Gorjenii par mulțumiți de calitatea serviciilor medicale. Cel puțin, pe hârtie! Un studiu al Casei Județene de Asigurări de Sănătate Gorj arată că peste 80% dintre asigurații chestionați s-au declarat mulțumiți de modul în care au fost tratați în spital. Nu au fost însă încântați de faptul că au fost trimiși la farmacii pentru a-și cumpăra medicamentele necesare tratamentului. Chestionarele nu reflectă întocmai situația reală din sistemul sanitar. Prezentă la Târgu-Jiu, Sorina Pintea, ministrul Sănătății, susținea că gradul de satisfacție al pacienților nu a crescut odată cu majorarea lefurilor personalului medical.
Nu mai puțin de 800 de gorjeni au fost chestionați, anul trecut, cu privire la calitatea serviciilor medicale furnizate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Au fost utilizate chestionare conținând întrebări privind asistența medicală primară, asistența medicală ambulatorie paraclinică și asistența medicală spitalicească. Chestionarele au fost aplicate la sediul CJAS Gorj, pe un eșantion de 400 persoane/semestru, care s-au prezentat la ghișeele instituției. „Investigarea gradului de satisfacție al asiguraților este cel mai bun criteriu de măsurare a calității serviciilor medicale, asiguratul putând fi considerat principalul evaluator al serviciilor medicale”, potrivit reprezentanților Casei Județene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Gorj.
Mulțumiți de medicii de familie
Dintre persoanele chestionate, numărul celor care cunoșteau faptul că se află în evidența CJAS Gorj a fost de 97,25%. În ceea ce privește informarea asiguraților cu privire la drepturile și îndatoririle care le revin în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, cea mai mare parte a subiecților au răspuns că le cunosc.
De asemenea, din totalul de 800 persoane chestionate, un număr de 713 asigurați au răspuns că au beneficiat de toată atenția și înțelegerea din partea medicului de familie, iar un procent de 88,38% au apreciat ca fiind foarte bună programarea la cabinet, pentru consultație. Alte 163 de persoane chestionate nu au fost programate pentru efectuarea investigațiilor de laborator în ultimul an, în timp ce 637 de subiecți au beneficiat de cel puțin o programare în ultimul an.
Trimiși să-și cumpere pastilele
Mai mult, 522 de gorjeni dintre cei chestionați au fost internați în spital, iar 480 dintre aceștia s-au declarat mulțumiți de procedura de internare. Totodată, 449 de pacienți au precizat pe hârtie că au fost mulțumiți de atitudinea personalului medical din spital.
În ceea ce privește asigurarea medicamentelor necesare tratamentului asiguraților pe perioada internării, 61 dintre cei chestionați au spus că au cumpărat medicamentele din propriul buzunar, 285 au răspuns că au beneficiat de medicamente din spital, iar 176 au optat pentru ambele variante.
„În cazul în care pe viitor asigurații vor beneficia de un pachet de bază mai restrâns decât cel existent în prezent, pentru serviciile neacoperite de acest pachet, 38,75% dintre subiecți au optat pentru o asigurare voluntară de sănătate, iar 60% dintre aceștia au optat pentru plata directă la furnizor”, mai arată datele studiului efectuat de CJAS Gorj.
Pintea: Era un lucru previzibil
Ministrul Sănătății, Sorina Pintea, a recunoscut, la Târgu-Jiu, că gradul de satisfacție al pacienților nu a crescut odată cu creșterea salariilor personalului medical și că acest lucru era previzibil. „Nu, gradul de satisfacție nu a crescut în măsura în care au crescut salariile. Dar era un lucru previzibil. Va fi nevoie de o perioadă de timp să renunțăm la plăți informale, să renunțăm la comportament de un anumit tip. Ba dimpotrivă, a fost o perioadă, noi avem un barometru prin care măsurăm chestionarul de feedback, în care gradul de satisfacție chiar scăzuse față de perioada anterioară”, a declarat Sorina Pintea, răspunzând unei întrebări privind gradul de mulțumire a pacienților după ce au fost crescute salariile în Sănătate.
Irina IRINOIU