În contextul dezvoltării capacității militare de răspuns a Bazei 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, prin îmbunătățirea flotei de aeronave de luptă cu temutele F16, această bază militară NATO are toate atributele de a deveni un veritabil furnizor de securitate pentru întregul bazin al Mării Negre.Astfel, RefleqtMedia a realizat un nou interviu cu specific strategic-militar, alături de colaboratorii noștri, experți nato, Victor Aileni și Mădălina Neacșu.Haideți să vedem, așadar, ce înseamnă sintagma „NATO URBAN MARITIM”:
1.Cum se repoziționează stabilitatea și securitatea Mării Negre în noua viziune NATO URBAN MARITIM?
Neacșu: Regiunea Mării Negre, spre deosebire de zona Mării Mediterane sau Baltice, nu este o regiune omogenă din punct de vedere istoric și cultural. Deci, un teren propice pentru conflicte, cel mai probabil, se va materializa asupra orașelor riverane de la Marea Neagră. În acest context, stabilitatea și securitatea la Marea Neagră se va traduce prin operațiuni militare integrate de tip NATO URBAN MARITIM.
Prin urmare, principale probleme de securitate în regiune, a căror rezolvare este necesară pentru ca statele să poată valorifica oportunităţile din regiune, ameninţările transnaţionale şi transfrontaliere, conflictele îngheţate şi lipsa unei culturi a dialogului şi cooperării regionale, combinată cu lipsa omogenităţii din regiune este asigurarea securității și rezilientei orașelor riverane de la Marea Neagră prin definirea unor noi politici și strategii în noua viziune NATO URBAN MARITIM.
2.Ce rol va juca Baza 71 Aeriană în asigurarea securității și rezilienței orașelor riverane de la Marea Neagră?
Aileni: Statele Unite au indicat în mod explicit că sunt interesate să-şi sporească operaţiunile de colectare de informaţii, supraveghere şi recunoaştere în estul Europei și în zona Mării Negre prin investiții majore în infrastructură militară pentru ,,descurajarea Rusiei”. Potrivit surselor oficiale, în 2020 vom avea primul sistem Patriot operațional și, cel mai probabil, SUA ar putea folosi drone MQ-9 pentru a monitoriza situaţia în zona Mării Neagre, cu scopul obţinerii unor date mai exacte despre activităţile rusești în această regiune. În aceeași notă, în beneficiul asigurării securității și rezilientei urbane, dronele americane lansate de la Câmpia Turzii ar putea oferi informații despre inițierea unor „posibile acțiuni ostile“ din partea Rusiei în Marea Neagră.
În plus, Scutul Antirachetă de la Deveselu și Baza Militară de la Kogâlniceanu constituie o garanție a apărării colective, inclusiv a orașelor riverane la Marea Neagră, contra unor potențiale amenințări cu atacuri balistice din afara spaţiului euroatlantic pe o rază de 2000 km. Să nu uităm că, a crescut agresivitatea Rusiei contra Mării Negre în contextul anexării Crimeei și înființării la Sibiu a primului și singurului Comandament NATO de trei stele din estul Europei.
3. Are NATO URBAN MARITIM misiunea de a contracara posibile incidente din Marea Neagră?
Victor Aileni: După criza Ucrainei și anexarea ilegală și ilegitimă a Crimeii de către Rusia, situația de securitate în regiunea Mării Negre s-a deteriorat în mod constant. În cadrul NATO, România, în colaborare cu celelalte state aliate riverane, a acționat pentru a spori asistența practică a Alianței față de Ucraina, precum și pentru consolidarea măsurilor de apărare națională și colectivă care să răspundă creșterii masive a prezenței militare a Rusiei în Crimeea și acțiunilor sale în Marea Neagră. Răspunsul NATO a fost unul ferm, gradual și proporțional, centrat pe apărarea statelor aliate din zonă și asistența acordată partenerilor din regiune în domeniul reformelor apărării. În acest sens, NATO URBAN MARITIM va avea inclusiv misiunea de a contracara viitoarele incidente din Marea Neagră. Să nu uităm că, recent un distrugător rus a creat o „situaţie periculoasă” după ce a intrat în zona în care se efectuau trageri în timpul unui exerciţiu militar americano-ucrainean, care s-a desfăşurat în Marea Neagră. Un alt incident pe Marea Neagră a fost unul aviatic, când un avion rus a întrerupt misiunea unei aeronave americane.
