Artele gorjenești în pericol! Stop desființării unei clase!

1720

Scurt istoric
Dacă urmărim firul istoriei Liceului de Arte ,,Constantin Brăiloiu” din Târgu-Jiu, constatăm că, în anul 1958, domnul profesor Constantin Chiată înființa Școala de Muzică și Arte Plastice din Târgu Jiu, cu clasele I-VIII, pentru ca sufletele sensibile și talentate ale Gorjului să se poată exprima prin artă. Se știe că arta, oricare ar fi ea, modelează benefic spiritul uman. Și tot arta atrage privirile și aduce zâmbetul pe buzele tuturor oamenilor, oriunde în lume s-ar afla. Au trecut de atunci 62 de ani, timp în care, după revoluția din decembrie 1989, școala a devenit Liceu de Muzică și Arte Plastice. În 1991 s-a înființat și derulat prima ediție a Concursului – pe atunci național – ,,Orpheus”, pe scena căruia, copil fiind, a cântat și celebrul violonist, Alexandru Tomescu. În anul 2004 a devenit prima școală europeană din județul Gorj. Este unitatea școlară care a răspuns de fiecare dată solicitărilor oficialilor, prin participare la activități ale comunității. Deținem parteneriate educaționale internaționale, cu Serbia, Chișinău, Belarus, S.UA.
Elevii noștri au susținut șapte concerte în Olanda, cu Andree Rieu (clasa de nai, prof. Dumitru Pasăre). Corul liceului (dirijor prof. Loredana Buliga) a cântat alături de violonistul Alexandru Tomescu. Trupa ,,Franc” a liceului, coordonată de prof. Mihai Melania, de teatru în limba franceză, participă anual la festivaluri, victorioasă de fiecare dată. Care ar fi finalitățile educației dacă parcurgem traseul artistic al instituției, din 1958 și până astăzi? Unitatea școlară s-a dezvoltat și i s-au alăturat profilului artistic noi specializări, precum arhitectura și teatrul. Iar actualul Liceu de Arte ,,Constantin Brăiloiu” părea că intră pe un făgaș promițător, în care sincretismul artelor se îmbina armonios între toate specializările menționate, iar colaborarea cu profesorii disciplinelor de cultură generală, începuse să rodească, printr-o abordare interdisciplinară modernă, care tocmai prinsese aripi. Dar aripile au început să se frângă sub presiunea I.S.J. Gorj, care dorește ca la un efectiv actual de circa 500 de elevi, să reducă o clasă în anul școlar 2021-2022.

