Aproape toate creșele din județ au trecut în administrarea IȘJ Gorj

1298

Aproape toate creșele de stat din județ au fost preluate de Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Gorj, la solicitarea primarilor localităților pe raza cărora funcționează acestea. Potrivit prevederilor OUG nr. 100 din 10 septembrie 2021 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și abrogarea unor acte normative din domeniul protecției sociale, creșele preluate în sistemul de educație național sunt arondate unităților de învățământ preșcolar cu personalitate juridică din localitățile respective.

Conform reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean Gorj, o singură primărie din județ nu a solicitat preluarea creșei de raza sa teritorială în sistemul de educație național. „Primăria Motru este singura U.A.T. ce nu a dorit să predea creșa de pe raza teritorială către IȘJ Gorj. Restul U.A.T.-urilor au predat creșele. Avem 5 creșe la Târgu-Jiu, 1 la Târgu-Cărbunești, 1 la Bumbești-Jiu, 1 la Turceni și 1 la Rovinari”, a precizat Ionuț Catrina, purtătorul de cuvânt al IȘJ Gorj. Preluarea creșelor în cadrul sistemului de educație trebuia să se realizeze începând cu anul școlar 2019-2020. Acest termen ce a fost prorogat însă până la începutul acestui an școlar. „La articolul 27, după alineatul (1) se introduc cinci noi alineate, alineatele (1^1)-(1^5), cu următorul cuprins:
(1^1) Creșele fac parte din sistemul național de învățământ preuniversitar și oferă copiilor antepreșcolari cu vârste cuprinse între 11 luni și 3 ani servicii integrate de educație, îngrijire și supraveghere.
(1^2) Începând cu anul școlar 2021-2022, creșele de stat sunt arondate, la solicitarea primarilor, ca urmare a hotărârilor autorităților deliberative, prin decizie a inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, unităților de învățământ preșcolar cu program prelungit, cu personalitate juridică. Decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București se comunică spre informare Ministerului Educației în termen de 15 zile de la emitere.
(1^3) În cazul în care autoritățile administrației publice locale nu solicită arondarea, creșele de stat rămân instituții publice de subordonare locală, cu personalitate juridică, finanțarea fiind asigurată în conformitate cu prevederile alin. (4^1), cu obligația de a asigura serviciile prevăzute la alin. (1^1). Autoritățile administrației publice locale pot contribui la finanțarea acestora, în limita bugetului aprobat. În această situație, inspectoratele școlare județene/al municipiului București asigură coordonarea metodologică a respectivelor creșe.
(1^4) Prin excepție de la prevederile alin. (1^2), ca urmare a existenței la nivelul localității a unui număr de creșe de stat mai mare decât numărul unităților de învățământ preșcolar cu program prelungit, inspectoratele școlare județene/al municipiului București pot decide arondarea creșelor de stat la unități de învățământ preșcolar cu program normal”, prevede OUG nr. 100 din 10 septembrie 2021 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 și abrogarea unor acte normative din domeniul protecției sociale. Actul normativ mai prevede că asigurarea personalului necesar desfășurării educației antepreșcolare se face de către Ministerul Educației. „În vederea asigurării personalului didactic necesar în creșele de stat arondate unităților de învățământ preșcolar, începând cu anul școlar 2021-2022, pentru ocuparea funcției didactice de educator-puericultor se acceptă și absolvenți ai liceului pedagogic sau ai unei școli echivalente, cu specializarea educatoare, care au urmat cursuri de educație timpurie în cadrul proiectelor derulate de Ministerul Educației cu terți, precum și absolvenți cu diplomă de licență, specializarea pedagogia învățământului preșcolar și primar, sau absolvenți ai programelor de masterat didactic, specializarea educație timpurie. Educatorii-puericultori din structura creșelor de stat care trec în coordonarea Ministerului Educației, începând cu anul școlar 2021-2022, pot ocupa, în următorii 4 ani, funcția de educator-puericultor, cu condiția îndeplinirii cerințelor specifice din Metodologia de recunoaștere și atestare a competențelor profesionale pentru ocuparea funcției de educator-puericultor, elaborată de Ministerul Educației”, se mai precizează în OUG menționată anterior. Reamintim că costul standard anual per copil în creșă a fost stabilit la 15.010 lei per copil, pe an, plus 585 lei cheltuieli materiale. Pentru un copil de grădiniță, costul standard este de 7.431 de lei, iar pentru un elev, costul standard este de 6.111 lei. În creșe pot fi înscriși copiii antepreșcolari cu vârsta cuprinsă între 11 luni și 3 ani.
R.L.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here