În cursul dimineții de 12 ianuarie au apărut, din nou, probleme la sistemul informatic prin care se foloseşte cardul de sănătate. A fost vorba despre o defecţiune a unui server, problema remediindu-se nu după mult timp.
Preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat că este vorba despre o defecţiune a unui server, însă această problemă se va remedia în cel mult 45 de minute, ceea ce s-a și întâmplat. „Unul din servere s-a oprit, însă acesta a fost resetat, iar în cel mult 45 de minute sistemul va deveni funcţional. Atunci când se opreşte un server, trebuie oprite toate serverele pentru a nu se pierde datele. A fost o problemă la nivel naţional. Conducerea CNAS îşi asumă aceste căderi ale sistemului”, a spus Ciurchea.
Cardul de sănătate a devenit obligatoriu de la 1 septembrie 2015, devenind unicul instrument de validare al serviciilor medicale. În lipsa lui, asiguraţii nu pot primi reţete de la medicul de familie, nu pot fi consultaţi şi nu beneficiază de bilete de trimitere către specialist. În cazul persoanelor care au refuzat, din motive religioase, cardul de sănătate, este valabilă adeverinţa de asigurat, care se ridică de la casa de sănătate la care este arondat acesta, odată la trei luni. În prezent, singurii care beneficiază de servicii medicale fără a avea cardul de sănătate asupra lor sunt copiii şi persoanele care ajung la urgenţe, însă oficialii au menţionat încă din vara anului trecut că se ia în calcul introducerea obligativităţii cardului de sănătate şi la urgenţe, pentru a avea un control mai eficient asupra costurilor din sănătate. Asta având în vedere faptul că, în ciuda măsurilor luate până acum, românii preferă să meargă la urgenţă şi sar peste consultaţiile medicului de familie şi peste cele ale medicului specialist din ambulator, aşa cum se procedează în alte ţări europene.
Minodora Sucea