Contractele de transport salariați în Complexul Energetic Oltenia par să fie lăsate moștenire de la un director la altul. O legătură strânsă cu un afacerist ,,învechit” în contractele cu societatea de stat, din Motru, o are și fostul director al UMC Motru, Constantin David, actualul șef al Sucursalei Miniere a CEO, potrivit unei sesizări a angajaților din sectorul minier. După ce a promovat în funcție, afacerile în mineritul din Motru au rămas să fie gestionate de Ion (Nelu) Enescu, șeful actual al UMC.
În martie, CEO a scos la licitație achiziția de servicii de transport salariați, în valoare de 3.470.352,18 lei, iar contractul are o durată de 12 luni. Termenul limită al primirii ofertelor este 25 aprilie.
Dar, caietul de sarcini a fost făcut de oameni aflați în afara înțelegerilor dintre șefii CEO, David, Enescu și patronul motrean, făcând un caiet de sarcini ,,în mod stângaci”, neștiind ,,cum e mersul”. Mai exact, „o angajată a biroului administrativ de la UMC Motru, care nu mai făcuse un caiet de sarcini pentru transport persoane la și de la domiciliu la locul de muncă, s-a inspirat de la un alt UMC. Astfel, angajata nu a știut aranjamentele, pe care le avea de ani de zile, patronul firmei de transport cu conducerea UMC Motru, mai întâi cu David Constantin, apoi și cu Nelu Enescu”, arată sursele citate.
Omul de afaceri menționat în sesizarea pe care o fac oameni care lucrează în mineritul din bazinul Motru, spun că este implicat și în politică:
,,Patronul în cauză a cumpărat deșeuri de autobuze aruncate de nemți, apoi le-a închiriat la Motru ca supermașini, cu complicitatea conducerii, evident. Din neatenție, caietul de sarcini a fost semnat tocmai de cei care aveau înțelegere cu patronul firmei de transport și a întrat în procedură de licitație publică pe SEAP”, mai spun aceștia.
,,Scandal monstru”
Când patronul a observat că UMC Motru, cu viza Sucursalei Miniere, a cerut mașini mai bune și mai tinere decât deșeurile din parcul său, ,,a făcut un scandal monstru cu David și Enescu. Așa că, aceștia intenționează să facă tot posibilul să anuleze licitația pentru ca apoi să o reia cu alte condiții care să-l satisfacă pe patron și să se asigure că acesta va câștiga licitația. Sub pretextul că modifică niște trasee, vor face alt caiet de sarcini care să permită vechiturile firmei de transport să participe și să câștige licitația”, ni se mai semnalează.
Șeful UMC Motru: ,,Licitația poate fi reluată”
David și Enescu mai fac obiectul unor dosare penale aflate pe rolul DNA și DIICOT, urmare a unui control efectuat la Motru de către Direcția Antifraudă a Ministerului Energiei, despre care presa locală a scris în 2023. Toate acestea se întâmplă sub nasul actualului președinte al Directoratului CEO, Dan Iulius Plaveti, în ciuda infracțiunilor de care sunt acuzați cei doi șefi din minerit în documentele guvernamentale, și, mai mult, îi promovează constant, însemnând că și-i asumă.
Contactat pentru a răspunde sesizării salariaților din Motru, directorul UMC, Nelu Enescu a declarat: ,,N-a venit nimeni să facă scandal. Îl cunosc pe patron, că doar e din orașul nostru, dar nu e adevărat, n-a fost vorba despre niciun scandal, nu a venit la mine. Licitațiile se țin legal, în temeiul legii, noi suntem beneficiari. Caietele de sarcini le fac cei de la sucursala minieră, cei de la CEO, noi suntem beneficiari… Caietul de sarcini probabil se va… relua, dacă nu a trecut”.
Din declarația lui Nelu Enescu reiese posibilitatea ca licitația să fie anulată, deși caietul de sarcini ,,a trecut”, cum s-a exprimat acesta.
Dacă licitația se va relua și vor schimba și condițiile, este clar că acțiunea se face cu dedicație și, în acest caz, speța semnalată aici poate deveni obiectul unui dosar de cercetare al procurorii DNA. Mai mult, așa cum spun funcționarii, caietele de sarcini se fac de către beneficiarii direcți și aprobate de Sucursala Minieră, în condițiile de față – de directorul David.
M.C.H.
Oare este vorba despre patronul SC IRIS C&V SRL?
Uite așa au închis mineritul de mână cu sindicatele…