SECOL strânge Centura! Se execută lucrări migăloase, dar accelerate, pe întreaga lungime a traseului de 20 de km

7325

În ultimele trei luni, firma SECOL, cea care a preluat investiția privind realizarea centurii ocolitoare a municipiului Târgu-Jiu, de la Collini Lavori, a reușit să realizeze deja 14% din lucrare. Dacă punem la socoteală că societatea a preluat un șantier abandonat din 2017, cu lucrări conservate și nu prea, cu numeroase surprize în teren urmare a solului, nu tot timpul pretabil și stabilizat pentru aceste lucrări, cu un număr redus de personal, inițial, și cu o criză aferentă a materialelor necesare realizării investiției pe piața de profil, procentul este mai mult decât bun. De altfel, reprezentanții societății dau asigurări că, în maxim două săptămâni, procentul va mai crește substanțial, iar beneficiarul investiției va vedea turnat pe un sfert din centură și primele straturi de mixturi asfaltice. De altfel, etapele aflate acum în curs de realizare, de consolidare a terenului, prin proceduri care să asigure trăinicie drumului, sunt cele mai complexe din întreaga procedură de realizare a terasamentelor. Reprezentanții societății nu ascund că lucrurile nu sunt perfecte, nici că firma mai are încă nevoie de personal calificat și necalificat, că a închiriat și va mai închiria o mare parte din utilaje dar și că așteaptă după materialele de calitate pe care le-a comandat de pe o piață care a crescut constant prețurile, făcând mult mai prețioase materialele absolut necesare unei astfel de lucrări de amploare. Cu toate acestea, SECOL, în ciuda percepțiilor negative, face credibilă posibilitatea finalizării centurii, la sfârșitul anului viitor.

Construcţia variantei ocolitoare a municipiului Târgu-Jiu a început în urmă cu șapte ani de zile şi trebuia să se finalizeze, conform contractului, într-un termen de doi ani. Din păcate, lucrările câștigate de italienii de la Collini Lavori SPA au durat puțin peste doi ani de zile, ca în 2017 șantierul să fie închis iar lucrările realizate, conservate, la cererea beneficiarului. Firma a reușit să realizeze, în aceasta perioadă, o serie de poduri și viaducte, pe tronsonul lucrării, nu pe toate cele din proiect însă, iar calitatea lucrării a fost bună, chiar dacă nu toate construcțiile în cauză sunt terminate în totalitate.
Practic, noului constructor i-a rămas ,,privilegiul” de a finaliza aceste lucrări de artă și a le completa cu toate cele prevăzute în proiectul tehnic.
Chiar dacă podurile ar fi trebuit să fie realizate după ce structura drumului ar fi fost creionată, s-a procedat invers, partea de drum fiind întreruptă în mai multe locuri, asta și pentru că o serie de clădiri, aflate pe raza proiectului, nu fuseseră încă demolate.
În mai multe zone, proprietarii terenurile expropriate s-au opus și au dat în judecată compania de drumuri. În prezent însă situația este clarificată, o singură locuință situată la ieșirea din oraș, la mica distanță de cimitirul de la Romanești, mai trebuie să își regleze conturile cu beneficiarul lucrării, casa fiind locuită de doi pensionari.
Pe cei 20 de km de centură mai sunt de demolat câteva clădiri, una fiind în procedură, o alta este parțial demolată, în timp ce unele sunt chiar ocolite de constructor, care procedează ca un salvator cu suflet deși proprietarii au fost recompensați pentru casa lor.
În ce privește contractul, câștigat atunci de Collini Lavori SPA, acesta se ridica la peste 151 de milioane de lei (fără TVA), din care 85% fonduri europene nerambursabile, restul de 15% fiind asigurate de către Guvernul României.

