Viaţa sănătoasă – Colesterolul, aliat sau dușman al organismului?

296

Colesterolul reprezintă o substanță necesară organismului fiind produs chiar de către acesta din acizi grași, în special din grăsimile saturate din alimentație. Colesterolul este absorbit, de asemenea, și din produsele alimentare provenite în special de la animale. Valorile serice crescute ale colesterolului sunt, deseori, asociate cu ateroscleroza și bolile cardio-vasculare. Termenul de colesterol sanguin se referă în principal la existența celor două tipuri de lipide: LDL (proteine cu densitate mică), așa numitul colesterol “rău”, și HDL- (proteine cu densitate mare), așa numitul colesterol “bun”.
Cea mai indicată metodă pentru scăderea colesterolului natural este de a face anumite modificări dietetice. Astfel, urmând o dietă săracă în calorii, grăsimi saturate și colesterol, dar bogată în grăsimi polisaturate, se poate rezolva în scurt timp problema menținerii nivelului seric al colesterolului în limite considerate normale.
Principalele măsuri dietetice de scădere a colesterolului constau în frecventa utilizare a fibrelor solubile provenite din alimente precum: tărâțe, fasole, ovăz, soia. Ultima dintre acestea ajută și la scăderea nivelului trigliceridelor. Studiile clinice au arătat că alimentele pe bază de soia oferă protecție împotriva dezvoltării bolilor cardiovasculare și a mortalității asociate.
Un alt ”exemplu” este taurina, un aminoacid regăsit în special în proteina din pește (somon, cod) care pune ”umărul” la scăderea colesterolului. De asemenea, vitamina B3 sau niacina, are un rol demonstrat în scăderea producției de colesterol din organism. Niacina contribuie la prevenirea oxidării LDL, scade nivelul lipoproteinelor și poate crește colesterolul bun cu niveluri între 15 – 40%. Este indicat să se consume alimente care conțin niacină precum ciupercile, drojdia uscată, tonul, pieptul de pui sau fileul de somon.
Vitamina B6 ajută la tratamentul colesterolului și la scăderea acestuia, prevenind riscul bolilor cardiovasculare și al trombozelor. Suplimentarea dietei cu vitamina B6, regăsită în conopidă, usturoi, ardei, banane, sparanghel, reduce nivelurile de colesterol LDL cu un procent de până la 20%.
Vitamina C joacă, la rândul ei, un rol important în tratamentul hipercolesterolemiei. Din acest motiv dieta trebuie să conțină alimente bogate în vitamina C reprezentate de: broccoli, pătrunjel, ardei verde, căpșuni, conopidă, lămâi, salată verde, papaya, varză, spanac, kiwi, cacao, portocale, grepfrut, roșii, sparanghel, țelină, ananas.
Vitamina E reprezintă principalul antioxidant găsit în cele mai mari cantități în particulele de LDL- colesterol pe care îl protejează de oxidare. Se recomandă o asociere în dietă a vitaminelor C și E. Sursele cele mai importante de vitamina E sunt reprezentate de: uleiurile vegetale, verdețuri, cereale integrale sau de nuci.
Beta-carotenul are un rol demonstrat în prevenirea oxidării colesterolului, iar asociat are efect vasodilatator. Pentru scăderea colesterolului seric se pot utiliza alimente bogate în beta-caroten reprezentate de: salată verde, spanac, pătrunjel, tomate, broccoli, sparanghel, caise, cartofi dulci, morcovi, cacao.
Specialiștii consideră că la persoanele care au o valoare a colesterolului total de 240 ml/dl există o probabilitate de două ori mai ridicată de a ”experimenta” un atac de cord, comparativ cu cei care au nivelurile acestuia sub 200 mg/dl. În mod normal, din valoarea colesterolului total de 200 mg/dl, colesterolul ”rău” nu ar trebui să măsoare peste 130, iar colesterolul ”bun” trebuie să fie peste 40.

