Educaţia… şi Lecţia de viaţă – România în Anul Centenar – Interviu cu Domnul Prof. dr. Mihai ISTRATE, directorul Liceului Tehnologic Ţicleni, Gorj

1374

“Venim în contact cu activităţi educaţionale din alte ţări ale Uniunii Europene”
-Rep. Bun găsit, d-le director, aş dori să discutăm despre proiectele interesante pe care le dezvoltă această unitate de învăţământ pe care o conduceţi, mai ales pentru curajul pe care îl dovediţi de a dezvolta parteneriate de colaborare cu şcoli din alte ţări, de aceea, ca manager tânăr, vă rugăm să ne vorbiţi pe parcursul discuţiei noastre şi despre ultima deplasare pe care aţi efectuat-o în Turcia în perioada 7-13 octombrie, deci, cu mai bine de o lună în urmă, pentru a diversifica modalităţile de colaborare cu unele şcoli din alte ţări ale Uniunii Europene!
-M.I.: Bine aţi revenit la noi la şcoală, domnule profesor, aşa cum o faceţi de fiecare dată cu pasiune şi cu devotament!

“Parteneriatele de colaborare pe care şcoala noastră le derulează şi le va derula şi în viitor”
-Rep. E o legătură trainică şi care nu se şterge uşor! Vă rog să continuaţi!
-M.I.: Aş dori să încep, amintindu-vă ceva despre parteneriatele de colaborare pe care şcoala noastră le derulează şi le va derula şi în viitor, despre oportunităţile şi proiectele de cooperare europeană «Erasmus Plus», aşa cum sunt cunoscute!
-Rep. Aceste parteneriate le desfăşuraţi în calitatea de «Şcoală europeană», desigur!
-M.I.: Da, pentru că titulatura de «Şcoală europeană» am dobândit-o încă din 2016, ca urmare a unor proiecte europene pe care le realizasem până la acea dată, iar titulatura aceasta este valabilă pentru o perioadă de trei ani. Este un lucru care ne obligă în faţa d-lui Inspector şcolar general, Ion Işfan şi a d-lui Primar, Constantin Radu, ca la viitoarea candidatură din 2019, să venim cu proiecte noi din partea instituţiei noastre, astfel că dorim să ne păstrăm această titulatură!
-Rep. Sunteţi hotărât să dezvoltaţi parteneriate, chiar la nivel mai înalt?
-M.I.: Desigur, pentru că după derularea celor douăsprezece proiecte europene la care au participat 85 de elevi şi 21 de profesori, pot să vă spun că în anul acesta, 2018, am dezvoltat cinci astfel de parteneriate şi suntem bucuroşi că patru dintre acestea au fost aprobate de către Agenţia Naţională pentru Formare Profesională din România! Deci, iată-ne puşi în situaţia de a derula în următorii doi ani, nu mai puţin de patru parteneriate strategice de învăţare cu parteneri din întreaga Uniune Europeană!
-Rep. Vă rog frumos, dacă vreţi să detaliaţi asupra proiectelor derulate!
-M.I.: Dacă ar fi să amintesc doar titlurile acestor proiecte, pot să vă spun că unul dintre cele patru proiecte se referă la «Noi metode inovative de prezentare a subiectelor matematice», urmând ca pe lângă şcoala noastră, să participe licee din Italia, Spania, Macedonia şi Turcia, cel de-al doilea proiect vizează «Dezvoltarea competenţelor de «business on line» în rândul elevilor noştri, având ca parteneri şcoli din Turcia, Polonia, Italia şi Bulgaria, cel de-al treilea proiect, care este destinat elevilor de filologie, intitulat vizează dezvoltarea competenţelor literare, în special de limbă engleză şi italiană, unde avem ca parteneri licee din Italia, Turcia Polonia şi Grecia, iar cel de-al patrulea, care pentru noi e un lucru inedit, o premieră, cum se spune, care se derulează în limba franceză şi are ca parteneri două şcoli din Franţa şi o şcoală din Germania! Aşadar, voiam să vă spun că este o premieră prin faptul că se referă la Guyana franceză, deci, în ţinuturile de peste mări, ca un bun prilej de a duce steagul şcolii noastre şi al ţării noastre până departe, peste ocean.
-Rep. Aveţi, aşadar, o listă de parteneriate, dar, aş dori să ne spuneţi ceva şi despre ultima deplasare în Turcia, efectuată între 7-13 octombrie 2018!
-M.I.: Cred că a fost cea de-a treia întâlnire «de învăţare», un proiect «Erasmus Plus» aprobat în 2017 şi care este acum în plină derulare.
Am avut o primă întâlnire în decembrie 2017, în România, după aceea, primele două întâlniri au fost în Ungaria şi în Portugalia, iar la cea de-a treia şi ultima întâlnire la care am participat, a fost aceasta de la Istanbul, în Turcia, împreună cu o delegaţie de trei profesori (Mihai Istrate, Dumitru Buşu şi Emilian Truşcă) şi cinci elevi ai şcolii noastre.
A fost o întâlnire cu o agendă încărcată, cu desfăşurări pe parcursul a cinci zile, iar părerea unanimă o împărtăşesc, pentru că întâlnirea a fost de un real succes, deoarece am putut face schimburi de experienţă între elevii şi profesorii noştri cu cei ai şcolilor partenere, urmând ca proiectul care se derulează şi care este intitulat: «Dezvoltarea toleranţei şi a înţelegerii reciproce în Europa», să sperăm că şi-a atins obiectivul urmărit, acela de a deveni mai toleranţi şi de a coopera cu cât mai multe şcoli, cu cât mai mulţi elevi şi cu cât mai mulţi profesori din Uniunea Europeană!

