Colegiul Național ,,Tudor Vladimirescu” și Colegiul Național ,,George Coșbuc”, școli-pilot-media

1030

A fost publicată lista unităților de învățământ preuniversitar selectate pentru a funcționa ca școli-pilot-media, începând cu semestrul al doilea al anului școlar 2020-2021, în cadrul Programului de Educație Media, dezvoltat împreună cu Centrul pentru Jurnalism Independent. Din județul Gorj au fost selectate două unități de învățământ: Colegiul Național ,,Tudor Vladimirescu” Târgu-Jiu și Colegiul Național ,,George Coșbuc” Motru. Liceele selectate vor primi detalii în legătură cu programul de formare până la data de 28.02.2021.

Selecția viitoarelor școli-pilot-media s-a făcut în cursul lunii ianuarie, la nivelul fiecărui inspectorat școlar, în baza a mai multor criterii: unitate de învățământ liceal; scrisoare de intenție care să reflecte motivația unității de învățământ de a se implica în intervenția pilotată, prin funcționare cu statut de școală-pilot-media, inclusiv punctele tari, oportunitățile și beneficiile pentru elevi; declarație scrisă, asumată de conducerea unității de învățământ, de exprimare a disponibilității și a capacității de aplicare a intervenției pilotate, care poate conține și acordul părinților, dat în urma consultării consiliului/asociațiilor reprezentative ale părinților din cadrul unității de învățământ și, după caz, acordul consiliului elevilor; declarație-angajament a minimum o treime dintre profesorii de limba și literatura română și discipline conexe, eligibili pentru proiect, pentru participarea la activități în primul an de pilotare, urmând ca numărul acestora să poată crește pe durata de pilotare. Procesul de selecție și avizarea listei de către Ministerul Educației s-au desfășurat conform Art. 17 al Regulamentului specific de selecție, organizare și funcționare pentru unitățile de învățământ preuniversitar cu statut de unități pilot în domeniul educației media, aprobat prin Ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 6234/2020.

Despre proiect
,,Programul de educație media” este un demers strategic derulat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), prin care concepte de educație media sunt introduse în activitatea curentă a profesorilor și elevilor de liceu, în urma unui amplu proces de instruire a profesorilor. Rezultatele așteptate pe durata perioadei de implementare a acestui proiect sunt: un model de dezvoltare personală continuă, dezvoltat până în 2023, care va facilita profesorilor formați includerea de elemente de educație media în procesul de predare-învățare, ca parte a activității curente, în cadrul disciplinei/disciplinelor; 600 de profesori de limba și literatura română formați, respectiv 48.000 de elevi care și-au dezvoltat abilitățile necesare pentru a fi cetățeni informați, capabili să interacționeze critic și responsabil cu media, cu imunitate la efectele dezinformării; un program de formare acreditat pentru profesorii de limba și literatura română și discipline conexe care predau în unități de învățământ liceal, formați în 3 etape: 250 profesori în anul 2021, 200 de profesori în anul 2022, 150 profesori în anul 2023; un set de mecanisme post-formare și de suport, care include mentorat și îndrumare, observație la clasă din partea formatorilor și profesorilor-mentori, observație și consultare cu profesorii din comunitatea de educație media etc.; o platformă online pentru profesori și elevi, care include funcții de formare, post-instruire și monitorizare/evaluare, pentru ca profesorii să își prezinte activitățile, să se conecteze și să primească feedback, precum și să acceseze resurse; un sistem de monitorizare și evaluare (instrumente, metode etc.), aplicat profesorilor și elevilor participanți în program; un grup profesoral care deține competențele necesare predării educației media și utilizării mass-media în procesul de predare-învățare-evaluare; un grup profesoral care deține competențele și profilul necesare pentru a desfășura activități în domeniul educației media, în calitate de trainer/profesori-mentori/facilitatori; competență transversală educație media (media literacy), dezvoltată în cadrul intervenției educaționale și integrate în programele școlare la nivel liceal. ,,Programul de educație media” are drept partener strategic de dezvoltare Romanian-American Foundation și beneficiază de sprijinul financiar oferit de (în perioada 2017 – 2021): Ambasada Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Ambasada Regatului Țărilor de Jos în România, Ambasada Statelor Unite ale Americii, Fondul pentru Inovare Civică, Fundația Friedrich Naumann pentru Libertate România, IFEX (International Freedom of Expression Network), UNICEF România.
ROXANA LUPU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here