Acreditare ARACIP
În calitate de coordonator al C.E.A.C. între anii 2012-2020 nu găsesc nicio logică prin care să se reducă o clasă de a IX-a, de la nivelul Liceului de Arte ,,Constantin Brăiloiu” din Târgu-Jiu, în anul școlar 2021-2022, oricare ar fi această clasă, conform criteriilor de performanță pe care această unitate de învățământ le îndeplinește. În urma vizitei externe a ARACIP din 2014, conform Legii 87/2006, Legea calității educației, instituția noastră a primit calificativul foarte bine. De atunci, rapoartele interne anuale demonstrează progres în fiecare an școlar. Îndeplinim standardele de calitate pentru a ne putea continua activitatea în condiții normale, cu toate cele trei clase, care înseamnă trei specialități unice la nivelul județului Gorj, acreditate de A.R.A.C.I.P., respectiv: muzică, arte vizuale și artă dramatică. Pe domeniul Capacitate Instituțională au fost făcute dotări substanțiale, pe domeniul Eficacitate Educațională, deținem numeroase premii la concursuri și olimpiade școlare, atât la nivel național, cât și internațional. De asemenea, anual am avut o promovabilitate la bacalaureat, cuprinsă între 75-90 % și chiar peste 90% uneori. Suntem cunoscuți și apreciați atât în țară, cât și în străinătate și prin absolvenții noștri, dintre care o parte au fost olimpici, dar enumăr doar câțiva: Maria Bugă, profesor drd. de pian la Liceul de Arte din Timișoara; Magda Costescu, studentă la pian, la Academia de Muzică ,,Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca; Anisia Staicu, studentă la pian la Univ. de Vest Timișoara; Nicolae Vezure, profesor de pian în Germania; Gabriela Constantin, violonistă și Cristina Lăcătușu, naistă, absolvente ale UNMB; Dragoș Mutulescu, absolvent al specializării muzică Marea Britanie); Cristina Stăniloiu predă canto în Moscova); Elvira Bolovan și Sandra Bărănescu, studente la canto clasic în București, respectiv, Cluj; Irina Cioclei și Ileana Bîțu studiază pianul la București/Craiova; Anca Tămîși studiază muzica la Univ. de Vest, Timișoara; Constantin Lătărețu, un nume consacrat al folclorului gorjean; Valentin Sanfira cântăreț de muzică populară și prezentator de emisiuni tv; numeroși absolvenți ai acestui liceu fac parte din Ansamblul ,,Doina Gorjului”, printre care și violonistul și dirijorul Aurel Blondea. Fabian Florescu, Cristian Bololoi și Andreea Cosacu, studiază arhitectura în țară; Angela Zambolo și Iuliana Pagnejer studiază artele în Anglia, respectiv Paris. Adelina Popescu, Univ. de Arhitectură și Urbanism ,,Ion Mincu”, București; Octavian Grancea și Ciprian Ciobanu, Arte și Design, Timișoara; Bianca Gherghinoiu, Facultatea de Arhitectură și Urbanism, Cluj Napoca; Gabriela Grozavu, University of Arts, London; Ovidiu Mircescu, Middlesex University of London; Diana Apetrei, Coventry University International; Nicu Cîlcioi, Arhitectură Timișoara etc. Mulți dintre actualii profesori de muzică sunt absolvenții școlii și liceului acestuia. La fel putem spune și despre profesorii de la arte vizuale. Mulți dintre tinerii actori ai Teatrului Dramatic ,,Elvira Godeanu” sunt absolvenții acestui liceu. Este vorba de o piață a muncii mereu deschisă și în care absolvenții acestui liceu și-au făcut loc. Deci, corpul profesoral al acestei instituții și-a dus la îndeplinire sarcinile și a atins finalitățile educației! Pe domeniul Managementul Calității, Comisia pentru Evaluarea și Asigurarea Calității a monitorizat permanent activitățile școlii și am urmărit îndeaproape progresul realizat anual, prin îmbunătățirea periodică a activităților. În urma interpretării chestionarelor aplicate atât beneficiarilor direcți (elevii), cât și indirecți (părinți, profesori), a rezultat că serviciile de la nivelul unității școlare sunt apreciate. Cu toate acestea, există unități școlare la nivelul județului Gorj, cu promovabilitate zero sau foarte scăzută, care încă funcționează și consumă bani de la buget. Iar în perioada pandemiei s-a realizat o economie consistentă la utilități, la nivelul unităților școlare.

Care ar fi efectele desființării unei clase?
La Liceul de Arte ,,Constantin Brăiloiu”, o școală cu un efectiv mic de elevi, prin dispariția unei clase vor fi afectate și normele didactice ale profesorilor de cultură generală. Ce se va întâmpla cu profesorii titulari care vor rămâne, chiar și numai cu o oră, două sub norma didactică? Vor alerga între școli pentru a-și completa norma didactică? Vor pierde timp și nervi pe la I.S.J. cu dosare și solicitări de completare a normei? Vor intra în restrângere și vor rămâne pe drumuri? Există și varianta cea mai neagră, de a nu-și găsi ore în completare la alte școli. Merită acești oameni așa ceva? Evident, se va crea o întreagă angrenare de forțe negative, timp și energie pierdute. Ceea ce nu contribuie deloc la crearea unei stări de fericire… Este una să iei o clasă, două, de la o școală cu peste 1000-1500 de elevi, și alta să iei o clasă cu o specializare unică pe județ, dintr-o instituție cu 500 elevi. Este nu numai inechitabil să se frângă aripile micilor artiști, care nu vor mai putea să se dezvolte armonios, învățând și practicând o meserie prin talentul hărăzit din naștere, ci și incredibil cât de ușor se poate distruge ceea ce personalități de valoare gorjene, cu verticalitate și spirit puternic au creat în peste 60 de ani. Și toate acestea, se întâmplă în ciuda faptului că actualul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a solicitat reducerea numărului de elevi la clasă și nu reducerea numărului de clase! Acest liceu are nevoie de toate aceste trei clase, pentru a funcționa în parametri normali! O soluție ar fi reducerea numărului de elevi din aceste clase, dar, în niciun caz, reducerea unei clase!
Mai vrem performanță, competență, progres?
prof. Eugenia-Liliana Ștefănescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here