Joc de glezne în campanie! Sindicatele din SJA, folosite în schimbarea conducerii Ambulanței Gorj

417

Ocupanții celor cinci funcții de conducere de la vârful Serviciului Județean de Ambulanță(SJA) Gorj ar putea să fie destituiți urmare a publicării, la finalul lunii trecute, a Ordonanței de Urgență a Guvernului Cioloș 79/2016. Actul care vrea să “depolitizeze” însă acest tip de servicii din țară nu este pus însă în practică imediat pe motiv de campanie electorală, emitenții fiind conștienți că decapitarea serviciilor de ambulanță nu face bine înainte de scrutinul din 11 decembrie. Pentru a se tulbura însă apele la nivelul acestor structuri din teritoriu, sindicatele din ambulanță, excepție nefăcând cele două din Gorj, au fost însă înștiințate recent că pot face propuneri în legătură cu numirea în funcțiile de conducere de la serviciile de care aparțin, a unor persoane care îndeplinesc condițiile impuse de noul act normativ. Deocamdată, cele două sindicate din cadrul SJA Gorj nu au trimis propuneri la solicitarea Federației Naționale Sindicale Ambulanța din România, necăzând încă în capcana întinsă de cei care oricum nu pot schimba cele stabilite de OUG 79/2016, legat de ocuparea funcțiilor de conducere la serviciile județene de ambulanță.

Pe data de 22 noiembrie a intrat în vigoare OUG 79/2016 pentru modificarea și completarea Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Acest act normativ încearcă, printre altele, și să rezolve problema conducerilor interimare de la serviciile de ambulanță de la nivelul județelor, promovând o așa-zisă depolitizare a acestor structuri prin impunerea respectării condițiilor de participare la concursurile pe posturile de conducere.
Prin această ordonanță se stabilește mai precis că interimatul pe funcțiile de conducere la serviciile județene de ambulanță, excepție nefăcând Gorjul, “poate fi asigurat” doar de către angajații cu contract individual de muncă în unitate, care îndeplinesc condițiile legale pentru participarea la concursurile de pe post. OUG stabilește, de asemenea, că interimatul pe post nu poate fi asigurat decât pe o perioadă de 6 luni, iar dacă în perioada respectivă nu se organizează concurs vor fi desemnați alți interimari, angajați însă ai SJA.
“Pot fi numite în aceste funcţii persoane angajate în cadrul serviciilor de ambulanţă care îndeplinesc condiţiile legale pentru participarea la concursul de selecţie pentru ocuparea respectivei funcţii. Numirea într-o funcţie de conducere interimară la nivelul serviciilor de ambulanţă judeţene şi al Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov se efectuează pe o perioadă de maximum 6 luni, fără posibilitate de prelungire” stabilește, de altfel, art.118 al.3 al actului normativ.
La SJA Gorj, tot Comitetul Director este interimar, fiind vorba de toți cei 5 ocupanți ai funcțiilor de conducere de la nivelul unității. Situația este similară însă în toată țara, la toate serviciile de ambulanță.

Postul de manager și cele două de directori, în bătaia puștii!
Punerea în aplicare a acestei ordonanțe îi poate lăsa însă instant fără loc de muncă pe trei dintre șefii Serviciului Județean de Ambulanță Gorj, deoarece aceștia nu sunt angajați ai structurii, pe funcție contractuală. Este vorba despre Marinică Niculescu, actualul manager al serviciului de ambulanță județean, despre Cătălin Cosor, directorul tehnic al SJA Gorj și despre directorul economic Constantin Bodescu. Cei trei dețin funcții în interimat, fiind afectați momentan de prevederile noii ordonanțe de urgență, chiar dacă aceasta a fost pusă în dungă de către emitenți.
Aceștia pot participa însă la un eventual concurs organizat de Ministerul Sănătății, pe actualele posturi. În prevederile ordonanței nu se ia în calcul rezultatele profesionale ale interimarilor privind participarea la un viitor concurs. Experiența dobândită în funcția interimară este, de asemenea, neluată în calcul la un eventual concurs, pe postul vacant putând participa orice persoană din afara unității.

Directorul medical și asistenta-șefă își pierd funcțiile
Nu sunt însă singurii membri ai Comitetului Director al SJA Gorj ale căror funcții au fost puse, teoretic, la zid urmare a publicării noii ordonanțe a Guvernului Cioloș. Funcția de director medical, ocupată în interimat de Florentina Motea, dar și cea de asistent principal al SJA Gorj, ocupată de Manuela Teodorescu, rămân și ele vacante, până la un eventual concurs. Cele două, deoarece sunt salariate ale SJA Gorj, rămân însă în instituție, dar își pierd doar funcțiile ocupate în interimat de peste 3 ani de zile. Acestea pot participa însă la un viitor concurs pe posturile ocupate în prezent în interimat.

d1 d2Ordonanță aplicată cu mâna sindicatelor?!
Pentru a evita însă o răscoală în plină campanie electorală, în schema decapitării conducerii unor servicii de ambulanță în țară, unele numite de către PSD, a intrat acum Federația Națională Sindicală Ambulanța din România(FNSAR). De altfel, FNSAR a înaintat către toate sindicatele care fac parte din această federație o adresă potrivit căreia sindicaliștii sunt rugați să își exprime punctul de vedere legat de susținerea sau nu a actualei conduceri a serviciilor de ambulanță de care aparțin.
Documentul în cauză a ajuns și la Gorj, iar cele două sindicate din cadrul SJA trebuiau să înainteze, până ieri, un răspuns adecvat către FNSAR. Prin acest răspuns, cele două sindicate își pot susține sau nu actuala conducere a ambulanței Gorj, venind sau nu cu propuneri privind potențiali noi ocupanți ai funcțiilor din Comitetul Director al SJA Gorj.
Sindicatul SALVAMED condus de către Ionel Ianc și Sindicatul Ambulanța Gorj, condus de către Cristi Aldescu, trebuiau să emită răspunsuri către FNSAR conștienți însă că propunerile lor, dacă vor exista, vor fi doar un pistol cu apă în schimbarea actualei conduceri a SJA Gorj.
Liderul Sindicatului SALVAMED a precizat, ieri, pentru Gorjeanul că este pentru continuitate la vârful SJA Gorj, considerând că actuala conducere nu poate fi schimbată în plină campanie electorală. În ce îl privește pe liderul Ambulanța Gorj, Aldescu consideră că funcțiile de conducere trebuie ocupate prin concurs, nefiind benefic un interimat prelungit, acesta fiind de părere că la o promovare trebuie să primeze competența și performanța managerială ce trebuie prevăzută în contractul de management.
Niciunul dintre liderii sindicali nu au făcut propuneri în legătură cu potențiali ocupanți ai posturilor ocupate acum în interimat. “Nu suntem noi în măsură să facem aceste propuneri, eu sunt pentru respectarea legii și atât. Interimarii sunt însă vulnerabili în fața politicului”, a declarat Cristi Aldescu.
Anamaria Stoica

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here