Elevi din opt unităţi de învăţământ din judeţul Gorj vor participa anul acesta, la testarea PISA (Programme for International Student Assessment), o evaluare standardizată internaţional iniţiată de către Organizaţia pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (OECD) cu scopul de a măsura achiziţia competenţelor de bază a elevilor de 15 ani, aflaţi la finalul învăţământului obligatoriu, în trei domenii: Citire/Lectură, Matematică şi Ştiinţe.
Testarea va fi administrată în luna martie, iar potrivit purtătorului de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Gorj, Georgeta Popescu, la nivelul judeţului nostru sunt vizate opt unităţi de învăţământ: Şcoala Gimnazială Căpreni, Şcoala Gimnazială Novaci, Liceul Teoretic Novaci, Colegiul Tehnic „General Gheorghe Magheru” Târgu-Jiu, Colegiul Economic „Virgil Madgearu” Târgu-Jiu, Colegiul Tehnic Motru, Colegiul Tehnic Mătăsari şi Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuşi” Peştişani. Şcolile au fost selectate de către Consorţiul PISA, conform procedurilor de eşantionare internaţionale, iar elevii vor fi selectaţi aleatoriu, cu ajutorul unui program informatic dedicat, astfel încât să alcătuiască, conform cerinţelor acestui studiu comparativ internaţional, un eşantion naţional reprezentativ pentru reţeaua noastră şcolară. Testarea PISA este o evaluare standardizată internaţional, iniţiată şi proiectată de către 28 de ţări membre ale OECD, cu scopul monitorizării rezultatelor educaţionale. România a participat la PISA 2000 (în grupul ţărilor PISA+), ocupând locul 34 din 42 în ierarhia ţărilor participante (treimea inferioară), la PISA 2006, ocupând locul 47 din 57 de ţări participante, la PISA 2009, ocupând locul 49 din 65 de ţări participante şi la PISA 2012. În 2012, România s-a plasat pe locul 45 în rândul celor 65 de ţări participante la testările Pisa. Scorul mediu înregistrat de elevii români la ciclul de testare PISA 2012 este următorul: 445 puncte de scor la Matematică, 438 puncte de scor la Citire/Lectură şi 439 puncte de scor la Ştiinţe. Comparativ, media ţărilor OECD este de 494 puncte la Matematică, 496 la Citire /Lectură şi 501 la Ştiinţe. Pentru testare au fost eşantionaţi să participe 5.250 de elevi de 15 ani, cuprinşi în gimnaziu şi în liceu, câte 35 de elevi aflaţi în 178 de şcoli din 40 de judeţe ale ţării, precum şi din municipiul Bucureşti. Ciclul de testare 2015 aduce ca noutate administrarea computerizată a instrumentelor de evaluare şi are ca domeniu principal de testare Ştiinţele şi rezolvarea de probleme prin colaborare, iar ca domenii secundare Matematica şi Citirea-Lectura.
Roxana Lupu