Vasile Craiu, omagiat la Novaci și Stănești!

1443

Considerat primul AS al aviației românești de vânătoare, gorjeanul Vasile Craiu a fost comemorat marți la Novaci, în ziua în care s-au împlinit 103 ani de la moartea sa, sâmbătă urmând să aibă loc la Stănești o ceremonie mult mai mare, concepută să se desfășoare pe parcursul întregii zile. În acțiunea de la Novaci au fost implicați reprezentanți ai autorităților locale și a mai multor asociații non-guvernamentale, Mihai Merlușcă de la Aerodromul Barza executând un zbor pe deasupra orașului în semn de omagiu față de eroul pierdut acum mai bine de un secol. „Reușita evenimentului este rodul colaborării câtorva asociații: Asociația de Reconstituiri Istorice Ferdinand I, Asociația Gh. Tătărăscu, Asociația Pleniceanu, cu Casa de Cultură Novaci reprezentantă a Primăriei și Consiliului Local Novaci în acțiunile cultural istorice.
Prezența avioanelor care au survolat spațiul aerian la mică înălțime a reprezentat punctul de atracție pentru toți cei prezenți. Mulțumim Andrei Popete Pătrașcu pentru oferta de colaborare pe care sper că am onorat-o așa cum se cuvine! Mulțumim Mihai Merlușcă de la AERODROMUL BARZA pentru clipele minunate pe care ni le-ați oferit executând acele zboruri simbolice în memoria lui Vasile Craiu! Lucrurile frumoase se fac cu oameni care ard pentru o cauză, iar astăzi sufletul fiecărei persoane prezente a devenit incandescent datorită căldurii degajate de emoția momentului!”, a transmis organizatorul evenimentului, Casa de Cultură Novaci, pe contul său de Facebook. Pe aceeași rețea de socializare și organizatorii Gorj Aero Show, programat pentru sâmbătă, la Stănești, au oferit amănunte despre legendarul pilot gorjean, despre care însă nu se mai prea știe nimic, nici măcar locul în care a fost înmormântat. „Spectacolul aeronautic de la Stănești, din 28 august, este dedicat aviatorului Vasile Craiu, născut în Novaci la 31 decembrie 1894. La 24 august 1918, Vasile Craiu a decolat pentru ultima oară de aerodromul din Bârlad. Din cauza unei defecțiuni tehnice, avionul nu i-a mai răspuns la comenzi, primul AS al aviației românești de vânătoare murind la doar 24 de ani. El a fost înmormântat cu mari onoruri militare la Bârlad, de unde gorjenii l-au ridicat în 1927 pentru a-l reînhuma la Târgu-Jiu, în Cimitirul Eroilor. Astăzi, mormântul său nu mai este cunoscut … Sâmbătă, la Stănești, va avea loc și o expoziție dedicată pilotului Vasile Craiu, în colaborare cu Ion Țîrlea și Târgu-Jiu Odinioară”, au anunțat organizatorii, care ieri au prezentat imagini în direct cu antrenamentele avioanelor care vor survola sâmbătă zona. „Pe 9 martie 1917, împreună cu adjutantul De Betzmann, pilotând avioane Nieuport, a atacat două avioane de recunoaștere inamice care reglau tragerile artileriei germane asupra pozițiilor românești, punându-le pe fugă. La 28 martie 1917, Vasile Craiu atacă și doboară la Baldovinești, lângă Brăila, primul avion inamic Fokker, iar aceasta a fost și prima victorie a unui pilot de vânătoare român. La 15 iunie 1917, în apropierea Galațiului, Craiu decolează de urgență pentru a veni în apărarea unui aparat de zbor cu rolul de observator, țintă sigură în fața a trei avioane de vânătoare germane. Gorjeanul se avântă în luptă cu un curaj extrem și cu o formidabilă îndemânare se confruntă cu cele trei avioane inamice, marca Fokker, dându-i timp aparatului observator să se salveze. După mai multe manevre specifice luptelor aeriene și un schimb violent de focuri de mitralieră, în care a golit întreg încărcătorul de cartușe, Craiu intră într-un picaj aproape de verticală, semn că aparatul fusese lovit. Se redresează în ultimul moment și efectuează o aterizare forțată. Reușește să iasă din cabină și să se întindă pe iarbă. Fusese împușcat. În partea dreaptă avea o plagă provocată de glonț de mitralieră în zona claviculei care îi declanșase o intensă hemoragie. Cu o stăpânire de sine greu de imaginat, în condiții extreme, a reușit să efectueze o aterizare forțată cu ajutorul unei singure mâini, mâna stângă. A fost transportat la spital și operat. Medicul îi recomandă 3 luni de repaus. La numai o săptămână iese pentru a face o scurtă plimbare prin oraș, iar la 3 august 1917, ignorând dispozițiile medicale, Craiu părăsește spitalul și se întoarce pe front. Aceste scurte prezentări sunt doar o mică parte din lungul șir al actelor de curaj și îndemânare săvârșite de aviatorul gorjean. Dintre escadrilele românești, cea condusă de Vasile Craiu obține cel mai mare număr de victorii. Bravul pilot și comandant a fost decorat cu cel mai înalt ordin românesc, ordinul Mihai Viteazul, iar șeful Misiunii Franceze în România, generalul Mathias Berthelot l-a decorat cu Crucea de Război cu Frunze de Palmier (CROX de GUERE avec PALM). La 1 septembrie 1917 este avansat, la EXCEPȚIONAL, la gradul de căpitan. Avea numai 23 de ani ! Superiorii îi recunoșteau astfel meritele și era cunoscut în rândul tuturor aviatorilor, iar numele său era un simbol al curajului și iscusinței piloților militari. A fost apreciat de generalul Eremia Grigorescu ca fiind cel mai bun pilot de vânătoare al aviației române din Primul Război Mondial. La 24 august 1918, Vasile Craiu a decolat pentru ultima oară de aerodromul din Bârlad când, din cauza unei defecțiuni tehnice, avionul nu i-a mai răspuns la comenzi și s-a prăbușit de pământ, astfel s-a stins din viață, la mai puțin de 24 de ani, primul AS al aviației românești de vânătoare. A fost înmormântat cu mari onoruri militare la Bârlad, de unde gorjenii l-au ridicat în 1927 pentru a-l reînhuma la Târgu-Jiu, în Cimitirul Eroilor. Astăzi, mormântul său nu mai este cunoscut … Constănțenii și Gălățenii au câte o stradă ce poartă numele Vasile Craiu. Cred că ar fi frumos ca și noi, gorjenii, să le urmăm exemplul”, a scris Ion Țârlea în prezentarea pe care i-a făcut-o aviatorului gorjean și pentru care sâmbătă va fi organizat la Stănești primul mare show aviatic din Gorj.
Gelu Ionescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here