Încă de la începutul sezonului estival, Transalpina – sau Drumul Regelui – este Raiul motocicliştilor. Pasionaţii excursiilor pe două roţi vin din toate colţurile ţării şi chiar de peste hotare pentru a se bucura de frumuseţile acestui traseu. Deşi, oficial, Transalpina este încă în lucru, tot mai mulţi motociclişti aleg să îşi petreacă timpul liber aici sau doar să o tranziteze.
Transalpina este cel mai înalt drum rutier din România şi din întregul lanţ carpatic, atingând înălţimea de 2145 metri în Pasul Urdele. Este situat în Carpaţii Meridionali şi traversează Munţii Parâng de la N la S. Drumul merge în paralel cu Valea Oltului şi Valea Jiului şi leagă localitatea Saliştea din Sibiu de localitatea Novaci din judeţul Gorj.
Şoseaua, care poartă acum denumirea de Transalpina, a fost construită în timpul romanilor, având o importanţă strategică, şi a fost modernizată în perioada interbelică, în timpul lui Carol al II-lea, fiind cunoscută şi ca “Drumul Regelui”. Pe toată lungimea sa, Transalpina oferă peisaje de o frumuseţe răpitoare. Turiştii au prins gustul plăcerii de a tranzita acest drum, astfel că, de cum se topeşte zăpada, oamenii se grăbesc să ajungă pe Drumul Regelui deşi, oficial, este încă în lucru.
Transalpina văzută de pe două roţi este un vis. Un vis pe care foarte mulţi motociclişti îl transformă în realitate ori de câte ori au ocazia. Ei îşi asumă riscurile unui drum în lucru, însă, din păcate, au mai existat şi accidente, cel mai recent având loc în week-end, salvamontiştii gorjeni sărind în ajutorul unui motociclist accidentat, în zona Vârfului Păpuşa.
Totuşi, pasionaţii excursiilor pe două roţi spun că nimic nu se compară cu tranzitarea Transalpinei pe motocicletă.
Drum în lucru, semnalizat corespunzător
Pentru că Transalpina este încă în lucru, au fost luate măsuri pentru crearea unor condiţii minime de desfăşurare a circulaţiei rutiere. Astfel, zonele periculoase au fost semnalizate corespunzător, fiind montate panouri mari pe care se arată că este drum în lucru, se circulă cu maxim 40 de kilometri la oră şi, de asemenea, este drum cu denivelări. Au fost montate şi balize în zona Păpuşa şi s-a trasat o linie galbenă pentru a delimita porţiunea unde s-a surpat drumul.
Deocamdată nu se ştie când se vor încheia lucrările de reabilitare a Drumului Regelui, însă el poate fi tranzitat şi acum, cu condiţia să se circule cu prudenţă, respectând indicatoarele şi restricţiile.
Minodora Sucea