Sute de absenți și doi eliminați, la prima probă din cadrul simulărilor

578

Circa 460 de elevi din județul Gorj nu s-au prezentat, ieri, la prima probă din cadrul simulărilor examenelor naționale, cea la Limba și literatura română. Alți doi elevi au fost eliminați din examen după ce au încercat să copieze.

Pentru elevii care vor susține în vara acestui an Evaluarea Națională sau Bacalaureatul, precum și pentru cei din clasele a XI-a, au început, ieri, simulările examenelor naționale. Ca și în cazul examenelor propriu-zise, prima disciplină la care li s-a cerut să-și demonstreze cunoștințele a fost Limba și literatura română. Dintre cei 9390 de elevi așteptați în sălile de examen, 463 nu s-au prezentat. Cei mai mulți absenți s-au înregistrat în rândul elevilor de liceu. Mai exact, potrivit datelor furnizate de Inspectoratul Școlar Județean Gorj, la clasa a VIII-a, din 3257 de elevi s-au prezentat 83, la clasa a XI-a au fost înregistrați 170 de absenți, fiind prezenți 2872 elevi din 3042 înscriși, iar la clasa a XII-a au absentat 210 elevi, fiind prezenți 2881 din 3091 înscriși. Pe unități de învățământ, cei mai mulți absenți s-au înregistrat la Liceul Tehnologic Turceni (37), Colegiul Tehnic Motru (25), Colegiul Tehnic ”Henri Coandă” Târgu-Jiu (24), Colegiul Auto ”Traian Vuia” Târgu-Jiu (23), Colegiul Tehnic Mătăsari (23), Colegiul Tehnic Nr. 2 Târgu-Jiu (21) și Liceul Tehnologic Baia de Fier (21). Unii dintre elevii care au intrat în sălile de examen au preferat să-și testeze capacitatea de a copia, însă au avut ghinion. Este vorba de doi elevi de clasa a XII-a, unul de la Colegiul Economic ”Virgil Madgearu” din Târgu-Jiu, iar celălalt de la Colegiul ”Mihai Viteazul” Bumbești-Jiu, care au și fost eliminați din examen.

Ce subiecte au primit elevii
La primul subiect, elevilor de clasa a VIII-a li s-a cerut să răspundă la mai multe cerințe, formulate pe baza poeziei ”Toamnă la Miorcani”, de Ion Pillat, și să redacteze o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motiveze apartenența la genul liric a poeziei respective. La subiectul al II-lea, au primit un text publicat pe www.historia.ro, text pe baza căruia li s-a cerut, de asemenea, să rezolve mai multe cerințe. În cadrul aceluiași subiect, li s-a mai cerut și să redacteze o narațiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinte o întâmplare petrecută în timpul practicării unui joc. La clasa a XI-a, la primul subiect elevii au trebuit să răspundă la mai multe cerințe, formulate pe baza unui fragment din volumul ”Amintiri de la Junimea”, de Iacob Negruzzi, și să redacteze un text de 150 – 300 de cuvinte, în care să argumenteze dacă emoțiile pot sau nu pot fi stăpânite de un vorbitor în public, folosind informațiile din fragmentul respectiv. La subiectul al II-lea li s-a cerut să comenteze, în minimum 50 de cuvinte, un fragment din ”Pădureanca”, de Ioan Slavici, evidențiind rolul verbelor la timpul imperfect și la timpul perfect simplu din textul respectiv. La subiectul al III-lea, elevilor de la profilul real li s-a cerut să redacteze un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte particularitățile unui text poetic studiat, aparținând lui Mihai Eminescu, iar celor de la profilul umanist să redacteze un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte particularități ale comediei, prin raportare la un text studiat. Elevii de clasa a XII-a de la profilul real au primit la primul subiect un fragment din ”Proștii”, de Liviu Rebreanu, pe baza căruia au trebuit să răspundă la mai multe cerințe, la subiectul al II-lea li s-a cerut să scrie un text argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre necesitatea competențelor de utilizare a calculatorului în contextul actual, iar la subiectul al III-lea să redacteze un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezinte tema și viziunea despre lume într-un text poetic studiat, aparținând lui Tudor Arghezi. Pentru elevii de clasa a XII-a de la profilul umanist primul subiect a constat în mai multe cerințe formulate pe baza unui fragment din ”Vecinii”, de Ioan Slavici, la subiectul al II-lea li s-a cerut să scrie un text argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre rolul mass-mediei în promovarea evenimentelor culturale, iar la subiectul al III-lea să redacteze un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezinte tema și viziunea despre lume într-un text poetic studiat, aparținând lui Ion Barbu.

Simulările continuă joi
Pentru elevii din Gorj, simularea Evaluării Naționale și a Bacalaureatului va continua joi, 16 martie, cu proba scrisă la Matematică, respectiv proba obligatorie a profilului în cazul elevilor de liceu. Pe 17 martie este programată proba la alegere a profilului și specializării, probă pe care o vor susține însă doar elevii de clasa a XII-a. Rezultatele vor fi comunicate elevilor în data de 31 martie. Notele obţinute nu se trec în catalog. În situaţia excepţională în care se doreşte acest lucru, elevul trebuie să solicite profesorului consemnarea notelor în catalog. În urma analizei rezultatelor, inspectoratele şcolare județene vor lua măsuri de monitorizare şi control, dar şi de remediere a problemelor, acolo unde acest lucru se impune. Subiectele sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, în mod similar cu modelele publicate pe http://subiecte.edu.ro, și sunt proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacităţile elevilor pe temele prevăzute în programa de examen și parcurse până la această dată. Corectarea lucrărilor va fi făcută, în baza unor bareme care asigură unitatea şi obiectivitatea evaluării şi notării la nivel naţional, de doi profesori din unităţile de învăţământ în care elevii susţin simularea. Obiectivele acestei simulări sunt familiarizarea elevilor cu rigorile evaluărilor pe care le vor susţine la finalul anului școlar, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum şi optimizarea pregătirii în vederea obținerii unor rezultate satisfăcătoare.
Anul trecut, la nivel național, rata de prezenţă la simularea Evaluării Naționale a fost de 90,71% (169.632 de elevi participanți), iar procentul mediilor peste 5 s-a situat la 30,58%. În ceea ce privește simularea probelor scrise din cadrul examenului de Bacalaureat, rezultatele din 2016 indică o rată de promovare (medie generală peste 6 și note peste 5 la toate probele) de 28,51% la clasa a XI-a, respectiv 38,39% la clasa a XII-a.
Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here