,,Dăruiește din suflet”

350

Plecând de la noţiunea de creştinism activ, cea înfăţişată şi de F. M. Dostoievski în operele sale, mai ales în ,,Fraţii Karamazov”, am procedat la marcarea unor etape necesare edificării acestei iubiri active, preluate din povestea celebră a Crăciunului pe care o putem găsi pe Internet.
Datoria noastră, a dascălilor, este aceea de a-i învăţa pe copii adevărul despre Crăciun, aşa cum o spune el însuşi în povestea amintită.
1.,,Învaţă-i pe copii! Învaţă-i, învaţă-i adevărata semnificaţie a Crăciunului, cea veche, care acum s-a uitat cu desăvârşire! Prea puţini copii din ziua de azi ştiu cu adevărat ce înseamnă Crăciunul…”
Am continuat să le explicăm copiilor semnificaţia simbolurilor acestei sărbători, aşa cum a fost ea preluată din magnifica poveste.
2. ,,Învaţă-i pe copii că verdele proaspăt al bradului de Crăciun rămâne aşa, verde, tot anul, simbolizând speranţa omenirii ce nu piere niciodată. Toate acele bradului sunt îndreptate spre exterior, adică spre cer, semn al simbolului că gândurile omului se îndreaptă toate cu speranţă spre divinitate.”
Şi copiii au confecţionat felicitări în care brazi de un verde fosforescent sau întunecat îşi etalau podoabele colorate pentru a înveseli privirile şi inimile celor năpăstuiţi de soartă.
Apoi le-am explicat semnificaţia unui alt simbol, steluţa care se aşază în vârful bradului, conform aceluiaşi principiu.
23. ,,Învaţă-i pe copii că steaua se pune în vârf de brad ca simbol al promisiunilor pe care noi oamenii, le-am făcut – către noi înşine sau către semenii noştri – şi pe care ni le reamintim privind steaua de Crăciun, exact aşa cum Dumnezeu a promis să salveze lumea, iar steaua e semn că El s-a ţinut de cuvânt.”
4. A venit şi timpul fixării lumânărilor, şi le-am explicat copiilor că ,,lumânările simbolizează faptul că Iisus a luminat lumea prin naşterea Sa pe acest pământ şi când vedem o flacără arzând, de Crăciun, să ne reamintim că ea este un simbol al luminii prin care El ne arată drumul prin întuneric.”
5. Globurile roşii ardeau de nerăbdare să fie montate de unii, desenate de alţii, conturate sau stropite cu sclipici din bagheta magică. Ei au aflat astfel că ,,globurile roşii care ornează bradul simbolizează natura eternă a iubirii. Adevărata iubire supravieţuieşte mereu. Iubirea este ca un glob de afecţiune, iar ea străluceşte de Crăciun precum globurile şi bradul frumos împodobit.”
6. În jurul globurilor care ardeau ca nişte fructe coapte pe ram, au apărut frunze din planta sfântă a Crăciunului: ,,planta aceasta sfântă semnifică nemurirea. Ea reprezintă coroana de spini purtată de Iisus, iar bobiţele roşii ale plantei reprezintă picăturile de sânge vărsate de el.”
7. Fiecare copil a împachetat darurile, ştiind că niciun dar, oricât de scump ar fi, nu-l va putea depăşi pe cel divin, căci ,,Dumnezeu a iubit aşa de mult oamenii şi lumea încât ne-a dăruit pe singurul său Fiu, exact în ziua de Crăciun. Să îi mulţumim în fiecare an, de Crăciun, lui Dumnezeu pentru acest dar nepreţuit. Magii cei înţelepţi s-au închinat în faţa primului sfânt şi i-au dăruit aur şi mir. Şi noi trebuie să facem cadouri în acelaşi spirit ca magii înţelepţi.”
8. Nu există copil atât de sărac încât să nu poată dărui nimic. Mulţi au desenat îngeri pe care i-au agăţat în brad, fiindcă ,,îngerii au fost cei care, cu trompetele lor, au dat vestea glorioasă a naşterii Mântuitorului.”
9. Au mai desenat şi clopoţei, care, atinşi de priviri inocente, aproape că-şi făceau auzit clinchetul, deoarece, precum oaia rătăcită a fost găsită cu ajutorul sunetului de clopoţel, şi oamenii vor fi reuniţi de acest sunet. Clopoţelul simbolizează îndrumarea, ghidarea şi reîntoarcerea acasă, la matcă, la suflet.”
Aşadar, copiii au dăruit din suflet acest brăduţ clădit tot cu sufletul din materiale nemuritoare precum gândurile şi sentimentele transmise odată cu micile daruri făcute celor mai puţini norocoşi decât ei.
3Îndemnul lui Moş Crăciun li s-a întipărit în minte şi inimă tuturor copiilor care, atunci când vor fi părinţi, îl vor sădi şi ei în inimile şi minţile copiilor lor: ,,Luaţi-vă puţin timp departe de agitaţia sezonului ca să îi mulţumiţi pentru toate binecuvântările pe care vi le-a dăruit.
Unii dintre voi sunt norocoşi că pot sărbători încă un Crăciun frumos alături de familie şi prieteni, în timp ce alţi oameni care s-au bucurat anul trecut de Crăciun nu au reuşit să ajungă şi la acesta. Fiţi recunoscători, mulţumiţi şi mulţumiţi-vă cu motivele de bucurie din viaţa voastră în seara Sfântă de Crăciun. Dăruiţi şi nu vă mai enervaţi pentru toate motivele care vă solicită în aceste zile. Bucuraţi-vă că aveţi pentru cine pregăti, alerga, împărţi!”
Cu aceste învăţături în suflet şi în minte, elevii Colegiului Naţional ,,Tudor Vladimirescu” din Tg-Jiu, coordonaţi de doamnele profesoare Burtea Protesoiu Gabriela şi Calotă Rodica, însoţite de coordonator SNAC prof. Giugiuc Ciprian, laborant ing. Ţuncu Eugenia şi preşedinta Asociaţiei Părinţilor CNTV Tg-Jiu, dna Lungescu Laura, s-au deplasat la colegii lor din Centrul de Plasament al Copiilor fără Adăpost din Tg-Cărbuneşti şi la cei de la Asociaţia ,,Copiii noştri de pretutindeni” din Târgu-Jiu, unde au împărţit zâmbete, cântece şi cadouri ambalate în iubire.
Burtea Protesoiu Gabriela, Calotă Rodica

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here