Sculpturile de la Hobiţa, vandalizate

298

Lucrările de sculptură de la Hobiţa au fost abandonate de autorităţile locale din Peştişani dar şi de cele culturale de la nivelul judeţului. Sculpturile au fost vandalizate de persoane necunoscute, bucăţi din acestea fiind desprinse de pe lucrări, şi lăsate la locul sacrilegiului. Nimeni nu s-a implicat nici măcar să strângă rămăşiţele lăsate în urmă de distrugătorii de artă, la Hobiţa.

Mai zilele trecute pe când admiram lucrările de anul trecut ale „Brâncuşianei” amplasate recent prin Tg-Jiu mi-am adus aminte că o ediţie a prestigioasei manifestări s-a desfăşurat (ce-i drept cu mulţi ani în urmă) chiar în localitatea de baştină a Părintelui Sculpturii Moderne, adică pe lunca Bistriţei, în imediata apropiere a casei artistului din Hobiţa. Demult nu mai fusesem prin acele locuri şi profitând de nişte treburi pe care le aveam la Boroşteni (unde în peştera Cioarei există cele mai vechi urme ale locuirii omului în mediul cavernicol din ţară ) am tras o tură şi până în respectiva locaţie de pe malul Bistriţei. Locul de un pitoresc aparte, făcut parcă să găzduiască o manifestare artistică dedicată Titanului de la Hobiţa, probabil, a şi inspirat autorităţile din acele vremuri să organizeze tabăra de sculptură acolo. Păcat şi spun de două ori păcat că lucrările plăsmuite cu trudă de artiştii plastici care au fost invitaţi în acea locaţie de vis au fost în cea mai mare parte pur şi simplu vandalizate de indivizi „cu mintea în colţuri” unii poate chiar rude cu marele sculptor ce a inspirat manifestarea în acel loc.
Căci ce plăcere ori bucurie poţi să ai distrugând cu bună ştiinţă nişte blocuri de piatră ce numai dacă ne raportăm la prezenţa lor acolo confereau locului un aspect mistic. Şi erau lucrări ce fuseseră sparte chiar şi pe din două de parcă în ele ar fi fost cine ştie ce comori başca unele din ele, lovite repetat cu vreo toporişcă ori aşa ceva că se vedeau aşchiile de piatră la baza lor. Am vrut să întreb de autorii sacrilegiului dar în afară de un nene cu oile şi alţi doi ce cărau bolovani din apă şi care ori nu ştiau ori nu au vrut să se amestece nu am găsit pe alţii.

Scena în aer liber, abandonată
În acel loc mai este construită o scenă în aer liber dar pomul crescut exact în faţa ei denota că dacă odată fuseseră organizate manifestări culturale cu diferite ocazii acele vremuri erau demult apuse. Şi iarăşi păcat că acele lucrări au fost vandalizate de persoane iresponsabile pentru că la respectivele spectacole misticele creatii în piatră se armonizau aproape perfect cu decorul. Ca să nu mai spun că „pe vremuri” parcă prin acele locuri era şi un popas turistic ce putea avea rolul său în promovarea întregii zone.
Ce cred că ar mai putea face autorităţile locale (şi nu ar costa mare lucru nici ca timp nici ca bani) este curăţarea aşchiilor de piatră de pe jos şi încercarea de a repune pe poziţie lucrările răsturnate. Iar apoi vor putea spune că dacă nu au putut prevenii sacrilegiul măcar au curăţat urmările acestuia. Şi se vor putea mândri în continuare că sunt urmaşii Titanului de la Hobita. Bineînţeles după ce vor recondiţiona şi panoul de la intrarea în Peştişani( pe dreapta) ce anunţă turiştii ori călătorii de ocazie că pe aceste locuri s-a născut cel ce şi la ora actuală este considerat Părintele Sculpturii Moderne.
Mugurel Petrescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.