Aviaţia dă senzaţia

402

Dacă  în perioada vechiului  regim libera circulaţie era un vis îndepărtat pentru cetăţenii de rând, astăzi poţi umbla de colo-colo prin Europa şi prin întreaga lume fără un efort prea mare. Trebuie doar  să alegi destinaţia şi să plăteşti transportul cu autocarul, cu trenul sau cu avionul, ultimul fiind de preferat pentru timpul de deplasare cu mult mai scurt.

Au apărut o serie de companii aeriene, dintre care, cele mai solicitate sunt companiile low- cost, pentru preţurile reduse şi numărul mare de curse pe distanţe mici şi mijlocii. Cu toată explozia de curse şi companii, suntem cu mult în urma statelor dezvoltate, unde infrastructura, condiţiile şi siguranţa de zbor au devenit  tradiţionale. La noi, mai ia foc câte un motor, se mai pierde câte un aparat de zbor şi, cel mai grav, se mai pierd vieţi omeneşti, din diverse motive, dintre care,proasta gestionare a zborului este o cauză determinantă. Cu importanta complicitate a guvernelor anterioare şi a unor factori de decizie direct  şi profund interesaţi, s-a dezvoltat o companie, un fel de stat în stat, al cărei rol era direct legat de buna funcţionare şi în siguranţă a traficului aerian: ROMATSA (a nu se confunda cu asociaţia romilor pe care îi trage aţa mereu prin Europa, „ROM – AŢA”, cu filiale în toată ţara, inclusiv în Gorj). Fără rezultate notabile, ba chiar cu mari disfuncţionalităţi în situaţii de criză, societatea respectivă  s-a constituit într-un nucleu de salariaţi, astăzi unii dintre ei cu peste 20 de ani vechime, cărora li s-au adăugat alţii şi alţii, atingând cifra de peste 300 lucrători cu privirea ageră. Un controlor de trafic aerian trebuie să dea dovadă de anumite cunoştinţe şi multă atenţie, aşa cum se întâmplă cu multe alte meserii, unde greşeala nu este admisă şi unde, salarizarea este, în multe cazuri, disproporţionată faţă de volumul de muncă, în sens negativ. Am evidenţiat aceste aspecte legate de salarizare pentru a putea face o mică comparaţie cu veniturile lunare ale salariaţilor ROMATSA, care se ridică, ţineţi-vă bine, la 7-8 mii euro !!! Cele mai mici salarii coboară până la 21 mii lei de lei lunar, salarii de mizerie, după spusele liderilor de sindicat ai celor din turnul de control şi ai auxiliarilor împrăştiaţi într-o clădire imensă faţă de necesităţile reale. Purtând  tricouri cu harta României şi tricolor, această grupare purtătoare de tupeu la cote inimaginabile datorită lipsei de control exercitat de guvernele care le-au dat viaţă şi i-au oblăduit în timp, dirijorii de avioane, solicită măriri de salarii şi alte aberaţii, sfidând o ţară întreagă, de la vânzătorii de legume din pieţe până la eminenţii chirurgi care salvează vieţi în linişte, cu dăruire şi profesionalism. Aşa cum s-a mai întâmplat în urmă cu mai mulţi ani, ar trebui separaţi salariaţii de bună credinţă de scandalagii cu mare tupeu cărora ar trebui să li se mulţumească pentru serviciile oferite până acum şi să li se ofere posibilitatea de a realiza câştiguri mult mai mari, în afara companiei. Locurile rămase libere ar putea fi ocupate cu specialişti din cadrul armatei şi pensionari a căror capacitate de muncă a rămas intactă. Soluţii se vor găsi, fără negocierea unor contracte de muncă aberante, cu nişte indivizi care se cred buricul pământului şi care s-au îmbuibat în decursul anilor datorită necinstei şi incompetenţei celor care ar fi trebuit să îi pună de mult timp cu botul pe labe. Şi, în final, un anunţ pentru controlorii grevişti: s-a eliberat un post de controlor la turnul de apă din Tg.Jiu. Candidaţii vor depune CV-uri care vor cuprinde recomandări de la ROMATSA  şi adeverinţă de iscusinţă în mânuirea fanioanelor fosforescente. Salariul minim pe economie.
A.Pop

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here