Două unități de învățământ preuniversitar din Gorj, Colegiul Național ,,Tudor Vladimirescu” și Colegiul Național ,,Spiru Haret” din Târgu-Jiu, vor funcționa, începând cu anul școlar 2020 – 2021, cu statut de școală de aplicație.
Decizia ca, începând cu anul școlar 2020-2021, în sistemul de învățământ preuniversitar să funcționeze unități de învățământ cu statut de unități–pilot, experimentale și de aplicație, a fost adoptată de Guvern încă de luna trecută, iar marți, în Monitorul Oficial, a fost publicat și Regulamentul-cadru privind organizarea și funcționarea unităților-pilot, dar și lista celor 143 de unități de învățământ care vor funcționa cu statut de școală de aplicație, listă pe care se regăsesc și cele două colegii din Târgu-Jiu. Potrivit Metodologiei-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație, școlile de aplicație funcționează în cadrul rețelei naționale a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de școală de aplicație, compusă din ,,unitățile de învățământ liceal cu profil pedagogic – organizate și reglementate de drept ca școli de aplicație și, în urma selecției, din alte tipuri de unități de învățământ care au capacitatea de a asigura organizarea și desfășurarea activităților practice pedagogice, denumite în continuare practică pedagogică, pentru elevii din liceele cu profil pedagogic sau pentru studenții înscriși la programe universitare de formare pentru cariera didactică, inclusiv masterat didactic, sau la alte programe de formare direct relevante pentru domeniul educației”. Criteriile generale de care s-a ținut cont în selecția școlilor de aplicație, altele decât unitățile de învățământ cu profil pedagogic, sunt: solicitare scrisă din partea unității de învățământ pentru funcționare cu statut de școală de aplicație, structură instituțională adecvată contextelor de formare/desfășurare a practicii pedagogice, resurse umane calificate/specializate, care pot oferi îndrumare elevilor/studenților practicanți (profesori mentori, profesori formatori și/sau profesori cu experiență didactică și cu activitate metodică) și nivel corespunzător de dotare și de accesibilitate a mijloacelor educaționale, în funcție de context. Statutul de școală de aplicație este dobândit de unitățile de învățământ preuniversitar, altele decât unitățile cu profil pedagogic, pentru o perioadă de minimum 5 ani și poate fi prelungit, la solicitarea unității de învățământ, pentru o perioadă egală cu perioada inițială.
Roxana Lupu