SECOL semnează contractul, la finalul anului trecut!
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a ajuns să semneze însă anul trecut contractul pentru finalizarea lucrărilor la Varianta Ocolitoare a municipiului Târgu Jiu, un proiect în valoare de 207 milioane lei. „C.N.A.I.R. a semnat contractul având ca obiect „Construcția Variantei de Ocolire Târgu Jiu – Finalizare lucrări” cu ofertantul declarat câstigător Asocierea Secol Societa Edile Costruzioni E Lavori S.A. – Secol Romania S.R.L. Valoarea contractului este de 207.000.000,00 lei făra TVA”, anunța, la acel moment, CNAIR, printr-un comunicat de presă.
SECOL își reintra astfel în drepturi la Târgu-Jiu, firma mai având în execuție și alte lucrări din județ. Evident că specialiștii firmei se deplasează în teren, proiectul inițial este regândit iar costurile sunt stabilite, în funcție de noile realități.
Organizarea de șantier începe însă abia după Paște, firma mai având de obținut avize, fiind nevoită să facă angajări suplimentare, să completeze baza cu utilaje închiriate și să lupte cu vremea nefavorabilă. Pornirea ușor greoaie a firmei SECOL privind lucrările de pe centură, o schimbare importantă la vârful societății prin stabilirea unei noi echipe de conducere pentru proiectul de la Târgu-Jiu dar și vremea foarte capricioasă din această primăvară au făcut ca SECOL să înceapă investiția, în percepția publică, cu stângul. Informații precum că lucrările stagnează, că firma are o mână de angajați ori că are debite au fost tăvălite în spațiul public, reprezentanții de la SECOL menționând că nu au fost niciodată întrebați de presă în ce stadiu se află lucrarea, ce zone vulnerabile au depistat în teren ori dacă au nevoie sau nu de ceva. Nu se neagă însă un bun acord cu autoritățile care au răspuns la apelurile lor, atât în ce privește anunțurile publice de angajare cât și obținerea unor avize necesare pentru continuarea lucrării. Practic, lucrarea începe într-un ritm accelerat abia în urmă cu trei luni de zile.
Reamintim că centura ocolitoare a municipiului va fi construită între drumul național DN66, care traversează Târgu-Jiul de la Nord la Sud, până la drumul naţional secundar DN67D.

Surprize din teren: nisip, argilă, teren instabil
Deși ordinul de începere a lucrărilor este dat în februarie, mobilizarea în teren se simte în iunie-iulie, chiar majoritatea salariaților găsiți în șantier, spunând că lucrează de patru luni. Este luat astfel fiecare kilometru din centura de ocolire și se punctează zonele vulnerabile. Se fac măsurători iar consultanții de la Craiova vin tot timpul în teren sa supervizeze lucrarea. În șantier ajung astfel zeci de utilaje iar stațiile de sortare ale SECOL sunt pusă în priză. SECOL România SRL își trimite astfel în teren, zilnic, tot personalul, împărțit în echipe. Oamenii lucrează în flux continuu, de dimineața de la ora 7.00 și până la ora 18.00, în funcție de procedura pusă în operă. În cele zece șantiere, pe cei 20 de km, se lucrează intens, iar 50 de camioane, plus alte 30 de utilaje sunt în mișcare. Statia de betoane a firmei, cea de mixturi asfaltice și cele de sortare lucrează în ritm accelerat pregătind materialele pentru ruta ocolitoare a orașului, pentru consolidarea solului și pentru depășirea oricăror surprize negative depistate în teren.

În acest ritm, în trei luni s-a realizat 14 la sută din investiție, iar, până la venirea iernii, acesta va fi accelerat. Totul pentru că la finalul anului viitor, centura sa fie gata. Sorin Georgescu, managerul de proiect al SECOL, a dat astfel asigurări că investiția va fi terminată la timp.
,,Avem un punct nevralgic, în zona intersecției, la kilometrul zero, unde există două locuințe care nu au fost demolate. O casa este goală, poate fi oricând demolată dar cea de-a doua nu este locuită iar proprietarii nu au încheiat litigiul cu administratorul drumului în ceea ce privește exproprierile. În rest avem o rotire permanentă de personal și utilaje pe tot traseul centurii în funcție de programul nostru de execuție. Noi dorim să terminăm aceasta lucrare la sfârșitul anului viitor. Ei consider că putem recupera întârzierile cauzate de mai mulți factori, printre care putem enumera și ploile din primăvară, de exemplu, ploi care ne-au ținut la distanță de lucrare, deoarece a plouat continuu timp de două luni, iar în următoarele două săptămâni abia s-au dus inundațiile. Noi considerăm însă, așa cum am mai spus, că putem finaliza lucrarea la timp și să facem totul ca la carte și de calitate. Totul depinde însă de găsirea, la timp, a surselor de materiale necesare acestei investiții”, a declarat Sorin Georgescu, managerul de proiect.
A.Stoica

SECOL pentru Centura Targu- Jiu, în cifre:
* 120 de salariați
* 50 de camioane și 31 de alte utilaje
* 3 stații de betoane, mixturi asfaltice, sortare
* 1 carieră de piatră
* 50 de șoferi și 28 de deservenți
* 4 mecanici, 22 TESA, 4 laboranți și restul personal deservent
* 10 echipe în șantier
* 20 de km de drum
* 60% din lucrarea realizată în partea de vest a centurii
* Salarii de peste 4000 de lei, în funcție de munca prestată, ore suplimentare…
* Chenzinele pot ajunge și la 9000 de lei lunar pentru un specialist

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here