Viaţa sănătoasă – Remedii naturale pentru tranziția iarnă – primăvară

299

Odată cu venirea primăverii, organismul încearcă să iasă din amorțeala anotimpului friguros. Metabolismul devine mai intens și avem nevoie de mai mulți nutrienți și vitamine pentru ca organismul să funcționeze corespunzător. Dacă una dintre vitaminele esențiale lipsește, apare o stare cunoscută sub numele de avitaminoză. Cauzele ei sunt multiple, dar alimentația joacă un rol esențial. Dieta dezechilibrată, alimentele semipreparate și rafinate, curele de slăbire și, uneori, medicamentele administrate, pot interveni asupra cantității de vitamine din corp. Absorbția slabă a nutrienților la nivelul intestinului subțire poate fi, de asemenea, o cauză posibilă a avitaminozei.
Iarna, mai ales în ultimele luni ale anotimpului rece, alimentația este mai săracă în vitamine. Cerealele păstrate un timp indelungat își pierd o parte din vitaminele pe care le conțin (complexul B), astfel încât și derivatele lor (pâinea și produsele de cereale), vor avea un conținut mai scăzut în vitamine.
Pentru mulţi dintre noi, primăvara este un anotimp de coşmar. În loc să ne bucurăm de vremea frumoasă şi să dăm randament, organismul nostru e slăbit, suntem obosiţi şi somnoroşi, pot apărea diferite alergii şi alte probleme de sănătate.
Primăvara crește brusc luminozitatea  în timpul zilei, iar dorinţa de a ieşi la plimbare, de a ne distra cu prietenii şi de a merge cât mai mult pe jos, crește. Cu toate acestea, apare o problemă: astenia de primăvară. Astenia este o stare de oboseală intensă și prelungită, însoțită de slăbiciune fizică, de scăderea capacității de lucru intelectual, care de cele mai multe ori se face simţită primăvara, după ieșirea din sezonul friguros şi, mai ales, este amplificată de schimbarea fusului orar. Medicii  sunt de părere că avem nevoie de aproximativ o săptămână pentru a ne adapta acestui program. Pe de altă parte este şi problema că, odată cu sosirea anotimpului primăvăratic, consumăm mai multă energie dintr-o dată. Dacă eram obişnuiţi să stăm în casă la căldură, să mergem la culcare la o oră fixă, odată cu sosirea primăverii toate aceste lucruri încep să se schimbe. Metabolismul nostru este mai accelerat, hormonii şi energia din corp se evaporă înainte ca ziua să fie terminată.

Salata verde, țelina, urzicile şi loboda, benefice pentru organism
Pentru a combate oboseala şi a ne putea bucura de zilele însorite de primăvară, o mare atenţie trebuie acordată alimentaţiei şi mişcării fizice. De fapt, de cele mai multe ori, oboseala e cauzată de sistemul muscular slăbit. Mişcarea ajută la circulaţia sângelui, tonifierea musculară şi eliberarea stresului. Sportul trebuie combinat cu o alimentaţie echilibrată. Magneziu, zinc, fier, fibre, iaurt, fructe, legume, sunt elemente obligatorii în dieta de primăvară. Alimentele prăjite, grase și prelucrate trebuie îndepărtate din regim, deoarece primăvara este momentul de lejeritate pentru a acumula cât mai multă energie.
Este arhicunoscută, de multă vreme, influenţa benefică asupra organismului a unei cure cu urzici. Potrivit specialiştilor, consumul de urzici este important pentru organism datorită complexului de săruri de fier, vitamina C şi vitamina A. Acestea cresc rezistenţa la infecţii şi îmbunătăţesc simţul văzului. De asemenea, vitamina B12, conţinută în urzici are un efect antianemic, iar sărurile minerale diverse cu care sunt înzestrate aceste plante ajută organismul uman să se întărească în confruntarea cu astenia de primăvară.
Salata verde, precum şi loboda albă şi roşie conţin vitamine din complexul B şi sărurile minerale necesare sistemului nervos pentru refacerea organismului. Loboda are în plus o acţiune diuretică şi depurativă. În afara efectelor pe care le au împotriva asteniei de primăvară, fructele şi legumele fac ca alimentaţia noastră să fie mult mai sănătoasă. Alte elemente importante pentru dieta din această perioadă sunt mierea şi preparatele din miere şi polen. Fructele uscate pot fi ronţăite ca atare sau tocate şi amestecate în orez fiert cu lapte şi răcit. Țelina conține cantități importante de vitaminele B6, C, K, fosfor, potasiu, magneziu si mangan. În plus, este o sursă importantă de fibre, contribuind la menținerea sănătății tractului digestiv.
Ridichile furnizează vitamina C, cu rol antioxidant și antiinflamator, dar și potasiu, important pentru sănătatea rinichilor și a sângelui.
Spanacul conține vitaminele C și K, acid folic, magneziu și fier. Este și o sursă de vitamina B6 și flavonoizi, care s-a demonstrat că scad riscul dezvoltării cancerului. Spanacul ajută la prevenirea cataractei și a bolilor cardiace. Ceapa de primavară este săracă în calorii, dar bogată în potasiu, fosfor și calciu, fiind un diuretic natural. Totodată, este eficientă în tratarea astmului și scăderii  nivelului de colesterol.
Suplimentarea multivitaminelor si mineralelor ajută organismul să lupte împotriva factorilor de mediu dăunători și completează deficitele provocate de un aport alimentar dezechilibrat. În general, aceste suplimente conțin vitamina A, complexul de vitamine B, vitaminele C, D, E și minerale precum calciu, magneziu, zinc, iod, seleniu, cupru, mangan și crom.

Știați că…
…vitamina A crește rezistența organismului la infecții? Vitamina A asigură acuratețea vederii, menține integritatea pielii, a mucoaselor, scheletului și dinților, crește rezistența organismului la infecții. Vegetalele de primavară sunt bogate mai ales în caroten: morcovi, spanac, urzici, lobodă, salata verde, cireşe, fragi.
… vitamina E protejează inima, țesutul muscular și nervos? Vitamina E are un rol important în procesul de reproducere, cu efect favorabil asupra inimii, sistemului imunitar, ţesutului muscular și nervos. Se găsește în proporții considerabile în germenii de cereale, ouă, ficat, lapte, leguminoase uscate, ulei de floarea-soarelui, pâine neagră sau intermediară.
… vitamina C previne anemia și stimulează pofta de mâncare? Vitamina C întărește sistemul imunitar, ajută organismul să lupte împotriva infecțiilor și participă la vindecarea plăgilor. De asemenea, intervine în mecanismul de stopare a hemoragiilor, previne anemia, stimulează pofta de mâncare. O găsim în alimente de origine vegetală: salata verde, spanac, pătrunjel verde și fructe: căpșuni, fragi, lămâi, portocale, mandarine, grepfruit.
… vitamina K are un rol important în procesul de coagulare a sângelui?  Se găsește în cantități mari în legumele verzi: spanac, salată verde, urzici, varză.
… complexul de vitamine B menține activitatea nervoasă? Complexul de vitamine B contribuie la menținerea unei bune activitățti nervoase și participă la metabolismul energetic. Putem procura vitaminele B din cereale nedecorticate, conopidă, spanac, pătrunjel.
C.R.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here