Atentat la sănătatea gorjenilor! Reactivi, dezinfectanți, materiale sanitare și medicamente, depozitate în condiții improprii, în magazia Spitalului Târgu-Jiu. ITM și DSP au efectuat, de urgență, controale!

2495

Situație extrem de gravă la Spitalul Județean de Urgență (SJU) Târgu-Jiu: reactivii, dezinfectanții, formolul, materialele sanitare și medicamentele, sunt depozitate împreună cu materialele de curățenie și alte obiecte, în condiții improprii, în magazia unității. Concret, spațiile de depozitare sunt necorespunzătoare, plouă în magazie, pereții sunt degradați și plini de mucigai, iar toate acestea pot determina deprecierea produselor depozitate, în contextul în care termenul de garanție al acestora depinde de respectarea condițiilor de depozitare și de transport. Efectul: analize greșite, deci tratament incorect, ceea ce determină înrăutățirea stării de sănătate sau chiar moartea pacienților, eficiență scăzută în prevenirea și controlul infecțiilor intraspitalicești. Managerului SJU, Gigel Capotă, i-au fost aduse la cunoștință aceste aspecte, în mai multe rânduri, însă a pasat responsabilitatea și nu a făcut nimic pentru remedierea situației.

,,Mai iasă analizele ăstea bune?”
Magazia de materiale a Spitalului Județean de Urgență (SJU) Târgu-Jiu este un loc în care, pe lângă lucruri scoase din uz sau obiecte necesare funcționării unității spitalicești, sunt depozitate materiale sanitare, dezinfectanți, reactivi și medicamente.
Potrivit legislației în domeniul sănătății, multe dintre acestea ar trebui să se regăsească în farmacia spitalului și nu într-un spațiu impropriu, în care plouă, în care pereții sunt mucegăiți și în care nu sunt asigurate condiții minime de temperatură și umiditate recomandate în certificatele de calitate ale unor produse vitale pentru sănătatea pacienților.
Concret, reactivii necesari efectuării analizelor medicale, transportați și depozitați în condiții improprii, își pierd calitățile, iar rezultatul analizelor va fi unul viciat. În această situație, medicii vor trata o boală care nu există, iar așa-zisul tratament ar putea afecta sănătatea sau poate chiar viața pacientului. Pe de altă parte, în lipsa precizării diagnosticului corect, boala nu este tratată și, din nou, există riscul agravării acesteia sau chiar unul vital.
Liderul sindical Cristi Aldescu, președintele Federației Ambu San, spune că a văzut condițiile în care sunt depozitate aceste produse necesare efectuării actului medical și a rămas șocat.
,,Nu există spații corespunzătoare și condiții de depozitare speciale, nici pentru reactivi și nici pentru medicamente.
Cele ce sunt în magazie trebuie ținute în farmacia spitalului, în camere separate, nu împreună cu materiale de curățenie. Mai mult, toate vin cu firmele de curierat, la 50 de grade vara, iar iarna la minus nu se știe cât, pentru că nu au mașini climatizate și scrie, pe unele, că sunt sensibile termic. Și în magazie sunt depozitate tot la temperaturi ca afară, pentru că nu există instalații de climatizare, deși pe cutiile de reactivi sau medicamente scrie că trebuie ținute la temperaturi între 5 și 30 de grade. Păi în acea magazie iarna sunt cu minus, iar vara cu mult peste 30 și atunci ne mai întrebăm de ce nu ies analizele bune la spitalul din Târgu-Jiu”, a afirmat Aldescu.
Cert este că producătorii garantează că produsul își face efectul numai dacă este păstrat în anumite condiții de umiditate și temperatură și să fie manipulat cu grijă.
Un șofer de la o firmă de distribuție cară medicamente, reactivi și dezinfectanți pentru spital, de la o firmă de distribuție, cu un autoturism normal, fără vreo cameră climatizată și știe situația de la SJU.
,,Dacă se sparge reactivu’ a murit șoferu’. De fapt, nici nu avem voie să-l deschidem, dar uitați cum vine lipit. (era vorba despre ,,Reactiv diagnostic in vitro” – n.r.) Mai iasă analizele ăstea bune? Ăștia îs la TBC. A se păstra între 2 și 8 grade, scrie clar pe cutie. În magazia spitalului erau, marți, la orele prânzului, 18 grade Celsius. La mine vin de la Craiova, iar acolo de la București. Vara am 50 de grade în mașină, vă dați seama? Eu n-am cum să le aduc altfel și nici ei nu le păstrează altfel”, ne-a povestit șoferul.

