Multe activități deosebite au desfășurat elevii și profesorii Liceului de Arte ”Constantin Brăiloiu” din Tg-Jiu în săptămâna școala altfel, ”Să știi mai multe, să fii mai bun!”. De la vizite la fabrica de pufuleți și filme 3D, la vizite prin împrejurimi la monumente religioase sau muzee; de la audiții, recitaluri, spectacole sau activități de reparare și întreținere a instrumentelor muzicale, expoziții de pictură cu temă pascală, activități de încondeiere a ouălor de Paște, activități sportive sau într-o limbă străină, până la activități moderne oferite de tehnica computerizată, vizionări de spectacole de teatru, concursuri de dans, acțiuni de voluntariat, artă decorativă, activități literare și multe altele…
O excursie de vis
Săptămâna altfel, ”Să știi mai multe, să fii mai bun!” a debutat cu o minunată excursie în țară a unui grup de elevi ai Liceului de Arte ”Constantin Brăiloiu” din Tg-Jiu. Activitățile acesteia s-au desfășurat în cadrul proiectului ”Muzica și natura”, având drept scop stimularea și dezvoltarea creativității muzicale a elevilor participanți.
Obiectivele turistice vizitate au îmbrăcat forme dintre cele mai diverse, de la clădirile impunătoare care ni s-au înfățișat în stiluri și arhitecturi distincte, specifice epocilor în care au fost construite (mănăstirea Cozia, cetatea medievală de la Sighișoara, cetatea de la Alba-Iulia), până la plante autohtone, mediteraneene sau japoneze (grădina botanică din Cluj-Napoca) și animale sălbatice (grădina zoologică din Tg-Mureș), cărora li se adaugă obiectivul preferat, salina de la Turda, elevii îmbinând toate acestea cu necesitatea de evadare, de revenire la obiceiurile zilelor noastre, prin vizite la Mall sau Mc. Donald’s. Cu toate că greu s-au desprins și au revenit din salină, la autocar…
Elevii au primit indicațiile necesare la începutul activității și au demonstrat receptivitate față de actul creativ. Ei aveau să urmărească îndeaproape natura înconjurătoare, atât peisajele, cât și clădirile vizitate, dar și animalele mai mult sau mai puțin primejdioase ale grădinii zoologice, ori plantele mirificii grădini botanice clujene, ce poartă numele întemeietorului geobotanicii în România, Alexandru Borza.
Nu e deloc ușor să găsești melodia potrivită pentru a reda o stare de spirit anume, potrivită obiectivelor vizitate! Cu toate acestea, ne-a uimit receptivitatea elevilor la această activitate, deoarece chiar și când erau deja foarte obosiți de atâta colindat și-au urnit forțele și și-au mobilizat spiritul creativ.
Pentru a-și dezvolta spiritul de echipă, elevii s-au grupat câte doi și au avut libertate de creație deplină, putând să își aleagă orice gen muzical: folcloric, religios, coral, vocal, instrumental, clasic sau ușor, modern.
Astfel, elevii au primit câte o foaie de muzică pe care să își aștearnă rodul imaginației, gândindu-se la legături între muzică și natură: foșnetul frunzelor copacilor, vuietul vântului, zgomotul picăturilor de ploaie, bucuria unei zile însorite, solemnitatea cetății de la Alba-Iulia, încărcată de istorie, spiritul religios al mănăstirii de la Cozia sau să își creeze propria poveste ca urmare a impresiilor de călătorie. Cum credeți că ar suna o melodie cu titluri sugestive, ca: tropotul copitelor de cai, cântecul junglei, dansul leilor ori răgetul unei pantere negre, sau înfiorătoarea stare creată de întâlnirea cu un aligator, ori un șarpe?
Spiritul lor de sinteză a scos la iveală nu numai cunoștințele de teoria muzicii – demonstrând că știu să opereze cu limbajul muzical la fel de bine ca și cu alfabetul – ci și spiritul creator izvorât din interiorul fiecăruia. Prin creații melodice sau armonice, s-a evidențiat bagajul de cunoștințe acumulat în urma unei educații formale, cu preferințe pentru stilul coral sau vocal, în care au fost pregătiți elevii pe parcursul școlarizării. Și, iată că a fost pus în practică într-un cadru non-formal motivant, datorită facilității oferită de această săptămână!
Impresiile culese după călătorie se sedimentează încă în mintea și în sufletul participanților, însă zâmbetul pe buze apare ori de câte ori revin în memorie frânturi de imagini sau întâmplări savuroase, petrecute împreună.
Astfel că, la finalul călătoriei, elevii au avut de realizat un eseu în care să își exprime, de această dată cu ajutorul cuvintelor, impresiile acumulate în urma călătoriei. Finalul călătoriei este marcat de premierea celor mai bune creații muzicale și literare, în urma unei jurizări transparente din partea tuturor participanților. Toți elevii își pot adăuga la portofoliul personal de acum înainte, câte o diplomă de participare la activitățile de creație, pe lângă diplomele cu celelalte premii obținute.
Spectacol la Școala Gimnazială din Ciuperceni
Și, pentru că artistului îi stă bine pe scenă, unde se acomodează cu publicul și urmărește impactul în timp, pentru o evoluție continuă până la atingerea pragului desăvârșirii artistice, săptămâna a continuat cu spectacolul elevilor clasei a X-a A la Școala Gimnazială Ciuperceni, grație unei foste eleve a școlii și actuală elevă a liceului nostru, Delia Bejat, precum și a tatălui acesteia, Petre Bejat, un om cu o pasiune extraordinară pentru artă și inițiativă nestăvilită!
Surprizele plăcute s-au ținut lanț, pentru că, odată ajunși la destinație, am fost întâmpinați de doamna director, Florentina Stoenoiu, o altă persoană deosebită! și de taraful de la Pârâul de Pripor care a ținut să susțină un recital de bun venit pentru elevii de la arte.
Ne-au impresionat organizarea și primirea călduroasă, atât din partea cadrelor didactice ale școlii Ciuperceni, cât și din partea elevilor, cât și ținuta festivă a copiilor grupei pregătitoare, portul popular.
Profesorii de educație plastică ai școlii au înveselit atmosfera cu picturi pe chipurile copiilor prezenți, iar doamna educatoare a grupei pregătitoare ne-a amintit de anii copilăriei printr-un program de cântecele specifice vârstei.
Elevii clasei a X-a A și-au organizat din timp spectacolul, au întocmit programul artistic și au avut libertatea de a-și alege piesele pe care au dorit să le interpreteze în fața publicului. Au abordat atât genul cult, cât și pe cel ușor și au încheiat în specificul zonei, cu cântecul popular. Am citit pe fețele lor bucuria interpretării în public, fie ea vocală, ori instrumentală. Mulțumiri tuturor profesorilor care i-au îndrumat!
Cei mici au cântat alături de noi, au dansat, au jucat și i-au aplaudat pe elevii noștri în timpul spectacolului, care acum erau artiști în deplasare (Apropo! Cum v-ați simțit?). Elevii liceului nostru acum au învățat cum să organizeze un spectacol de succes, iar experiența dobândită îi va ajuta să-și perfecționeze viitoarele turnee.
De altfel, o săptămână plină, cu multe fotografii, cu filmări, cu multe amintiri plăcute, cu multe surprize, cu multe locuri frumoase vizitate, într-o țară frumoasă, care se numește România! O reușită săptămână de școală… altfel…
Eugenia-Liliana Ștefănescu