Patrimoniul istorico-bisericesc din Gorj, condamnat la moarte (V)

442

IMG_0926”Ne pierdem în timp, rădăcinile și identitatea”

În ultimul episod al anchetei noastre, au intervenit, interesați și incitați de tematică și de subiect instituțiile cele mai de sus în ierarhia puterii județului Gorj: Prefectura Județului Gorj, Consiliul Județean Gorj.

Dăm cuvântul mai întîi prefectului Liviu Andrei: ”Patrimoniul istorico-bisericesc din județul Gorj este un subiect de o importanță deosebită și vă felicit pentru acest subiect. Sunt de părere că trebuie să ne protejăm monumentele și vestigiile trecutului, pentru a învăța din realizările predecesorilor noștri. Adevărul este că foarte puțini oameni conștientizează valoarea deosebită a bisericilor din județul nostru, iar problemele legate de protejarea acestora sunt privite cu ușurință. Dacă pierdem cultura, bisericile și monumentele, practic ne pierdem în timp, rădăcinile și identitatea. De aceea, este necesar ca toți: cetățeni, autorități publice locale și județene, să protejăm patrimoniul bisericesc pentru a putea fi prezentat și celor care vor veni după noi.

Instituția Prefectului Județului Gorj prin Direcția pentru Cultură și Patrimoniul Cultural Național Gorj monitorizează permanent starea de conservare a monumentelor istorice, actualizarea listei monumentelor istorice, asigurarea serviciilor de avizare și emitere a certificatelor de export sau de descărcare de sarcină arheologică, realizarea de baze de date necesare unei mai bune gestrionări a activității de protejare, promovare și valorificare a patrimoniului cultural național cu privire la legislația în domeniu, cu accent pe finalizarea marcării monumentelor istorice.

De asemenea, o importanță deosebită se acordă și parteneriatelor cu protopopiatele din județ în vederea responsabilizării reprezentanților clerului asupra obligațiilor ce le revin ca administratori de patrimoniu cultural național, consilierea autorităților publice locale privind inițierea și gestionarea colecțiilor muzeale în condițiile legislației privind protejarea patrimoniului cultural național și completare a site-ului www.monumenteistoricegorj.ro

Instituția Prefectului a sprijinit și va continua să acorde susținere Direcției pentru Cultură și Patrimoniu Cultural Național Gorj pentru a păstra patrimoniul pe care județul Gorj îl are.”

400.000 lei returnate la Ministerul Turismului

În continuare, inginerul Ion Călinoiu, președintele CJ Gorj, ne oferă informații de ultimă oră, despre bisericile din lemn și de zid patrimoniale: ”S-au alocat bani pentru lucrări și materiale. Nu există un proiect tehnic în baza căruia să se facă achiziția de lucrări. Timpul s-a vădit a fi prea scurt pentru a iniția o procedură de achiziție de proiectare și executare lucrări.

Sumele nu erau suficiente pentru reabilitarea întregului obiectiv. Trebuiau scoase la licitație proiectare și execuția împreună. Hotărârea de Guvern nu asigura cofinanțarea și în continuare, în anul 2010, a obiectivelor vizate. Banii trebuiau cheltuiți până la sfârșitul anului 2009. Nu se făcea deloc vorbire de cofinanțare în 2010. Cele 400 de mii lei prevăzute pentru recuperarea valorilor de drept cult comuna Arcani sat Stroiești, comuna Dănciulești, sat Zăicoi, comuna Jupânești, sat Boia, comuna Lelești, sat Frătești, comuna Scoarța, sat Bobu și sat Pișteștii din Deal, comuna Schela, sat Sâmbotin, comuna Roșia de Amaradia, sat Seciurile au fost returnate la buget (la Ministerul Turismului). În ședința din 3.11.2009, Consiliul Județean Gorj a hotărât, în calitate de autoritate contractantă, că va iniția procedura de atribuire a contractului de achiziție publică pentru realizarea proiectului de investiții în unitățile de cult, clasate în grupa B, reprezentative pentru patrimoniul cultural local, evidențiate în patrimoniul parohiilor Târgu Cărbunești, Bobu, Zăicoiu, Seciuri, Sâmbotin, Stroiești, Frătești și Budieni. Eu însumi am fost împuternicit să închei cu unitățile de cult, beneficiare a proiectului de investiții, convenții de colaborare prin care să se stabilească drepturile și obligațiile ce revin părților implicate în procesul de realizare a investițiilor, precum și protocoale de predare-preluare a investițiilor executate, după efectuarea recepției la terminarea lucrărilor.

Condiționări absurde, birocrație excesivă

Și, totuși, contactat, secretarul de stat Sorin Munteanu ne-a încredințat spre publicare următoarea ”scrisoare” adresată CJ Gorj și domnului președinte Călinoiu:

”Având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 1206 din 07.10.2009 privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 426&2009 pentru aprobarea susținerii financiare a autorităților administrației publice locale, în completarea surselor proprii ale acestora pentru finanțarea proiectelor de investiții în turism pe anul 2009, în care a fost inclus și proiectul ”Recuperarea valorilor de cult comuna Arcani, sat Stroiești, comuna Dănciulești, sat Zăicoiu, comuna Jupânești, sat Boia, comuna Lelești, sat Frătești, comuna Scoarța, sat bobu și sat Pișteștii din Deal, comuna Schela, sat Sâmbotin, comuna Roșia de Amaradia, sat Seciurile”, și având în vedere prevederile Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice și Normele metodologice privind organizarea și exercitarea controlului financiar preventiv, vă rugăm să ne puneți la dispoziție următoarele documente:

– Hotărârea Consiliului Județean privind alocarea unor sume din bugetul local pentru finanțarea proiectului;

– Hotărârea Consiliului Județean privind includerea sumelor prevăzute în H.G. nr. 1206/2009 în bugetul local (la capitolul transferuri de la bugetul de stat);

– Procesul verbal al comisiei prin care s-a atribuit contractul de prestări servicii;

– Contractul de prestări servicii dintre beneficiarul finanțării și executant;

– Documente justificative prin care să demonstreze utilizarea (epuizarea) surselor financiare din bugetele locale ale instituțiilor care au făcut cererea de finanțare (ordine de plată).

Toate documentele mențio-nate mai sus sunt necesare pentru transferarea sumelor prevăzute în HG nr. 1206/2009 cu modificările și completările sale.

Alocarea sumelor prevăzute în HG 1206/2009 se va face în cazul în care autoritatea publică prin documentele legale (ordine de plată) că alocă în totalitate banii pe care îi avea alocați din bugetul propriu pe anul în curs pentru realizarea proiectului sau parțial, pe faze de execuție ale proiectului, pe baza documentelor justificative (facturi, procese verbale de recepție) ce se vor trimite la sediul Ministerului Turismului.

Ion Popescu-Brădiceni

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here