Instrumentarul chirurgical, dezinfectat cu apă de ploaie
În cazul dezinfectanților situația e la fel de gravă, în contextul în care bacticidele de nivel înalt își pierd proprietățile, în condițiile improprii din magazia spitalului și există riscuri uriașe ca infecțiile intraspitalicești să fie combătute cu soluții ineficiente.
Mai grav este că și în cazul dezinfectanților pentru instrumentarul chirurgical situația este aceeași, fiind depozitați fără să se respecte condițiile impuse de producător în certificatele de garanție.
Aldescu a declarat că ce se întâmplă în spital e de neconceput și lucrurile sunt de o gravitate extremă pentru că în aceleași condiții improprii sunt depozitați dezinfectanți pentru secțiile ATI, UPU sau Chirurgie.
,,Pentru un dezinfectant care se folosește pentru sterilizarea instrumentarului chirurgical trebuie depozitat în condiții de temperatură și umiditate, separat de orice alt produs, însă cei din conducerea unității medicale n-au făcut nimic să remedieze situația, deși este pusă în pericol sănătatea și viața pacienților, dar și a personalului care lucrează la magazie.
Vă dau un singur exemplu, un prospect al unui dezinfectant, oxid de etilenă, a ajuns și la cei de la protecția muncii din cadrul SJU, pentru că e o otravă deosebit de periculoasă, iar în caz că sunt scurgeri din conținut se evacuează zona și nu intră decât personal specializat dotat cu echipamente de supraviețuire, cu măști de oxigen, etc.. Nu i-a interesat”, a precizat sindicalistul.

Capotă aruncă vina pe Consiliul Județean
În același spațiu se regăsesc truse standard de prelevare a sângelui pentru determinarea alcoolemiei, truse pentru depistarea drogurilor în sânge, hârtie pentru EKG, saci pentru transportul cadavrelor, formol, pijamale, cearceafuri și alte obiecte.
,,Testele pentru alcoolemie, în certificatul de garanție se specifică faptul că se garantează buna funcționare în cazul în care beneficiarul respectă condițiile privind manipularea, păstrarea și utilizarea produsului. Testele de glicemie ar trebui să stea în farmacie, hârtie EKG, fiind o hârtie specială, nu trebuie să depășească între 4 și 30 de grade temperatura și e achiziționată la prețuri destul de mari. La formol, care uneori mai îngheață iarna, termenul de garanție la produs este condiționat de respectarea condițiilor de depozitare și de transport. Este incredibil că cei din conducerea SJU nu sunt interesați de aceste lucruri”, a adăugat Cristi Aldescu.
În luna noiembrie a anului trecut, managerului SJU, Gigel Capotă, i-au fost aduse la cunoștință, în scris, toate aceste lucruri de către magazinerul spitalului, iar în luna mai a acestui an, un alt referat i-a fost pus pe masă. După aproape un an, nu s-au luat niciun fel de măsuri de remediere a situației.
,,Capotă știe că plouă în magazie și e mucigai pe pereți și a zis: Hai, bă, ce dreacu, ți-oi face eu și magazie, dar nu vrea Consiliul Județean că nu avem fonduri anul ăsta”, a conchis Aldescu.

Motiv de încetare a contractului de mandat al lui Capotă
Trebuie spus că la Laboratorul SJU este angajat chiar președintele Consiliului de Administrație al spitalului, Valentin Popa, care nu a adus niciodată în discuție aceste probleme grave de care depinde sănătatea și viața gorjenilor care oricând pot deveni pacienți ai unității medicale.
De precizat faptul că printre obligațiile asumate în contractul de mandat, Gigel Capotă, s-a angajat că răspunde de asigurarea condițiilor corespunzătoare pentru realizarea unor acte medicale de calitate de către personalul medico-sanitar din spital, iar contractul său de management poate înceta în cazul în care se constată abateri de la legislația în vigoare care pot constitui un risc iminent pentru sănătatea pacienților și a salariaților.

Controale ale ITM și DSP!
Conducerea Inspectoratului Teritorial de Muncă Gorj s-a autosesizat, în urma dezvăluirilor din Gorjeanul și a dispus efectuarea unui control, de urgență, la magazia spitalului. Inspectorii de muncă au făcut verificări, în cursul zilei de joi, urmând să comunice măsurile pe care le-au luat în urma controlului. Problemele grave de la magazia SJU au fost semnalate, în ședința Comisiei de Dialog Social, de către sindicalistul Cristi Aldescu, iar prefectul Cristinel Rujan a purtat, ulterior, discuții cu managerul SJU, Gigel Capotă, cu președintele Consiliului Județean Gorj, Cosmin Popescu și cu reprezentanții Direcției de Sănătate Publică Gorj. „Domnul prefect al județului Gorj le-a adus la cunoștință problemele semnalate în presă și de către domnul Aldescu, și a fost dispus un control la magazia spitalului, urmând ca rezultatele acestuia să fie făcute publice la următoarea ședință a Comisiei de Dialog Social”, a precizat Corina Belteu, purtător de cuvânt al Instituției Prefectului Județului Gorj.
Claudiu Matei

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here