Împotriva Legii managementului privat, Asociaţia Eurojob şi-a trimis propunerile către Senat

140

ciurel psdÎn cursul zilei de marţi, Asociaţia Eurojob, aflată sub conducerea lui Ion Răuţ, a trimis către Senatul României propunerile cu privire la neconcordanţele din proiectul de lege ce se vrea a fi aprobat cu privire la Legea managementului privat, aflată până pe 14 august în dezbatere publică.

Legea managementului privat nu este agreată la Gorj de cei din tabăra opoziţiei. Deşi se află în dezbatere publică până pe 14 august şi urmează să treacă prin voturile parlamentarilor, legea se bate cap în cap cu Legea asociaţiilor comerciale nr. 31/1990. „Marţi am trimis prin fax la Senatul României propunerile noastre, acţiunile pe care ni le propunem în continuare. E un risc extrem de mare să lăsăm lucrurile să curgă cum este proiectul de lege. Există o grilă în anexă la lege prin care se caută retribuirea managerilor, să se stabilească indemnizaţia managerului privat, astfel că se poate observa că cu cât e mai prost, cu atât e plătit mai bine. Eurojob nu e o asociaţie anti-cineva, ci ne dorim parteneriate cu patronate, sindicate, cu toată lumea”, a declarat fondatorul Asociaţiei Eurojob.

Neclarităţi în lege

Membru al Asociaţiei Eurojob şi susţinător al directorilor înlocuiţi pe criterii politice şi nu pe competenţă, dar şi al drepturilor minerilor şi energeticienilor, Laurenţiu Ciurel, a fost cel care a întocmit propunerile pentru Senat cu privire la Legea managementului privat. „Până pe 14 august, este în dezbatere publică Legea managementului privat. Şi asta fără ca organizaţiile sindicale să fi fost anunţate şi solicitate la opinii. Ar fi urmat ca imediat după vacanţa parlamentară să se treacă la vot şi din toamnă să avem o lege. Eu nu ştiu de ce este necesară o astfel de lege. Legea este în discordanţă cu alte legi care reglementează activitatea economică a companiilor private sau de stat româneşti. Observăm că nici măcar nu este definită. La noi există o lege, Legea nr. 31/1990, legea asociaţiilor comerciale, care reglementează foarte clar administrarea societăţilor pe acţiuni, fie ele de stat. Conform acestei legi, managementul unei societăţi comerciale este împărţit în două, şi adică sunt două structuri de management, directorii executivi şi consiliul de administraţie. Primii pot lua decizii pe care CA le infirmă sau le confirmă. În proiectul de lege, nu scrie nicăieri ce parte din management va fi privată”, a spus Ciurel.

Experienţă de 5 ani

Acesta a mai spus faptul că în lege se specifică faptul că este obligatoriu ca managerul privat să aibă o expertiză de cinci ani în domeniul de activitate al întreprinderii publice: „Tind să nu fiu de acord cu genul acesta de îngrădire pentru că favorizează în mare proporţie angajaţii sau foştii angajaţi ai întreprinderii respective. Din condiţionare rezultă că angajaţii din acea companie ar putea îndeplini mult mai repede cerinţa. Acest lucru dă posibilitatea unor domni din zona minieră să spună că au cinci ani de experienţă în domeniul energetic, deşi ei s-au ocupat cu partea minieră, deci le dă acestora o platformă să poată să candideze şi să câştige postul”.

Manager privat pe timp nelimitat

Criteriile de selecţie ale managerilor privaţi sunt în proporţie de 90% asemănătoare cu cele din managementul de stat. Nu e decât o singură diferenţă între ce se cerea la un manager de stat şi ce se cere la unul privat. „Şi aceea este că managerul privat nu poate fi revocat din funcţie. Spre deosebire de contractele managerilor de stat în care se specifica că AGA poate revoca oricând din funcţie managerul. Citind acest criteriu observăm că nu se doreşte decât ca statul să numească sau să bată în cuie manageri politici pe care nimeni să nu-i mai poată schimba după aceea, după ce actuala coaliţie nu va mai fi la putere şi ca să-şi perpetueze accesul la resurse şi după ce vor pierde puterea. E ciudat iar, când i se face contract de management i se pun nişte condiţii care se raportează la ultimii doi ani, adică la 2009 şi 2010, şi nu se raportează la anii de vârf de funcţionare ai întreprinderilor. E un lucru de-a dreptul absurd”, a afirmat cu fermitate Laurenţiu Ciurel.

Manageri ca nişte elefanţi

Răuţ a explicat şi noţiunea de manageri, precum şi domeniul vast al managementului: „Proiectul de lege face referire la modul în care se selectează managerii. Foarte multă lume s-a rătăcit prin acest domeniu al managementului. Avem manageri după ureche sau, într-un sens mai dur, nişte elefanţi care au intrat în nişte porţelanuri, pentru că managementul este o ştiinţă, o artă şi ţine şi de talentul persoanelor numite. Activitatea managerială are în spate nişte resorturi juridice care de fapt o fac privată în orice clipă, în orice sistem, şi datorită faptului că între manageri, fără să se observe, există o competiţie. Nimeni nu poate spune că managerul nu trebuie selectat. Necesitatea selecţiei managerilor este o problemă extrem de stringentă şi de actuală”.

Politizare printre manageri

Cu un alt lucru cu care membrii Asociaţiei Eurojob nu sunt de acord este faptul că vor exista specialişti din Ministerul Economiei care vor face selecţia managerilor privaţi. „Un lucru ridicol este că se formează o comisie din specialişti de la minister care selectează managerul privat. În momentul când selectezi pe cineva înseamnă că ai avea o arie de competenţă superioară a celui pe care îl selectezi. Sper să nu fie formată din senatori şi deputaţi pentru că asta înseamnă politizare totală a procesului de selecţie”, a explicat Laurenţiu Ciurel. Atât Răuţ, cât şi Ciurel, numesc proiectul de lege o „însăilare de cuvinte care este atacabilă la fiecare paragraf şi concepută la fel ca proiectul de reorganizare, intenţionat făcută prost, ca să fie contestată”.

Izabella Plăstoi

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here