Cauzele producerii exploziei
1. Datorită viiturilor de metan sub formă de suflaiuri (în total 16, care au fost depistate de către ing. Ionescu Dumitru şi echipa sa din cadrul CCSM Petroşani în data de 26 şi 27 decembrie 1970 utilizând un aparat ORSAT).
2. Lucrul sub tensiune al electricianului Popescu Constantin.
3. Aerajul parţial necorespunzător (subdimensionat) ca debit şi secţiune.
4.Neglijenţă din partea ing. Popescu Puşa care nu a ştiut să coordoneze, să controleze, să supravegheze şi să prevină această catastrofă, prin măsurarea prezenţei metanului şi oprirea/stoparea modificărilor ce urmau a se face, anunţând Combinatul Minier, Inspectoratul Teritorial de Muncă cât şi organele superioare ale statului.
De asemenea sunt multiple – de ordinul zecilor- şi măsurile ce trebuiau luate înainte de începerea lucrărilor.
La lichidarea exploziei au luat parte lucrătorii de la staţiile de salvare minieră din Petroşani şi Motru. S-a numit o comisie guvernamentală de anchetă formată din: Bujor Almăşan, Ministrul Minelor Lăzărescu Ioan adjunct al ministrului, ing. Marcovschi Ion şi Berleanu Enache, iar din partea Combinatului Minier Tg.-Jiu au participat ing. Bozdog Ionel, ing. Jescu Ion şi ing. Gavriliu Gheorghe.
Numărul victimelor (decedate) a fost de 9 (nouă) cu vârste între 18 şi 39 ani, rămânând un număr de 6 (şase) femei văduve şi un număr de 9 (nouă) copii orfani.
Alte evenimente tragice
După explozia din 23.12.1970, pe parcursul activităţii la mina Schela, până la închiderea acesteia în 1997 au mai avut loc încă 5 (cinci) accidente mortale, 4 (patru) datorită intoxicării cu metan:
1. Moşilă Jan – maistru mecanic;
2. Drăgulescu Constantin – lăcătuş mecanic, ambii în data de 24 august 1984 la abatajul cameră 649 în timp ce controlau această lucrare minieră;
3. Ploeşteanu Viorel – în galeria 451;
4. Bogdan Constantin -miner- în galeria 101 datorită surpării de material;
5. Popescu Tilică, lăcătuş mecanic – la planul 508.
Tot la mina Schela din cadrul EMS Fărcăşeşti, aparţinând de SC C.N.L. Oltenia SA, în data de 02.07.2001 a avut loc un accident colectiv mortal victime fiind:
l inginer Grecu Petrică – şef staţie salvare minieră
l maistru Işfan Pompiliu – salvator operator
l miner Buzatu Ion – salvator operator.
Cei trei şi-au pierdut viaţa pe planul înclinat I-507, prin asfixiere mecanică din lipsă de oxigen.
În total la mina Schela din anul 1970 până în anul 2001 au avut loc 17 accidente mortale din care două accidente colective.
Personalul TESA şi maiştri la mina Schela în anul 1970:
– Ing. Păsărin Ion – şef sector
– Ing Popescu Puşa – ing. şef mecanic
– Popescu Nicolae – maistru minier pe schimburi şi şef staţie de salvare minieră
– Anghel Constantin – maistru minier pe schimburi
– Zahiu Ştefan – maistru minier pe schimburi
– Băran Dumitru- maistru mecanic
– Şerban Ion – şef birou personal
– Bălescu Gheorghe – calculator salarii, restul personalului administrativ fiind transferat la Rovinari.
Dl. Popescu Nicolae, un profesionist desăvârşit şi un talentat scriitor impresionat de acest tragic eveniment, participând efectiv la scoaterea victimelor şi lichidarea avariei, a compus un poem pe care îl publicăm în continuare.
Dr. ing. Emil Huidu