Festivalul regional cultural „Dealul Muierii”, aflat la prima ediție, va avea loc în perioada 21 – 26 iunie, pe teritoriul a trei județe – Dolj, Vâlcea și Gorj. Este un festival inedit care va pune în valoare identitatea și poveștile locului, produsele locale naturale și bio, tradiția, meșteșugurile și gastronomia locală.
Cluster Bio Oltenia, în parteneriat cu Consiliile Județene din Dolj, Gorj și Vâlcea și comunele Goiești, Murgași, Melinești, Fărcaș și Tălpaș din Dolj, Ghioroiu, Zătreni, Sinești, Livezi, Alunu, Grădiștea, Mateești, Slătioara și Vaideeni din Vâlcea, Dănciulești, Stejari, Logrești, Bustuchin, Roșia de Amaradia, Prigoria, Bumbești Pițic, Alimpești, Baia de Fier și Polovragi din Gorj, precum și Comunitatea Proud To Be Roumanian, și-au dat mâna pentru a crea Comunitatea de comune Dealul Muierii, o microregiune formată dintr-un teritoriu compact și omogen pe o suprafață de 158.390 ha și o populație de 66.688 locuitori.
Brandul Dealul Muierii pune în valoare o legendă din trecut, când femeile care erau ascunse în Peștera Polovragi, Peștera Frumoasă de pe Valea Cernei din Vaideeni și Peștera Muierii de teama turcilor, și care nu mai aveau cu ce se hrăni și începuseră să se îmbolnăvească și să moară, au ieșit din peșteri și au plecat pe Dealul Muierii, către garnizoanele turcilor stabilite pe cetățile dacice de la Alunu și Grădiștea. În drum spre garnizoanele respective li s-au alăturat alte femei din dreapta și din stânga Dealului Muierii, peste 3000, care i-au fugărit pe turci până i-au scos din țară.
Legenda va fi pusă în scenă în perioada 21 – 26 iunie și va prezenta plecarea femeilor (43 de tinere) din cele trei peșteri și izgonirea turcilor de la Grădiștea. Fetele vor înnopta în locații aflate pe Dealul Muierii, în satul Ruget din Roșia de Amaradia, Fântâna Rece din Bustuchin, satul Obârșia din comuna Dănciulești și Cabana Balaci din Fărcaș, vor fi organizate seri culturale cu foc de tabără unde vor fi puse în valoare povești ale locului, tradiția și folclorul specific și gastronomia locală.
Prin punerea în valoare a legendei se dorește crearea unei destinații turistice prin asocierea celor 24 de comune, dezvoltarea unui brand local și dezvoltarea turistică a zonei, anunță organizatorii.
I.I.