– Rep. Domnule Profesor Ioan Ișfan, în primul rând, vă rog să-mi dați voie să vă felicit pentru câștigarea concursului de ocupare a postului de inspector școlar general, pentru că acum sunteți pe funcție ca «titular» cu acte în regulă!
-Nu e vorba de «titular», pentru că am câștigat un concurs organizat foarte corect și foarte transparent…
“Am avut încredere că tot ceea ce încep, va avea finalitate”
– Rep. Oricum, putem vorbi de aprecierea unei munci începute cu aproape trei ani în urmă, pentru că mai înainte, când așteptam la ușă, am văzut că sunteți solicitat și a intrat în biroul dumneavoastră un domn primar de la…
-E primarul de la Bălănești, un om tânăr, foarte capabil în ceea ce face și care constituie un exemplu frumos în administrația publică, dacă rămâne așa cum e acum!
– Rep. Cred că l-am văzut și duminică la Mănăstirea Lainici!
-Da, da, a fost duminică la mănăstire, aveți dreptate!
– Rep. Care considerați că este «imaginea» învățământului gorjean în momentul de față și ce preconizați să întreprindeți în următoarea perioadă, pentru a avea mai multă siguranță în ceea ce faceți?
-Domnule profesor, eu tot timpul, pot spune că am lucrat și am avut încredere că tot ceea ce încep, va avea finalitate, pentru că mi-a plăcut întotdeauna să mă implic și cred că este ceva pe care Dumnezeu mi l-a dat, pentru a rezolva problemele oamenilor cu care intru în «contact» în virtutea funcției pe care o am. Învățământul, din punctul meu de vedere, la nivelul Județului Gorj, cred că încet-încet intră pe un făgaș normal, iar din câte observ eu, cadrele didactice își fac bine treaba, la nivelul învățământului preșcolar, primar, gimnazial și liceal, chiar și post-liceal, pentru că mă refer la școlile de maiștri din județ ! Aceste lucruri se văd prin prezența la cursuri a copiilor, prin atenția pe care o acordă procesului instructiv-educativ!
“Dorim să formăm tineri care să se poată descurca pe piața muncii”
– Rep. În ideea dezvoltării învățământului profesional, există posibilitatea de a iniția și proiecte de parteneriat cu agenții economici din județ?
-Să știți că vom avea acest învățământ profesional, după clasa a VIII-a, în urma acordurilor și parteneriatelor pe care liceele tehnologice și Consiliul consultativ al Inspectoratului Școlar le dezvoltă cu agenții economici. Practic, nu am înființat nici o clasă de învățământ profesional, fără un acord cu partenerii economici, pentru că activitatea practică a copiilor va fi la un agent economic anumit, cu care școala are un contract de colaborare. Intenționăm să înființăm clase de învățământ profesional, nu pentru catedrele profesorilor, ci, în funcție de necesitățile pe care le au copiii, pe care le au comunitățile locale, pentru că încercăm să venim în sprijinul copiilor și al părinților din zonele respective. De asemenea, dorim să formăm tineri care să se poată descurca în 2018 și să-și găsească un loc pe piața muncii, fie lucrând pentru agentul economic, fie lucrând chiar în gospodăria proprie, punând, astfel, în valoare cunoștințele pe care le primește fiecare în școală, după cei trei ani de învățământ profesional! Apoi, tânărul poate continua cursurile liceale, dacă dorește, cursurile post-liceale sau chiar ale învățământului superior de scurtă sau de lungă durată.
– Rep. În astfel de condiții, putem avea certitudinea obținerii unui loc de muncă prin asumarea responsabilității agenților economici față de viitorul copiilor?