“Putem face o comparaţie între ceea ce înseamnă sistemul educaţional românesc şi cel din alte ţări”
-Rep. Domnule director, ce vă impresionează şi vă leagă cel mai mult în aceste proiecte interesante pe care le derulaţi cu succes împreună cu colectivul de elevi şi profesori de la Liceul Tehnologic din Ţicleni?
-M.I.: Cred că în acest an, probabil, suntem şcoala cu cele mai multe proiecte «Erasmus Plus» despre mobilităţi ale elevilor şi profesorilor, din judeţ, spre cinstea elevilor şi a profesorilor din şcoală, tocmai pentru a veni în întâmpinarea altor doritori, pentru că, aşa cum vă spuneam, dacă până acum au fost implicaţi aproape o sută de elevi, în următorii doi ani, vom avea implicaţi peste 120 de elevi şi profesori în astfel de proiecte, iar acest lucru este important, atât pentru dezvoltarea personală a elevilor, dar şi pentru activitatea cadrelor didactice, prin faptul că venim în contact cu activităţi educaţionale din alte ţări ale Uniunii Europene!
-Rep. Este modalitatea prin care vedem ceea ce se întâmplă şi pe la alţii!
-M.I.: Mai mult, chiar, în acest fel, putem face o comparaţie între ceea ce înseamnă sistemul educaţional românesc şi cel din alte ţări, ca să nu mai vorbesc despre faptul că intrăm în contact cu o altă cultură şi o altă civilizaţie, poate uşor diferite de ceea ce am învăţat acum câteva decenii în şcoală.
Iată, de curând, am lansat un proiect în care am făcut apelul pentru selecţia elevilor şi a profesorilor pe baza rezultatelor la învăţătură ale elevilor şi pe baza CV-urilor profesorilor.
-Rep. Care este impactul imediat al derulării acestor proiecte asupra activităţii şcolii pe care o conduceţi şi care sunt efectele pozitive asupra procesului instructiv-educativ din şcoală?
-M.I.: Pentru elevi, criteriile de selecţie sunt rezultatele la învăţătură şi comportamentul elevilor, media la purtare, de aceea, consider că dorinţa elevilor de a participa la derularea unor astfel de proiecte de mobilităţi internaţionale stimulează competiţia, ca o motivare superioară de a obţine rezultate mai bune la învăţătură, un gen de emulaţie care se simte în rândul elevilor noştri, pentru a participa la olimpiadele şi concursurile naţionale.
-Rep. Vă felicit pentru aceste rezultate obţinute într-o şcoală modestă ca prestigiu!
-M.I.: Vă mulţumesc, domnule profesor, şi vă asigur că vom rămâne consecvenţi ideii de «şcoală europeană», iar, ca dovadă, vă anunţ că în prima jumătate a lunii decembrie, vom avea vizita partenerilor noştri din Ungaria, Portugalia şi Turcia, iar la apelul pe care îl vom avea în primăvara anului 2019, sperăm să propunem şi alte proiecte spre aprobare, pentru a trimite cât mai mulţi elevi şi profesori în străinătate şi pentru a putea, cum vă spuneam, să întărim dimensiunea europeană a şcolii noastre!
Profesor, Vasile GOGONEA

1 COMENTARIU

  1. Excelente proiecte. Dar BAC ul…. cati elevi il obtin la acest minunat liceu??? :)))
    Carte nu se face, dar facem proiecte de plimbat directorul:)))
    Hai ca i bine!!!!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here