Telefonul Copilului, apelat şi din străinătate

408
Numărul de telefon pus la dispoziţia persoanelor care vor să sesizeze cazuri de neglijenţă în familie, copii abandonaţi şi abuzaţi, în urmă cu cinci ani de zile, este destul de solicitat la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Gorj.

Anul trecut s-au primit aici în jur de 100 de apeluri, o parte venind şi din străinătate.

Telefonul Copilului este un serviciu de tip permanent pentru protecţia copilului şi a fost instituit în Gorj acum cinci ani de zile, devenind funcţional în urmă cu cinci ani, în baza unei hotărâri al Consiliului Judeţean Gorj. De la înfiinţare, fondurile necesare creării şi funcţionării acestui mecanism au provenit în totalitate doar de la Consiliul Judeţean Gorj. „Necesitatea înfiinţării Telefonului Copilului a rezidat din armonizarea legislaţiei naţionale în domeniul protecţiei copilului cu legislaţia europeană, în vederea aderării României la UE”, a menţionat Natalia Gruia, directorul executiv adjunct pentru Protecţia Drepturilor Copilului din cadrul DGASPC Gorj. Personalul care răspunde la sesizările primite la numărul unic 0253 983 este unul calificat, având studii superioare în domeniul asistenţei sociale şi fiind în măsură să asigure consilierea telefonică şi să intervină cu promptitudine în cazurile de urgenţă, prin intermediul echipei mobile.
Sesizări primite şi măsuri luate
Sesizările primite la Telefonul Copilului sunt diverse, însă cele mai frecvente sunt cazurile de neglijare, situaţii de abuz emoţional şi/sau fizic, de exploatare prin muncă etc. De la înfiinţarea acestui serviciu şi până în momentul de faţă, nu au existat sesizări la care să nu se fi răspuns, sau care să nu fi fost soluţionate. În schimb, s-au primit apeluri ce s-au dovedit a fi alarme false, anul trecut înregistrându-se două astfel de „glume de prost gust”. În ambele cazuri au fost declarate date de identificare false pentru cazurile reclamate şi, în urma cercetărilor, autorităţile au concluzionat faptul că la faţa locului nu se găseau nici familiile, nici copii din sesizările primite telefonic. În funcţie de ceea ce se solicită în apelul făcut la 0253 983, se stabilesc măsurile care urmează a se impune. Astfel, echipa mobilă din cadrul instituţiei evaluează situaţia sesizată şi, în cazul în care aceasta se confirmă, se intervine în regim de urgenţă împreună cu autorităţile locale (poliţie sau asistent social din cadrul primăriei din localitatea pe raza căreia domiciliază copilul). Spre exemplu, dacă este vorba despre un abuz fizic confirmat de către echipa mobilă deplasată la locul indicat în reclamaţie, copilul este scos din mediul respectiv, instituindu-se plasamentul în regim de urgenţă până la rezolvarea situaţiei din familie. Într-o situaţie de abuz emoţional confirmat, în urma unei evaluări specializate, psihologice, copilul şi/sau familie intră într-un program de consiliere. De asemenea, dacă este un caz de neglijare, se întocmeşte un plan de servicii împreună cu primăria de la domiciliului copilului, prin care se acordă prestaţiile şi serviciile prevăzute de legislaţie, situaţia monitorizându-se pe o perioadă de minim 6 luni. Instituţiile cu care cei care se ocupă de Telefonul Copilului au colaborat pentru soluţionarea sesizărilor primite sunt diverse, în fiecare caz, în funcţie de specific, fiind nevoie de intervenţia autorităţilor şi instituţiilor abilitate, precum: diverse compartimente din cadrul DGASPC Gorj, primării, poliţie, unităţi de învăţământ, spitale şi medici de familie, biserică, ONG-uri, AJOFM şi instanţele de judecată.
Aproape 100 de apeluri în 2009
Anul trecut pe numărul de urgenţă 0253 983 s-au primit 99 de sesizări, iar de la începutul lui 2010 şi până în prezent, alte 13. Au fost şi telefoane venite din afara graniţelor ţării, prin care părinţi divorţaţi sesizau faptul că micuţii rămaşi în ţară sunt neglijaţi sau abuzaţi de rudele care ar fi trebuit să-i protejeze. „Creşterea în fiecare an a numărului apelurilor primite pe Telefonul Copilului ne face să credem că acţiunile desfăşurate pentru promovarea numărului unic 0253 983 au fost de un real folos şi în acest fel putem interveni cu promptitudine în cazurile de abuzuri privind copiii”, a conchis Gruia.
Minodora Sucea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here