-Prin faptul că elevii vor face practică, nu doar la atelierul școlii, dar și la agentul economic, există posibilitatea de a observa activitatea unor copii dotați, interesați de munca lor, pentru a identifica acei copii serioși, care învață carte, care manifestă interes și care stăpânesc meseria respectivă! Atunci, fiți convins că agentul economic nu va mai apela la agențiile de ocupare a forței de muncă, ci, își va angaja tineri pe care îi cunoaște, pe care i-a urmărit în decursul celor trei ani. Mai mult, Guvernul României are și unele programe prin care încurajează tinerii absolvenți din învățământul profesional, chiar suportând unele taxe și alte obligații către stat ale agenților economici.
“Pun accent deosebit pe seriozitatea oamenilor cu care lucrez în instituție”
– Rep. Care considerați că sunt «punctele tari» ale activității dumneavoastră și ale instituției pe care o conduceți?
-Am spus și o spun mereu, că pun accent deosebit pe ordine, pe disciplină, iar nu în ultimul rând, pe seriozitatea oamenilor cu care lucrez în instituție!
– Rep. Să nu uităm de competența profesională, de abilitățile personale!
-Nu poți avea rezultate, fără competență, iar echipa minunată cu care lucrez de aproape doi ani și jumătate demonstrează acest lucru! Pentru că, iată, am în față, acum, când sunteți în biroul meu, o listă a elevilor din Județul Gorj care au participat la olimpiadele naționale și care au obținut premii și medalii, iar din ceea ce văd eu în acest document, avem aproape 40 de tineri care ne-au adus aceste rezultate frumoase. Este vorba despre aproape jumătate dintre participanții la faza națională a concursurilor școlare! E un lucru care mă bucură și care îmi dă încredere că avem o echipă competitivă la IȘJ Gorj, că educatorii, învățătorii și profesorii din județul nostru își fac bine treaba, iar învățământul preuniversitar din Gorj va crește foarte mult și în continuare!
“Întotdeauna, Dumnezeu este alături de noi, și la bine și la rău”
– Rep. Vă considerați un om religios și atașat credinței noastre dreptmăritoare?
-Da, bineînțeles, iar dacă în vremea copilăriei mele era un alt regim la putere, că din diferite motive nu puteam să mergem la biserică, am avut norocul ca în familie să ne îndrume «mamaia» noastră, bunica tatălui meu și apoi bunica mea, mama tatălui, care au avut grijă să ne inspire de mici copii dragostea pentru Dumnezeu…
– Rep. Și față de icoanele din casa părintească!
-Da, venea «mamaia» și ne învăța să ne rugăm la Dumnezeu, să ne închinăm, să spunem rugăciunea, sădindu-ne în suflet ideea că niciodată nu suntem singuri, că întotdeauna, Dumnezeu este alături de noi, și la bine și la rău! Străbunica ne dădea și exemple prin care sădea în sufletul nostru dorința de a face fapte bune, pentru că Dumnezeu vede aceste lucruri întotdeauna!
– Rep. Să înțeleg, din aceasta, că sunteți și un susținător al desfășurării orei de religie în școală!
-Am fost și sunt un susținător al orei de religie în școală, am spus public acest lucru!
– Rep. De fapt, ce înseamnă pentru dumneavoastră «ora de religie» despre care vorbim cu diferite prilejuri, d-le inspector general?
-Nu neapărat, «ce înseamnă», pentru că ea se desfășoară după anumite reguli…
– Rep. Și pe baza unei programe școlare bine stabilite!
-Da, există o programă, există un om calificat care face această oră, iar eu cred că sunt oameni mai competenți decât mine care pot vorbi despre ora de religie! Eu voiam să vă spun că și copiii mei de acasă au posibilitatea ca să învețe la școală ceea ce pe noi ne-a învățat mai demult străbunica! Pentru a-și forma o cultură religioasă pe care să se poată baza în viață. Să nu uităm că școala s-a născut în «sânul» bisericii, pentru că sunt surori gemene sau sunt mamă cu fiică, nu știu cum să spun mai bine! Cele două instituții trebuie să lucreze împreună pentru oameni! Nu are niciun rost școala fără biserică! Biserica face foarte mult pentru școala românească, pentru învățământul de toate gradele! De câte ori am avut ocazia, eu i-am mulțumit ÎPS Părinte dr. Irineu, Mitropolitului nostru, pentru faptul că la Târgu-Jiu avem un liceu teologic, pentru că sunt puține locuri unde Dumnezeu a lăsat să fie un liceu teologic. Sper ca acest liceu să rămână în continuare la Târgu-Jiu și să avem rezultatele de care să ne bucurăm cu toți!
