Transalpina, aproape pregătită de tăierea panglicii

529

transalpinaDe mai bine de zece zile s-a reluat traficul pe Transalpina, după ce, timp de mai multe luni de zile, acest traseu a fost închis din cauza iernii. Şi lucrările ce trebuie continuate au început, nemaifiind foarte mult până la inaugurarea oficială a Transalipinei.

„Drumul Regelui”, sau Transalpina, conform denumirii oficiale, este şoseaua cea mai înaltă din România (DN 67 C). Aceasta urcă din Novaci (500 m), trece prin Rânca (1.579 m) şi atinge în Pasul Urdele altitudinea de 2.145 m, pentru a ajunge la Obârşia Lotrului (1.361 m) şi de acolo se continuă până la Sebeş. Odată devenită accesibilă, Transalpina este mândria autorităţilor locale din Novaci, dar şi a tuturor gorjenilor. Autorităţile din oraşul Novaci s-au implicat activ în reabilitarea drumului ce traversează staţiunea Rânca şi ajunge în Sebeş. Acum, când acesta este accesibil traficului rutier, el a devenit şi „vedeta” gorjenilor în materie de trasee montane. Deşi multă lume considera că Transfăgărăşanul este cel mai înalt drum din ţara noastră, adevărul este că Transalpina îl depăşeşte. Dacă primul ajunge la 2000 de metri, „Drumul Regelui”, atinge în Pasul Urdele altitudinea de 2.145 metri.

Lucrările de reabilitare, aproape finalizate

Iniţial şoseaua a fost construită şi pietruită de germani în timpul Primului Război Mondial, din raţiuni militare, dar a fost foarte puţin folosită. În Perioada Interbelică a fost reconstruită şi dată în folosinţă în 1935, când a fost inaugurată chiar de regele Carol al II-lea, de aici şi denumirea de „Drumul Regelui”. După Cel de-al Doilea Război Mondial, când Transalpina a mai fost folosit şi reabilitat de germani, şoseaua nu s-a mai modernizat sub nicio formă până în 2009, când au fost demarate lucrările de reabilitare a acesteia. S-a lucrat din două direcţii, de la Sebeş sper Obârşia Lotrului şi de la Bengeşti, unde este kilometrul 0, spre Obârşia Lotrului. Acum, se pare că, din totalul de 146,4 kilometri, cât este distanţa şoselei Transalpina, mai este foarte puţin, fiind tot mai aproape momentul inaugurării oficiale. „Circulaţia pe Transalpina s-a reluat acum mai bine de zece zile. Se mai lucrează încă pe tronsonul nefinalizat, în zona Rânca, pe şantierul numărul 1 (Bengeşti – Obârşia Lotrului), iar pe sectorul 2 lucrările sunt mai avansate. Oricum, în 2011 se taie panglica la Transalpina”, precizează Pantelimon Todea, primarul oraşului Novaci. Transalpina, drumul care face legătura între Oltenia şi Ardeal, se parcurge într-un timp relativ scurt, dacă luăm în calcul faptul că este vorba despre un traseu montan în mare parte. Astfel, dacă în 1935, la inaugurarea Transalpinei, Carol al II-lea şi suita sa au parcurs traseul Jina – Novaci în opt ore, în zilele noastre, datorită lucrărilor de reabilitare şi modernizare, Transalpina este parcursă pe traseul Sebeş – Şugag – Obârşia Lotrului – Rânca – Novaci într-un timp de aproximativ 3 – 4 ore. La timpul scurt de traversare a munţilor se mai adaugă şi superbul peisaj de pe traseu, ceea ce fac din Transalpina o adevărată comoară.

Minodora Sucea

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here