75 de ani de la inaugurarea liniei ferate Bumbești-Livezeni

1821

Pe 31 octombrie 1948 se dădea în circulație linia de cale ferată dintre Târgu Jiu și Petroșani sau „linia Bumbești – Livezeni”, cum este cunoscută de toată lumea.
Cu această ocazie, Asociația CAR-CFR Petroșani, în parteneriat cu mai multe organizații, organizează diverse evenimente în perioada 27-29 octombrie 2023.
Este vorba de concursuri de desene și fotografie, călătorii cu trenul „Defileu Expres” (trenul de epocă Moldovița), expoziții de trenuri (trenul regal, trenul prezidențial și celebra locomotivă Pacific 231.065), piesă de teatru în premieră, vizionări de filme, expoziții de fotografie și machete feroviare, dezbateri și multe alte surprize.
Acțiunile vor fi organizate în Petroșani și Târgu Jiu.

Date statistice
Linia ferată Bumbești – Livezeni are o lungime totală de 31 km. Au fost dislocate 2,3 milioane metri cubi terasamente. S-au construit 21 de poduri și 59 de podețe, cu o lungime totală de 1.166 metri, 27 viaducte, cu o lungime totală de 1.000 metri, 39 de tuneluri, ziduri de sprijin și cinci stații de cale ferată (Valea Sadului, Meri, Lainici, Pietrele Albe și Strâmbuța). Costul total al construcției liniei, la data dării în exploatare, 31 octombrie 1948, era de 1,4 miliarde lei, la acea dată paritatea leu – dolar fiind de 150 lei, la un dolar.
Linia ferată Bumbești – Livezeni este singura linie din ţară care prezintă un număr atât de mare de tuneluri, pe o lungime atât de mică. Prin volumul impresionant al lucrărilor (poduri, podeţe, viaducte, tuneluri şi ziduri de sprijin, care ocupă 12,6 km, adică 40% din lungimea traseului), linia Bumbeşti – Livezeni constituie cea mai grea construcţie feroviară din ţară şi una dintre cele mai grele din Europa, spun reprezentanții CAR-CFR Petroșani.
I.I.

Va fi o ceremonie care la Petroșani se va desfășura pe parcursul a trei zile. De aici, va pleca vineri de dimineață trenul special Moldovița, un tren construit de la zero de un pasionat în domeniu și care este complet funcțional. Trenul ar urma să ajungă la Târgu Jiu în jurul orei 10.00 pentru a prelua oficialitățile de aici și a le duce la Petroșani, pe traseu fiind programate opriri la Valea Sadului, Lainici și Livezeni pentru dezvelirea unor plăci comemorative. Trenul va ajunge apoi la Petroșani, unde zilele acestea va putea fi vizitat alături de alte două trenuri faimoase, Trenul Regal și cel cu care Nicolae Ceaușescu mergea în călătorii prin țară.
Gelu Ionescu

1 COMENTARIU

  1. Nu pot sa uit cand in anii 1960 mergeam cu acest tren cu patru vagoane trase de o locomotiva cu abur. Noi copii mergeam in vagoane cu mamele iar barbatii care nu mai aveau loc in vagon mergeau pe scari sau culcati sus pe vagoane. Asa mergeam in acea vreme iar pe geam vedeam cum muncitorii sapau in stanca pentru a se construi defileul Jiului. Atunci se putea face drumuri si cu tarnacopul iar acum nici cu utilaje moderne nu suntem in stare sa mai facem ceva. Toata stima si respectul pentru acei romani

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here