de violență verbală pot fi insulte, strigăte etc. și pot provoca atât de multe daune psihologice ca și violența fizică – mai ales când apare frecvent cearta şi disputa dintr-un anumit motiv subiectiv! Violența fizică şi deosebit de agresivă este mai alarmantă deoarece poate provoca daune corporale grave, ca în cazul victimei Leonard Ghiţă! De obicei, ele implică pedepse mai mari și, uneori, agresorii trebuie să facă un raport cu poliţia şi cu justiția. Loviturile şi rănirile grave cu consecinţe incalculabile sunt exemple ale acestui tip de violență în rândul adolescenților şi al tinerilor din zilele noastre, iar, cauzele violenței în rândul tinerilor sunt numeroase. În studiile pe această temă, atenția se concentrează pe tipului familiei de origine, în special, deoarece s-a constatat că aspectele familiale care promovează cea mai mare parte a violenței adolescenților sunt: absența părintească prin abandonarea tatălui sau a mamei – în totalitate sau parțial, familie destructurată, stiluri educative deficitare, chiar autoritare, în care adolescentul nu poate negocia regulile, poate chiar stiluri tolerante sau prea permisive în care există absența totală a normelor de conduită elementară! Alte aspecte care sporesc manifestarea comportamentului agresiv sunt legate de consumul de substanțe cum ar fi alcoolul și drogurile, care cauzează adesea comportamente violente, cum ar fi luptele și agresiunea! (VA URMA)
Profesor dr. Vasile GOGONEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here