Biblioteca în perioada pandemiei. Despre restricții și adaptarea serviciilor

1574

Bibliotecile publice s-au numărat printre acele instituții care, din cauza restricțiile impuse de perioada de pandemie, au trebuit să treacă printr-un proces rapid de adaptare a serviciilor pentru a putea continua să răspundă nevoilor beneficiarilor. Este și cazul Bibliotecii Județene ”Christian Tell” Gorj, unde, chiar dacă cititorii au trebuit să renunțe la clasica plimbare printre rafturi sau la orele petrecute în sala de lectură, s-au găsit soluții pentru ca aceștia să aibă acces la titlurile dorite. Ca o veste bună, se pregătește redeschiderea Filialei pentru Copii și a Filialei Victoria a Bibliotecii, unde activitatea se va desfășura după aceleași reguli ce sunt respectate în Secția de Împrumut pentru Adulți – Beletristică, singura secție deschisă publicului din mai 2020 și până în prezent.

O vizită la bibliotecă, înainte de pandemie, implica o plimbare printre rafturi, timp în care erau, poate, răsfoite mai multe cărți pentru a le putea alege pe cele ce urmau să ne însoțească acasă. Pandemia a schimbat regulile. Cărțile pot fi luate de pe rafturi doar de către personalul bibliotecii, iar volumele returnate trebuie să stea în carantină, dacă nu se pot dezinfecta. Vizitele fizice la bibliotecă nu au dispărut, dar a fost introdus serviciul de rezervare a titlurilor dorite, în urma consultării catalogului online pus la dispoziția cititorilor. ”A fost un an dificil, ca pentru toată lumea. Pe perioada stării de urgență, bineînțeles că biblioteca a fost închisă. După ridicarea acesteia, când au fost stabilite și niște reguli clare pentru modul în care instituțiile de cultură, și în special bibliotecile, pot să-și deschidă parțial serviciile pentru public, în mai anul trecut, am redeschis doar serviciul de Împrumut, în spațiul secției de Beletristică, și, pentru că nu se permite utilizatorilor să-și aleagă singuri de la raft cărțile, pentru că noi le ținem în carantină până le împrumutăm din nou, am introdus un serviciu nou, care este foarte intens utilizat – rezervarea titlurilor dorite printr-un email. Am împrumutat documente din toate secțiile și filialele noastre, doar că biroul de Împrumut era și este încă în secția de Beletristică. Asta ne-a făcut să reușim ”să ne servim clienții”. Bineînțeles că au venit și fizic să împrumute, fără să facă aceste comenzi, dar le-am onorat cât mai repede. Lucrurile au mers bine.
A existat totuși o diferență față de anii trecuți, atât în ceea ce privește numărul celor care au utilizat servicii de Împrumut, dar și în ceea ce privește numărul total al beneficiarilor proiectelor noastre”, a explicat Olimpia Bratu, managerul Bibliotecii Județene ”Christian Tell”.

Activități online pentru copii și adolescenți
Copiii și adolescenți au fost, s-ar putea spunea, cei mai ”răsfățați” utilizatori ai bibliotecii în această perioadă, ei fiind beneficiarii mai multor activități online. ”Am fost obligați să ne adaptăm pentru partea de alte servicii pe care le oferim comunității, partea de proiecte. Cel mai bine a prins, și cu acesta am deschis zona de activități online, proiectul ”Camera cu povești”, care se află deja la a doua ediție. Acest proiect a fost interesant pentru că era interactiv; nu erau doar niște întâlniri în care fiecare spunea câte ceva. Colegii mei s-au străduit să facă tot felul de teste, tot felul de alte jocuri interactive și tocmai asta a fost atractiv pentru copii. De aici pornind, am avut ”Blind date cu o carte” în februarie.
Am reușit să atragem alături de noi și colege din bibliotecile locale din Gorj. Îl dau exemplu pentru că a fost un proiect mixt. Tinerii care au participat au venit și au împrumutat cărțile, iar apoi s-au întâlnit în ateliere online în care vorbeau despre conținutul cărților respective. Ce s-a încercat a fost ca aceia care au împrumutat cărțile să încerce altceva, să iasă din zona de confort. Apoi mai avem un proiect foarte frumos – ”Informează-te corect pentru viitorul tău”. Este un proiect de orientare în carieră pentru tineri, cu adresabilitate, iarăși, pentru mediul rural. El este implementat în parteneriat cu câteva biblioteci din județ, iar colegii mei lucrează împreună cu specialiști din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională. A fost o primă întâlnire online, iar acum au putut să meargă și în teren. Se pare că a prins”, a declarat Olimpia Bratu. Din păcate, unele proiecte nu au mai putut fi derulate. ”A fost nevoie să renunțăm la unele proiecte. ”Biblioteca din parc”, de exemplu, proiectul nostru de suflet cu care ieșeam în comunitate în fiecare vară în ultimii ani, nu-l vom desfășura nici anul acesta pentru că lucrurile nu sunt clare. Centrul Europe Direct, de asemenea, a trebuit să-și reducă activitatea și am lucrat mult online. Când s-a putut am mai făcut și evenimente fizice, doar că am avut grijă să respectăm regulile și să fim într-un număr redus de participanți. (…) Am dori să reluăm și activitățile pentru seniori, dar așteptăm să vedem cum evoluează lucrurile pentru că nu vrem să facem promisiuni pe care nu le putem onora”, a mai spus managerul Bibliotecii Județene ”Christian Tell”.

Ce se păstrează după pandemie
Chiar și atunci când activitatea bibliotecii nu va mai fi condiționată de respectarea regulilor epidemiologice, unele servicii introduse în perioada de pandemie vor fi păstrate. ”Digitalul ne-a ajutat să rămânem relevanți pe piața culturală și de aceea multe dintre proiectele și dintre metodologiile de implementare care au apărut în perioada aceasta aparte se vor număra în continuare printre serviciile pe care le vom oferi utilizatorilor. (…) Un lucru bun pentru noi în această perioadă, cumva, este folosirea mult mai intensă a catalogului online. Pe cei care doreau să facă o rezervare, noi i-am îndrumat către catalogul online, care era disponibil de multă vreme, doar că nu exista obiceiul de a-l utiliza, cel puțin nu la modul acesta extins. (…) Clar va rămâne un serviciu în continuare”, a mai declarat Olimpia Bratu.

Se reia activitatea la Filiala pentru Copii și Filiala Victoria
La final, o veste bună pentru utilizatorii serviciilor Bibliotecii Județene ”Christian Tell”. De luna viitoare, se va relua activitatea cu publicul la Filiala pentru Copii și Filiala. ”Din 7 iunie, o să deschidem Filiala pentru Copii și Filiala Victoria. Programul va fi de la 09.00 la 17.00 pentru că deocamdată este bine să fim precauți. Activitatea se va desfășura după aceleași reguli ce sunt respectate la secția de Beletristică”, a anunțat managerul Bibliotecii Județene ”Christian Tell”. Reamintim că, în prezent, împrumutul de cărți este condiționat de o precomandă/rezervare pe care cititorii o pot face în formularul special creat pe site-ul bibliotecii, www.bibliotell.ro (Formular rezervare cărți online), sau la numărul de telefon 0253/214904, după consultarea catalogului online. Mai multe detalii privind serviciul de împrumut sunt disponibile pe site-ul menționat anterior.
Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here