Greșeli frecvente în încercarea de normalizare a grăsimilor din sânge
Printre măsurile eronate pe care le poate lua un individ în încercarea de a diminua nivelurile colesterolului din organism se numără:
• Ignorarea cantităților de zahăr din sânge. Când oamenilor li se stabileste diagnosticul de colesterol crescut, aceștia se concentrează exclusiv asupra limitării grăsimilor din dietă. Majoritatea ignoră faptul că zaharurile contribuie la amplificarea valorilor colesterolului.
Excesul de calorii, care poate proveni în urma consumului excesiv de zahăr, se transformă în grăsimi și trigliceride. De asemenea, alcoolul consumat ridică și mai mult nivelurile de zahăr din sânge și, implicit, de colesterol. Excludeţi din dietă toate sursele de zahăr, inclusiv băuturile îndulcite și optați pentru cereale integrale în locul carbohidraților rafinați.
• Concentrarea asupra colesterolului rău. Cei care au colesterolul mare acordă atenție deosebită mai ales scăderii colesterolului ”rău” din organism, neglijând colesterolul ”bun”. De fapt, trebuie să se acorde atenție întregului profil lipidic care include colesterolul total, trigliceridele, colesterolul bun și colesterolul rău. Ar fi indicat să fie consumate alimente care vor ridica nivelul colesterolului bun, cum ar fi: peștele gras bogat în acizi Omega 3, migdale, ovăz, soia etc.
• Nerespectarea tratamentului medicamentos indicat de medic. Specialiștii au constatat că există mai multe motive pentru care oamenii nu respectă instrucțiunile medicului. Cu siguranță că rezultatele nu apar imediat și este important să discutați cu medicul despre orice barieră cu care vă puteți confrunta: indiferent că este vorba despre timp, costuri, teama de efecte secundare sau motivație.
• Urmarea unei diete care nu contribuie la scăderea colesterolului. Cei diagnosticați cu un colesterol ridicat ar trebui să aibă un regim alimentar special și este foarte important să se acorde atenție specială excluderii grăsimilor nocive, carbohidraților rafinați și zahărului din alimentație.
• Excluderea din regimul alimentar a oricărui tip de grăsime. O altă greșeală frecvent întâlnită de către persoanele care au un colesterol rău mărit, este de a evita în totalitate grăsimile alimentare. Este adevărat că ar trebui evitate grăsimile trans și grăsimile saturate, dar organismul are nevoie în cantități moderate de grăsimi mononesaturate și polinesaturate, cum ar fi cele prezente în uleiul de măsline, nuci, alune și acizi grași Omega 3.
• Interdicția alimentelor greșite. Dacă aveți colesterolul mărit, este adevărat că ar trebui să aveți grijă ce cantități de colesterol asimilați zilnic din alimentație pentru menținerea valorilor acestuia sub 300 mg/per zi. Acest lucru înseamnă că trebuie acordată o mai mare atenție alimentelor din meniul zilnic. Ouăle sunt bogate în proteine și substanțe nutritive, chiar dacă au puțin mai mult colesterol, comparativ cu alte alimente. Totuși, puteți să mâncați ouă fără probleme dacă nu le însoțiți cu o porție de friptură bogată în grăsimi, lapte integral sau brânză cu un conținut ridicat de grăsime.
• Lipsa de informare, privind valorile colesterolului. Persoanele care au valori ridicate ale colesterolului nu au manifestări și multe dintre acestea nu cunosc faptul că pot avea colesterol mare. Specialiștii recomandă ca orice persoană cu vârsta după 20 de ani să facă screening-ul colesterolului o dată la cinci ani.
• Absența exercițiilor fizice. Dieta și tratamentul medicamentos ar trebui combinate cu activitatea fizică. Studiile au confirmat faptul că intensificarea numărului de exerciții fizice, adoptarea unei diete adecvate și a tratamentului medicamentos corect, reprezintă cea mai bună combinație pentru scăderea colesterolului total.
C.R.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here