4.Orașele maritime au o importanță vitală pentru omenire. Marea majoritate a fluxurilor de mărfuri pentru orașe este transportată pe mare. Cum se va implica NATO în asigurarea securității orașelor porturi de la Marea Neagră?
Mădălina Neacșu: Marea Neagră reprezintă o punte de legătură între Europa, Asia Centrală şi Orientul Mijlociu, constituind un nod important pentru comerţ, energie şi transport de mărfuri, în ambele sensuri. Orașele porturi sunt principalele noduri pentru asigurarea fluxurilor de mărfuri. Odată cu creșterea demografică și creșterea necesităților de aprovizionare, porturile au câștigat o funcție vitală în asigurarea securității alimentare a comunităților urbane, dependete de lanțurile globale de aprovizionare. În viitorul apropiat marea provocare pentru NATO va fi asigurarea securității și rezilienței urbane pentru orașele maritime/riverane de la Marea Neagră, pe măsură ce interconectarea globală crește. În acest context, NATO trebuie să asigure securitatea și reziliența comerțului maritim și a căilor maritime prin alocarea de noi forțe militare capabile să gestioneze misiuni multiple în noua paradigmă de securitate NATO URBAN MARITIM. În acest sens, viitoarea Strategie NATO se va orienta pe dezvoltarea capacității de colaborare și interoperabilitate la nivel interurban în noua paradigmă de securitate NATO URBAN MARITIM, unde educația / instruirea factorilor decizionali inter-instituționali și a societății civile devine obligatorie în noua cultură de securitate și reziliență NATO URBAN MARITIM.
5.Care sunt provocările de securitate care fac obiectul NATO URBAN MARITIM?
Mădălina Neacșu: Obiectivul NATO URBAN MARITIM este protejarea infrastructurilor critice vitale pentru orașele riverane de la Marea Neagră prin interoperabilitate urbană. În acest sens, creșterea automatizării porturilor le face progresiv vulnerabile inclusiv la atacuri cibernetice, ceea ce implică nevoia dezvoltării de noi politici și strategii de cybersecurity în noua vizune NATO URBAN MARITIM.O altă cerință, ar fi dezvoltarea de capabilități pentru protejarea nodurilor vulnerabile și critice de securitate energetică într-un mediu urban maritim, ceea ce mărește aria de responsabilități operaționale într-un mediu urban aflat în vecinătate maritime. Să nu uităm de schimbările climatice care afectează inclusiv orașele maritime prin creșterea nivelului mării, inundațiile, poluarea aerului, furtunile puternice și tsunami, ceea ce ar poziționa NATO URBAN MARITIM în operațiuni urbane de ajutor umanitar și de ajutor în caz de catastrofe și dezastre naturale. Toate aceste noi provocări la adresa securității urbane cere o regândire a doctrinei NATO, a tacticii, a tehnicilor și a procedurilor, precum și pregătirea unor viitoare exerciții NATO URBAN MARITIM, în cadrul cărora se va testa cooperare inclusiv cu actori ,,non-militari” / nonguvernamentali printr-o abordare globală integrată la nivel regional.
Interviu preluat din RefleqtMedia
NOTA:
D-l Victor Aileni, Ex-Senator al României în Comisia Militară, actualmente coordonatorul departamentului de analiză și planificare strategică al firmei MabeInvest LLC SUA/România. În portofoliul său se regăsește consultanța acordată pentru baza militară de la Kogâlniceanu (2007) și pentru construcția Scutului Antirachetă de la Deveselu.
NEACȘU STELUȚA MĂDĂLINA este Doctor în Informații și Securitate Națională și oferă expertiză în securitate și reziliență urbană, politici și strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiza de intelligence, competitive intelligence, agrointelligence, juridic-administrativ etc.