Salonul Editorial de Carte al celei de-a XXVIII-a ediții a A.N.P.C.P. „Serile la Brădiceni”: „Ieşirea spre cer” de Ion Popescu-Brădiceni

73

„Ieşirea spre cer” e o carte experimentală autoreferenţială pe care când o iei în mână întâi o răsfoieşti pe toată. Fiecare titlu de ciclu, fiecare titlu de poem şi de sonet lasă la vedere elementele care definesc procesul şi poetic şi metapoetic ca fiind o alchimicomagie tetradică: grefată adică pe orfism, narcisism, apolinic şi dionisiac.
Însă toate aceste aspecte sunt recentrate într-un nucleu graalic – erotic, deci poetul se comportă ca un ereziarh care-şi livrează creaţia literară în structuri mitocondriale de un livresc asumat şi de o intertextualitate (chiar arhitextualitate) afişată cu aceeaşi imperturbabilă dezinvoltură şi elocvenţă transmodernistă.
E un statut deja fixat al scriiturii lui Ion Popescu-Brădiceni: unul axat pe translarea dicţiunii înapoi spre ficţiune. Liricul infuzează epicul într-o echilibristică lucidă şi simultan ludică.
Asumându-şi postura de bijutier autentic, autorul „Ieşirii spre cer” redefineşte sonetul, învăţând de la Shakespeare şi Şt. Aug. Doinaş; diafanul, mirarea, cunoaşterea artelor cuvântului sunt resursele ştiinţei textualiste recalibrate pe axa pricinei şi sensului literaturii.
Ion Popescu-Brădiceni evadează din Scriitopia, ca să poată inventa „formele de dincolo ale Creaţiilor sempiterne”; e un pariu asumat parsifalic şi cu aceeaşi tragică mândrie, în numele Limbii Poezeşti cu temelii reînnoite prin meşteşug şi inspiraţie, ori rediscutate, într-un teritoriu virtual, „la o ceaşcă de absint cu Baudelaire”. Poetul ne asigură că are „şipuri cu esenţe de Orient” pe care le soarbe într-un ritual în care, angajat solemn, Eul are „drept condei o sfântă rază”, iar scrierea e un „răsfăţ suprem” cu „un stil ascuns”.
„Ultima aventură” scriptorială pare să fie „întoarcerea la arhetip”, urmată cumva motivat axiologic de „demnitatea de stoic cugetător”, acuzabil oricând de „delict de sfruntare” a orizontului de aşteptare al criticilor literari, prin tensiunea ce exige spiritului un efort hermeneutic în întregime nou; până acum, această categorie de inşi n-a răspuns provocărilor cutezătoare ale scriitorului Ion Popescu-Brădiceni hotărât să facă o Nouă Lume „literar-poetică; dar deocamdată „poetul şi Zidul” se află faţă-n faţă, „bătălia” de surpare a lui fiind în toi, căci, luptător temerar, nu se lasă intimidat, evident si(n)gur pe uneltele sale de revoluţionar transmodernism contemplator „de reverii ce-n zare scânteiază”, renăscând „profet şi mag pe-al său, străvechiul prag”, „avanpost de cruciat la modul antic voind a-şi întocmi slova”.
Abstractul şi concretul se lasă absorbite de „litere larvare” ca să se încherbe poemul „învăţat să deie lucrurilor cheie magică” şi uneori mesajului ambiguu şi cast „caracterul antifrast”: „E o formă fixă totuși/ deși-i abur peste lotuși;/ deși-i joc rotund de apă./ Iar limbajul și-l tot scapă/ din strânsoarea unui cod./ În esență e un mod/ de rostire-a unor legi,/ chiar în roi de cârnelegi.” – ne asigură autocriptofanic maturul poet târgujian, cu „dragostea din aporii arborată sus pe creste”, vaticinar şi desigur fantast.
Astfel, poemul/ sonetul ba-i o „litanie pe rug”, ba-i un „etos transmodern”, ba-i „Cartea Vie” ce-şi ia forma din sine: cald miriapod de simboluri, semne, imagini, metafore, alegorii, parabole etc. Ba-i totodată confesiune sub Parâng, magnet vrăjit, ars erotica, un tablou cu menestreli, cuib de Oul Eului, o poveste cu o mireasă sau o alta eleată şi o transdantescă „cu origini baroce”, sau exerciţiu anamnetic, elogiu al artei pure; în fine chiar bocet de despărţire. Însă voi reveni după „Seri…”.
Prof. Master Silviu Doinaş Popescu, laureat al A.N.P. „Serile la Brădiceni”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here