“E un lucru deosebit că ne putem mișca liberi în Europa și în lume”
– Rep. Cum apreciați faptul că sunt unii teoreticieni care susțin și chiar se vehiculează pe diferite canale media, ideea unei crize a sistemului educațional?
-Vedeți dumneavoastră, depinde la ceea ce se raportează fiecare «specialist» mai mult sau mai puțin competent în acest domeniu! Doresc, personal, ca în sistemul de învățământ…
– Rep. Dar, lucrurile nu sunt întotdeauna așa cum ne dorim, ci, așa cum ni le prezintă realitatea vieții sociale!
-Pentru că în această realitate se vorbește despre «capitalizare», despre «globalizare», despre integrarea fiecărui popor în poporul acesta mare al omenirii, și este foarte important să conștientizăm aceste aspecte, care ne permit să circulăm în libertate prin Europa, iar tinerii noștri pot vedea și ceea ce fac alții! E un lucru foarte important, domnule profesor, pentru că atunci când vezi ceea ce fac alții, trebuie să devii mai bun în ceea ce faci când te întorci la tine acasă! E un lucru deosebit că ne putem mișca liberi în Europa și în lume! E bine să înțelegem că facem parte din lumea aceasta mare!
– Rep. Care e mult mai mare decât capacitatea noastră de a o cuprinde cu mintea!
-Important e să ne păstrăm cultura noastră românească! Eu pot să vă spun că de-a lungul timpului, cât de importantă a fost religia și cât bine a făcut ea nației române, pentru că până la urmă, iar dumneavoastră știți foarte bine, cât de scump a fost plătită libertatea de-a lungul timpului! Dar, cu toate acestea, românii au rămas un popor cu o identitate fantastică, pentru că vorbim de o «insulă latină» într-o «mare slavă», așa cum se spune mereu! Și atunci, prin aceste lucruri vorbim de o identitate proprie, iar credința noastră în Dumnezeu și în valorile perene ale neamului românesc ne demonstrează că România nu va dispărea niciodată! Deschiderea granițelor înseamnă că pot veni alții către noi, dar putem să ne îndreptăm și noi spre alte locuri!
– Rep. Domnul inspector general, mai avem, astăzi, acele modele educaționale viabile care să mențină trează atenția tinerei generații?
-Din moment ce avem, așa cum spuneam, cei aproape 40 de elevi din Gorj, care ne-au făcut cinste la olimpiadele naționale, sper că avem asemenea modele!
– Rep. Sperați să găsiți și anumite forme de stimulare pentru acești elevi?
-Cum să nu găsim? În fiecare vară, așa cum am făcut și în ultimele trei veri, cu sprijinul celor de la Complexul Energetic Oltenia, prin d-l Laurențiu Ciurel, de asemenea, cu sprijinul d-lui Viorel David, cu sprijinul d-lui Președinte Ion Călinoiu, al d-lui Primar Florin Cârciumaru, împreună vom găsi mijloacele de a-i stimula pe acești copii merituoși cu premii în bani! Vedeți dumneavoastră, rezultatele acestea înseamnă muncă multă din partea copiilor și a profesorilor care i-au îndrumat, și nu se obțin atât de ușor! Ei, deja sunt modele, iar noi pe acestea le promovăm și încet-încet, începem să scăpăm de acea «becalizare» a societății românești, spuneam eu cândva, pentru că încep să apară oameni de cultură de certă valoare! (VA URMA)
Profesor, Vasile GOGONEA